annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 221 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 25 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11286 - 12/08/2011 23:44 Re: Mystik [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Det var ellers noget af en guldgrube af inspiration, du kom med her - og som du måske har gået og gemt på? blinker
Radioudsendelsen er i hvert fald fra februar 2009.
Jeg glæder til at høre hele udsendelsen - i fred og ro smiler

Folmer Blume Leides hjemmeside er bestemt spændende, synes jeg.
Foreløbig har jeg kun lige skimmet den, men det vil jeg bestemt ikke nøjes med, for den mand ser ud til at være meget bredt orienteret - og med dyb indsigt.
Jeg fryder mig allerede over det lidt, jeg indtil nu har set.

Hans bog: "Rumi - kærlighedens digter", ser ganske rigtig ud til at være udsolgt fra forlaget, men den kan lånes på biblioteket, har jeg netop set.
Det vil jeg nok også gøre inden så længe smiler
(Underligt at Aschehoug forlaget ikke genoptrykker første oplag fra 2003)

Tak for, at du deler ud af din viden - og har du mere "guld" i skuffen, håber jeg du viser os det blinker

Bedste hilsner fra Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/08/2011 23:44)
Top Svar Citer
#11296 - 15/08/2011 18:01 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej RoseMarie og Arne og andre læsere af bloggen,
Varm tak for omtalen af min bog. Det luner vældigt i min forfatterhybel over, at I har så stor glæde af den og radioudsendelsen.
Den Abrahamitiske holdning bred og favnende udtrykkes så godt hos Ibn Arabi i det digt, jeg gengiver nedenfor.

"Mit hjerte kan udtrykke alt:
Det er en græsmark for gazeller,
et kloster for kristne munke,
et tempel for afgudsbilleder,
pilgrimmens Kaba,
Moses lovtavler,
og Koranens skrift.
Jeg følger kærlighedens religion;
hvor kærlighedens kameler end fører mig hen,
der findes min religion og min tro."

Mine bedste hilsener og en god aften til jer
Folmer
Top Svar Citer
#11298 - 15/08/2011 19:15 Re: Mystik [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Folmer Blume Leide.

Velkommen her - fra mig blinker

Inden du formodentlig bliver overfaldet af såvel teistiske som ateistiske fundamentalister, tillader jeg mig:

Tak for dit citat af et digt af den slags, som giver næring, synes jeg, til "hjertets dybere lag". smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/08/2011 19:15)
Top Svar Citer
#11300 - 16/08/2011 09:42 Re: Mystik [Re: Anonym]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Kære Folmer

Tak for din respons til et par "Rumifans" her på Trosfrihed.dk smiler

Jeg blev noget overrasket og meget glad for din kommentar, og jeg håber, at du snart besøger debatsiden igen.

Ordene, "Jeg følger kærlighedens religion; hvor kærlighedens kameler end fører mig hen ..." betager mig dybt. Måske fordi jeg med det samme fornemmer kamelens vuggende bevægelse, som jeg tillidsfuldt følger med min egen krop.

Netop på den måde bliver en poetisk oplevelse til en kropslig oplevelse, og netop på samme måde bevæger jeg mig, når jeg går til gudstjeneste i en kirke. Ord overføres direkte til en kropslig oplevelse på smukkeste vis. En gudstjeneste er SÅ fuld af krop, hvis man åbner sig for selve ordene, der former Ordet.

Gentagelsen af ord og ritualer gudstjeneste efter gudstjeneste gør at man langsomt men sikkert, bevæger sig ind i ord og symboler i nær tilknytning til præstens prædiken og salmesangen ... og den bevægelse ER også en decideret kropslig bevægelse, hvis man er åben og hengiver sig. Både poesien, troen og kirkegangen er fuld af krop. Ord og sprog er ikke bare hjerne og intellekt, det er langt mere en forståelse i hjerte og krop.

Dét er, hvad Rumi gør ved mig. Det er, hvad din hjemmeside og dine ord gør ved mig. Det er, hvad din stemme og dine ord i radioudsendelsen for 2½ år siden, gjorde ved mig ... så TAK for ordene og dig.

Allerbedste og varmeste hilsner fra RoseMarie smiler

Top Svar Citer
#11301 - 16/08/2011 14:00 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Tibetansk buddhisme

Så er journalisten på bladet Information, Karen Syberg, på banen: Mystik, igen - med en artikel om tibetansk buddhisme - i form af et interview med politisk journalist (o.m.a.) Erik Meier Carlsen
http://www.information.dk/275980

Det, at vi så meget har vores eget jeg i bevidstheden, ser han og buddhismen som et svaghedstegn.

Karen Syberg spø'r Erik Meier Carlsen:
Citat:
- når du kan indgå i en tibetansk, kulturel kontekst, har vi vel alle et eller andet sted den samme kerne?
hvortil han svarer:
Citat:
Der er forskellige lag. Nede i de meget dybe lag er der nogle alment menneskelige grundstrukturer. Basalt er der de tre sindsgifte, had, begær og dumhed. Til dem tilføjes stolthed og jalousi som næste udviklingstrin.
og han tilføjer:
Citat:
Det er processer, de har ikke den voldsomme subjektivitet i sig, som vores idé om følelser har.
samt:
Citat:
Tibetansk opererer ikke med den samme egocentrerede narrativitet (fortælleform), som ligger i vores syntaks (sætningsopbygning). De personlige pronominer (jeg, mig, du, dig m.fl.) er næsten fraværende, men betydningsindholdet er og kan naturligvis ikke være helt fraværende. Meget markant er det dog, at man i langt højere grad beskriver processer. I Vesten, derimod, binder vi stadig flere ressourcer i egoet.
(Paranteserne er mine forsøg på helt enkle oversættelser til alm. dansk)

Om reinkarnation siger han:
Citat:
Teosoffernes reinkarnations-ideer er påvirket af darwinismen: Individet udvikler sig fra liv til liv i stadig fremgang. Tibetanerne, derimod, siger, at det er uhyre sjældent, at man bliver genfødt som menneske. Langt de fleste genfødes som dyr, og de fleste tibetanere er rædselsslagne for at blive genfødt, mens genfødslen hos os let bliver en flugt fra dødens realitet. I buddhismen er målet at frigøre sig fra det evige kredsløb, der spærrer den forskelsløse kærlighed og uhindrede klarhed, som er sindets dybeste natur, inde i den ego-centriske indskrænkning.

Om bevidsthed hedder det:
Citat:
Skal Vesten og buddhismen i dialog, er den moderne neurobiologi imidlertid en åben mulighed, mener Erik Meier Carlsen. Den har påvist, at der ikke findes et center for bevidsthed i hjernen, men derimod en mangfoldighed af centre.
og Syberg citerer Carlsen for:
Citat:
Det kunne føre til den slutning, at jeg-oplevelsen er en konstruktion, der er etableret af evolutionsprocessen, og at det er den, der hele tiden producerer det, vi opfatter som virkeligheden, det som Buddha kalder samsara. Og det er det, man skal give totalt slip på, hvis man skal nå den udfriende, mystiske oplevelse. Der eksisterer ingen isolerede fænomener, alt eksisterer som relation, proces, det er den fundamentale buddhistiske trossætning, og herfra forekommer det mig, at dialog er mulig.

På én gang enkelt og klart, men alligevel vanskeligt at kapere, synes jeg.

P.S.:
En gang, da jeg i fortvivlelse glemte mit eget jeg, skete der imidlertid noget helt uventet (som blev afgørende for mit liv).
Det får mig til at ane, at den her omtalte form for buddhisme har "en nøgle til mystik", som vi andre ikke har blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/08/2011 14:01)
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 25 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
18/04/2024 11:38
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 11:30
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Flere anholdt efter stor aktion på Vest..
18/04/2024 11:28
Minister om slagterilukning: En enormt t..
18/04/2024 11:10
Mand fundet død under mistænkelige oms..
18/04/2024 10:48
Skadet Brøndbyprofil kan misse resten a..
18/04/2024 10:34
Danish Crown opretter 100 nye stillinger..
18/04/2024 10:18
Nyheder fra Religion.dk