annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 25 < 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11246 - 06/08/2011 10:03 Re: Mystik [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym og Zenia.

Om der er mystikere, der helt er sunket hen i "pur væren", som Peter Bastian taler om, det ved jeg ikke, men i så fald kendte vi dem vel ikke blinker

Mit gæt er, at denne væren spontant føder udadvendt aktivitet, som i hvert fald ofte er kærlig af natur.

Hildegard af Bingen var da særdeles aktivt menneskekærlig på mange forskellige måder.

Vilh. Grønbech skrev:
Citat:
Her bliver der slet ingen plads for drømmerier eller fantasier; mystikeren er ganske simpelt bunden af den erfaring som bestemmer hele hans liv.
Anker Larsen skrev:
Citat:
Hvorfor vil jeg da besvære folk, som ikke har bedt mig om det, med en fortrolig tale?
Fordi det kan hænde selv den jævneste mand, at han finder en plet jord, som giver ham alt, hvad hjertet kan begære.
Hans taknemlighed vil nu og da ytre sig som en trang til at meddele andre sit lykkelige fund og forsikre dem om, at der er jord nok af samme slags til enhver, som har nybyggerdriften i sig.

Er det ikke medmenneskelig skaben tro, håb og kærlighed - født ud af pur væren? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/08/2011 10:04)
Top Svar Citer
#11247 - 06/08/2011 10:25 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Smukt skrevet, Arne smiler

KNUS fra RoseMarie
Top Svar Citer
#11248 - 06/08/2011 10:41 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Hejsa Arne det er gået din næse forbi at Peter Bastian skelner mellem "pur væren" og så dette at være skabende til (becoming).

Becoming: (Philosophy) (in the philosophy of Aristotle) any change from the lower level of potentiality to the higher level of actuality.

Pur Væren henfører han flot til noget med meditation og Buddha, men så når han ikke at trække vejret før han er videre ved det der for ham er det vigtigste, at være aktivt skabende til og tilstede i verden, hvor det drejer sig om becoming. Igen så får du ikke fat i denne skelnen, som ihvertfald bliver skåret ud i pap her

http://www.dr.dk/P1/menneskerogtro/udsendelser/2010/07/17102747.htm

Du kan jo være undskyldt, for jeg ved ikke hvor meget han skær det ud i pap i avisartiklen, der har jeg kun set hvad du har kopieret til os.

At du ikke magter denne skelnen er også det der gør at du ikke forstår eksistentialismen som netop alene er beskæftiget med becoming (dette at være skabende til i verden), eksistentialismen er vesteuropæisk, kontinentaleuropæisk, og har en dynamisk historisk vertikal forståelse for vores spiritualitet og bevidsthed og her er væren ikke det vigtigste begreb, derfor hedder hovedværkerne også: Væren og Tid; Væren og Begivenhed (Being and Event), Væren og Intet, og så videre. Fordi du ikke ser dette (og er syltet kun i væren og det værende) kan du tale om eksistentialisme som noget med vores natur og naturlighed ja lige så forkert og komisk som du gjorde det i den debat vi havde for nogen tid siden. At jeg kan se det skyldes at jeg er så fortrolig med eksistentialismen og den vertikale historiske dynamiske og skabende kairos spiritualitet som findes indenfor kristen eksistentialisme siden Paulus (som Heidegger netop har sin tidsforståelse fra,det eskatologiske og apokalyptiske perspektiv på spiritualiteten), det er også derfor jeg har jmp eller Michael på kornet, og kan se at han overfører gita yogi filosofiens ikke/non historiske dynamiske skabende vertikale spiritualitet til evangeliernes Jesus og Paulus,og den går lige så lidt som dine ideer om eksistentialisme Arne.



mvh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11249 - 06/08/2011 11:51 Re: Mystik [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Citat:
Hejsa Arne det er gået din næse forbi at Peter Bastian skelner mellem "pur væren" og så dette at være skabende til (becoming).
Jo, der er da meget, der kan gå min næse forbi blinker men i dette tilfælde synes jeg nok, du rammer godt og grundigt ved siden af.

Jeg skrev jo - citerende artiklens forfatter:
Citat:
Det betyder imidlertid også, ifølge Peter Bastian, at spiritualitet ikke bare uden videre er svaret. For spiritualiteten har to sider: Man kan søge bagom verden i pur væren og vende ryggen til, eller man kan forsøge at udvikle ansvarlige, skabende fællesskaber.
For mig er det netop pur væren, der spontant skaber det udadvendte - og jeg har netop skrevet om, at det meget muligt gælder noget nær universelt.

Jeg tror heller ikke, du er opmærksom på, at jeg skelner mellem eksistentiel og eksistentialistisk.

Eksistentiel: Eksistentiel, (af fr. existentiel, af lat. ex(s)istentialis), vedr. tilværelsen; afgørende for ens liv. (Gyldendals Den Store Danske)

Eksistentialistisk: En filosofisk retning, der sætter individet i centrum.
http://da.wikipedia.org/wiki/Eksistentialisme

I øvrigt ville du let kunne læse hele Karen Sybergs artikel om Peter Bastian, hvis du havde klikket på mit link.
Du får det igen her:
http://www.information.dk/275102

P.S.: Håber du har orienteret Karen Syberg om dine sandheder, hvad mystik angår blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/08/2011 11:51)
Top Svar Citer
#11251 - 06/08/2011 13:20 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Hey Arne,, jeg hæftede mig godt ved hvad du der skrev:

Citat:
Det betyder imidlertid også, ifølge Peter Bastian, at spiritualitet ikke bare uden videre er svaret. For spiritualiteten har to sider: Man kan søge bagom verden i pur væren og vende ryggen til, eller man kan forsøge at udvikle ansvarlige, skabende fællesskaber.


Dette er jo Bastians position du nævner, og at du ikke forstår den, selv om du dog nævner det i forbifarten, viser sig i hvad du her skriver og skrev:

Citat:
For mig er det netop pur væren, der spontant skaber det udadvendte - og jeg har netop skrevet om, at det meget muligt gælder noget nær universelt.


Citat:
Mit gæt er, at denne væren spontant føder udadvendt aktivitet,


Dette og så hvad du har skrevet og givet udtryk konsekvent gennem årene;


er netop det der får mig til at sige du står overfor noget du ikke mestrer og nogensinde har forstået (har taget højde for og har indbygget/individueret hos dig selv), den position jeg har stået for siden 2003 som du ikke vil vide af og som jmp/Michael ej heller vil vide af og som han bekæmper med næb og klør. Både din position arne og jmp's er en før kristen endimensional position uden vertikalitet, ja ren horisontalt monisme, hvor mennesket netop kan være centreret i ren væren, fordi der ikke er andre dimensioner, friheden, ikke væren, er ikke tænkt med, tiden, vores historiskhed er ikke tænkt med osv (altså det der kommer med Jesus og Paulus, det politiske historiske er ikke tænkt med, alt det med begivenheden Kristus, det eskatologiske apokalyptiske osv, den vertikale dynamiske dimension).

Der er altså en grund til at hovedværkerne hedder "Væren og Tid"; "Væren og Intet"; "Being and event", og så videre.

Nu har jeg kendt dig i mange år, inklusiv jmp, og I har overhovedet ikke øje for de forhold, I nævner det aldrig, skriver ikke om det, forstår det ikke, kan ikke skelne, og derfor forstår I jer kun på en før kristen spiritualitet og religiøs forståelse af tilværelsen.

Men ingen ved jo bedre end din egen samvittighed at det er nyt for dig og at det ikke overhovedet har været med i hvad du har skrevet gennem årene, fordi det først er nu et lille bitte lys er begyndt at dæmre omkring de her forhold, takket være en vis HansKrist, der har presset og presset dig, som jeg har presset jmp, Michael, men I skulle ha gjort som Anne, læst hvad pokker det var jeg skrev.

mvh HansKrist.

PS:

jeg ved ikke hvem Karen Syberg er, men jeg ved der ikke er nogen i danmark der forstår de her forhold omkring den vestlige kristne spiritualitet så godt som jeg gør det. Og guderne skal da vide jeg gerne ville der var, men det er der ikke, derfor begyndte jeg at skrive i sin tid, 2003. Hun kan komme til mig om hun vil, jeg kommer ikke til nogen.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 25 < 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk