annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11255 - 06/08/2011 16:20 Re: Mystik [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Citat:
Både din position arne og jmp's er en før kristen endimensional position uden vertikalitet, ja ren horisontalt monisme, hvor mennesket netop kan være centreret i ren væren, fordi der ikke er andre dimensioner, friheden, ikke væren, er ikke tænkt med, tiden, vores historiskhed er ikke tænkt med osv (altså det der kommer med Jesus og Paulus, det politiske historiske er ikke tænkt med, alt det med begivenheden Kristus, det eskatologiske apokalyptiske osv, den vertikale dynamiske dimension).

Du formoder formentlig selv at dette er klar tale, som enhver kan forstå - det politisk historiske, eskatologisk, apokalyptisk, vertikal dynamisk situation osv. cool

For mig ser den måde at udtrykke sig på nærmest ud som "Kejserens nye klæder".

Det, jeg har fået ud af, hvad du gennemgående skriver, er noget i retning af, at du har haft en paulinsk Damaskuslignende oplevelse, hvorved du mener at have erhvervet dig kristuslignende egenskaber, som - suppleret med bl.a. eksistentialistisk filosofi - tillader dig at hæve dig over alt og alle.

Hvis det er nogenlunde rigtigt opfattet, så er det jo din gode ret at mene sådan.

Men hvis du virkelig er så sikker i din sag, så undrer det mig, at du ikke har overskud til at se andres opfattelser og oplevelser uden voldsom og nedladende antipati.

Citat:
Der er altså en grund til at hovedværkerne hedder "Væren og Tid"; "Væren og Intet"; "Being and event", og så videre.
Det jo dine hovedværker - ikke mine blinker

Beretningerne om tømrersvenden Jesus, som blev tillagt ordet, Kristus, betyder meget for mig - også beretningen om, at han skjulte sin guddommelighed (med undtagelse af begivenheden på bjerget, forklarelsen, som vi kalder det på dansk) - men det får mig ikke til at falde på knæ for din selvophøjende kristelighed - beklager.

Det gælder nok også journalisten på Information blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/08/2011 16:20)
Top Svar Citer
#11257 - 06/08/2011 19:23 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jeg kan godt lide følgende historie:

"Den moderne teolog har vel ikke magt til at slå disciple ihjel, men vist nok til at hindre folk i at blive disciple". ....

(Egne tanker: Altfor mange kloge ord fra præsternes hjerner når aldrig kirkegængernes hjerter)

... "En skøjteløbermester stod og talte med en flok drenge.

Drengene spurgte, hvordan han bar sig ad, og han forklarede dem det. ... De tog skøjter på ... og faldt den ene efter den anden, alt imens de bebrejdede hinanden for ikke at gøre, som mesteren havde forklaret. ... Al teologis historie. ...

Men et par stykker havde stået ganske forsígtigt på begge ben, og stille og varsomt gav de efter for den indre fornemmelse af, hvordan man skulle gøre. ...

Mere og mere lyttede de ind ad ... og bedre og bedre gik det for dem på isen.

Da de til sidst fløj frit hen over isen, elskede de først mesteren ret, fordi han havde vist dem, at det var muligt, for uden hans eksempel havde de aldrig vovet at tro det.

Jo mere de kom til at ligne ham, jo mindre de behøvede at tænke over hans lære, desto inderligere kom de til at elske ham. "

Citeret lidt frit fra "For åben dør". ...

SÅ enkelt kan det skrives, og på samme tid SÅ virkningsfuldt.

M.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11261 - 07/08/2011 10:33 Re: Mystik [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Ja, det er jo de sidste ord i Johs. Anker Larsens lille bog, du har godt fat i - om "de moderne teologer" og "kunsten at stå på skøjter" - om at opleve kristendom modsat at lære om den.

Og om de søgende der lytter til teologerne skriver han - til teologerne:
Citat:
Kvæl dem ikke ved meningshalstarrighed. Lad dem ikke gå milde ind og komme ufordragelige ud.

Et andet sted skriver han:
Citat:
Nuet er væren, tiden er tilværelse.
så enkelt og så ligetil - og alligevel nok kun muligt at fatte, hvis man har oplevet det blinker

Jeg glæder mig meget over, at du også har taget den lille bog til dig smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/08/2011 10:34)
Top Svar Citer
#11262 - 07/08/2011 11:41 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
ha ha ha lol,, hviiin griiiin


Citat:
Ja, det er jo de sidste ord i Johs. Anker Larsens lille bog, du har godt fat i - om "de moderne teologer" og "kunsten at stå på skøjter" - om at opleve kristendom modsat at lære om den.


det er lige stik modsat, omvendt, hvilket vi har set her på debatten siden 2003,,, hvem er det der vil gøre kristendommen til en lære, Jesus betydning til en visdommens lærer-mester, hvor læren er det vigtigste????

Rubæk; Esther; Jan Sero; jmp/michael; Thomas Visdom (i sin tid); og hvem er det der igen og igen har sagt nej til denne version og forståelse??

jo HansKrist og Anne,, og det netop med støtte i moderne teologer, som Tillich, Bonhoeffer og Barth og dem der nu i dag underviser på universiteterne.

Nej hvor er det morsomt at se hvor lidt I (her arne) forstår af det hele, hvor lidt, mangelfuldt, eller intet overblik I har over hvad pokker det er vi drøfter.

mvh HansKrist

og tak for et billigt grin her søndag formiddag


PS:

Citat:
Nuet er væren, tiden er tilværelse


nej tiden er netop ikke tilværelse, tiden står vertikalt på vores horisontalitet, og tiden er det der forandrer os, skaber os, Guds Tid og Vilje, der er Kristus,,, og om tiden er tilværelse er netop det der sker i syndefaldet, i paradisets have, hvor adam og eva gemmer sig for Gud, Guds Tid og Ord og Vilje, med dem og bliver henvist til tilværelsen, syndefaldstilværelsen,

"Nuet er væren, tiden er tilværelse" er new age buddhismen, vore dages nyreligiøsitet, moderne syndefald om ikke at ville vide af begivenheden Kristus, nej nu vil man være i natur og sindslighed, og ikke i frihed (historiskhed Guds tid og vilje)) med Kristus som Paulus siger det i Galaterbrevet

Netop manglende forståelse for de forhold jeg har redegjort for i dag ude på chatten, følger her:


Arne Dumsen: Du "snakker jo udenom" Hanskrist - åbenbart ude af stand til på almindelig dansk at fortælle hvad det er for et "akademisk niveau", du står på. Det gi'r jeg ikke fem flade ører for
Michael: Kampen er begyndt.
[x] Hanskrist: kamp vil jeg ikke lige kalde det for mit vedkommende, det kræver jo lidt modstand for at der kan være tale om det vi forstår ved kamp
[x] Hanskrist: jeg har ikke talt om at stå på et akademisk niveau, jeg fortalte at blandt akademiker (teologer, filosoffer, metafysiker, psykoanalytiker neurovidenskabsfolk osv) er de fleste optaget og interesseret i at forstå vores vertikalitet og tidslighed
[x] Hanskrist: historiskhed og frihed, og politik
[x] Hanskrist: her finder vi den egentlige kamp, at nå frem til en kreativ produktiv og fri personlighedsstruktu
r, hvor der arbejdes med viljesstyrke for at udarbejde vores karakterstruktur og rygrad
[x] Hanskrist: og her i denne vores vertikalitet (tidslighed) har vi Kristus (Gud i Kristus), ikke ude i naturen eller kosmos eller i ren væren, pur væren
[x] Hanskrist: den Gud vi tror på er Ham der kalder på det der ikke er til, så det bliver til
[x] Hanskrist: grunden til at michael ikke overhovedet har øje for de her forhold skyldes at han er et barn af Krishnamurti og gita yogi filosofien,hvor denne vertikale tidslige historiske, historiens mening, slet ikke er forstået dybt
[x] Hanskrist: ånd kan bæres af sprog, hvorfor ånd er mere end natur, hvor alt drager ånde, ånder
[x] Hanskrist: derfor er ordet (sproget) så vigtig, og det er da også ordet, sproget, der åbner og lukker bibelen, 1 mos og joh evang.
[x] Hanskrist: hvorfor ordet, sproget, om noget er en del af vores vertikalitet, den dimension der gør at vi har natur men ikke kun er natur
[x] Hanskrist: hvilket skubber os over i historiskhed og politik, samfundsforandringer og personlighedsforandr
inger
[x] Hanskrist: netop heri afviger den vestlige spiritualitet og mystik sig fra den østlige som jmp og du arne er syltet i
[x] Hanskrist: denne den dynamiske historiske tidslige vertikale spiritualitet som begynder med Jesus og Paulus (som vi har fra jøderne) er forskellig fra grækernes filosofiske visdoms tradition og fra østens mystik og religiøsitet, da disse to retninger ikke har denne
[x] Hanskrist: dimension
[x] Hanskrist: der går en linie fra Paulus til Luther, Kant, så Hegel/Marx, så Bonhoeffer, Barth og Tillich og nu Zizek og Badiou
[x] Hanskrist: hvad er det vi finder hos alle disse? Frihed og politik, etik
[x] Hanskrist: ikke mennesker der ender i gud eller naturen
[x] Hanskrist: eller ren væren
[x] Hanskrist: der er altså tale om en vertikalitet der rejser os op i frihed, gør os fri, den vertikale genopstandelsesbegiv
enhed Kristus ind i verden
[x] Hanskrist: pludselig roder mennesket ikke rundt i naturen som en slange på sin bug, men mennesket står i tidslighed og historiskhed, i frihed og ånd, med Kristus
[x] Hanskrist: der er ordet der har rejst os op
[x] Hanskrist: passive oral receptive naturer som dig arne og jmp, michael, I vil have svært ved at deltage i denne maskuline vertikalitet jeg omtaler, denne den specik kristne og I vil i jeres moderbinding søger noget større end jer selv og friheden (den vertikale spir
[x] Hanskrist: spiritualitet)
[x] Hanskrist: Man is a slave because freedom is difficult, whereas slavery is easy
[x] Hanskrist: og denne din slaveri og passive afhængighed af naturen, kosmos og ren væren, er det der gør dig til en slave, det der gør dig upolitisk, hvor du ikke deltager i den dynamiske historiske vestlige spiritualitet og politik
[x] Hanskrist: ja ikke har øje for denne dimension, og det gælder også jmp, michael, så uanset hvor røde i er politisk set, har I alligevel ikke forstået forholdet sådan rent spirituelt og mystisk
[x] Hanskrist: mht arne, så taler jeg ikke for en døv øre men for en sløv ånd
[x] Hanskrist: og så en forfængelig nærtagen selvoptaget mand, der altid, i stedet for at høre og læse hvad der skrives, bruger enhver anledning lejlighed, til at føre samtalen over på det han står for,,,, det er meget vigtig for arne at vi forstår ham, så vigtig at han
[x] Hanskrist: ikke beskæftiger sig med noget der afviger og er anderledes end det han står for og vil tale om, derfor nægter han at se på det jeg skriver, og ja han har ret, det er en meget anderledes position og forståelse end den arne præsenterer og repræsenterer os
[x] Hanskrist: Personality in man is the triumph over the determination of the social group. Personality is not a substance but an act, a creative act.
[x] Hanskrist: og igen vores vertikalitet er ikke væren, det er ikke substans eller tidsløshed, derfor "Being and Event", "Væren og Intet"; "Væren og Tid". Så al jeres endimensionale horisontale tale gir ingen mening uden ret forståelse af vores vertikalitet, friheden
[x] Hanskrist: og det er dette der sker i vest, med Jesus Paulus, Luther, Kant, Hegel/Marx, Berdyaev, Bonhoeffer, Barth og Badiou (de 4 B -er) og Tillich
[x] Hanskrist: denne vertikale kairos spiritualitet
[x] Hanskrist: derfor når vi frem til demokrati og frihed i vest
[x] Hanskrist: og finder statiske ordnede samfund i øst uden store forandringer,
[x] Hanskrist: sharia er også et forsøg på at gøre samfundet velordnet og ta friheden og ånden (Paulus) fra mennesket
[x] Hanskrist: hvis man slår Paulus st paul op på you tube, så vrimler det med imamer der forbander Paulus langt væk og roser Jesus til skyerne, nøjagtig som rubæk gør det
[x] Hanskrist: og jmp, michael gør det
[x] Hanskrist: denne fejlopfattelse af Jesus stammer fra evangelierne som er en litterær genre man kan indlæse alt i, hvis man ikke kan overskue dem i sin helhed og kontekst, hvorimod Paulus er så præcis og kalder en spade for en spade og en skovl for en skovl, og han e
[x] Hanskrist: er derfor ikke så nem at ta fejl af
[x] Hanskrist: derfor raser imamer imod Paulus, grundet friheden, og det gør rubæk og det gør jmp
[x] Hanskrist: alle der vil gemme sig i væren og i det der er, i naturen, i horisontalitet, som adam og eva, der gemte sig for Herren, de vil forbande Paulus
[x] Hanskrist: folk der vil betrygge sig i det der er, de vil forbande paulus, der sammen med Jesus talte om det der ikke er men som skal komme, blive til
[x] Hanskrist: altså vores tidslighed, vores historiskhed, vores vertikale spiritualitet,
[x] Hanskrist: Heidegger har vist at slappe naturer vil betrygge sig i det der er, gemme sig her i uegentlighed, og Erich Fromm har vist det samme gør sig gældende for den oral receptive passive umodne neurotiske personlighed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11263 - 07/08/2011 12:09 Re: Mystik [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du taler åbenlyst ondt om andre og deres måde at opfatte verden og livet på.

Og du er ikke i stand til enkelt, kort og klart at fortælle på almindelig dansk, hvor du selv står.

Jeg foreslog, som jeg har opfattet dig:
Citat:
Det, jeg har fået ud af, hvad du gennemgående skriver, er noget i retning af, at du har haft en paulinsk Damaskuslignende oplevelse, hvorved du mener at have erhvervet dig kristuslignende egenskaber, som - suppleret med bl.a. eksistentialistisk filosofi - tillader dig at hæve dig over alt og alle.
Det undviger du totalt.

I stedet fylder du debatten op med forfatternavne, citater, fremmedord med tvivlsom betydning, selvros og hånlige bemærkninger.

Op med Hanskrist og skide være med alle andre - ligner det cool

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk