annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 25 < 1 2 ... 22 23 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11824 - 19/12/2011 10:33 Re: Mystik [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Tom Christensens digt, som du citerer her ovenfor, minder mig om et "logion" (korte ord) i Thomas Evangeliet, Logion 56:
Citat:
Jesus sagde. "Den som har forstået verden, har fundet et lig, og den, som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd."

Thomas Evangeliet blev (gen)fundet i 1945, det er skrevet på koptisk (old-egyptisk) og bl.a. af politiske grunde blev det en dansker, Søren Giversen, der fik opgaven at oversætte det til nutidige sprog.
Da det blev fundet sammen med gnostiske kristne skrifter har det - berretiget eller uberettiget - været mistænkt for at være gnostisk (og hvad gnosticisme er - førkristen og kristen gnosticisme - det er en længere historie, som jeg ikke ved ret meget om - gnosis: erkendelse).

Thomas Evangeliet - i sin tidligste form - er dateret til tidligere end år 200 og er altså før dele af Det Nye Testamente.

Et andet logion, nr. 83 lyder sådan:
Citat:
Jesus sagde: "Billederne er åbenbare for mennesket, og lyset, som er i dem, er skjult. I billedet af faderens lys vil han åbenbare sig, men hans billede er skjult ved hans lys."
Man kan vist ikke sige andet end, at Ikónerne søger at følge disse ord ("Det uskabte lys" - Faderens lys - symboliseret ved farven guld) smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/12/2011 11:14)
Top Svar Citer
#11827 - 19/12/2011 11:48 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Dejligt, at du genoptager denne her tråd smiler ... og skriver om lys og guld med citater fra Søren Giversens oversættelse af Thomasevangeliet.

Jeg har selv bogen og har læst den for flere år siden, hvor jeg efterfølgende havde en stor oplevelse ved at høre Lone Hertz læse hele bogen højt med stille musikledsagelse ...

Ja, og nu gav du mig lyst til at kigge og læse lidt i den igen, men jeg har et frygteligt rod i mine bøger og kunne ikke lige umiddelbart finde den. At få sorteret og ordnet mine bøger er et stort "julegave- og nytårsønske" ... til RoseMarie fra RoseMarie ler

Men på biblioteket har de noget mere orden i sagerne og bøgerne, end jeg har ler ... og i sidste uge så jeg den stå på en af hylderne derovre ... Så den må jeg lige huske på næste gang, jeg er i nærheden ...

Lys og guld ... og ord om lys og guld hører til lige netop i denne tid ... den stundende højtid smiler

Tak for inspiration ...

KNUS fra RoseMarie





Redigeret af RoseMarie (19/12/2011 11:50)
Top Svar Citer
#11828 - 19/12/2011 18:22 Re: Mystik [Re: RoseMarie]
Anonym
Uregistreret

Jesus sagde. "Den som har forstået verden, har fundet et lig, og den, som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd."

Tror, at Et Kursus i Mirakler ville forklare dette logion sådan:

Verden er uden liv ... og når du har erkendt dette ... bliver Helligåndens gerning som vejviser mod det eneste, som Ér altbetydende eller m.a.o.:

Ethvert valg, jeg foretager mig i denne verden, er begrundet i enten Ego´ets valg eller Helligåndens tyste stemme. Jeg vælger selv mellem liv og død. ...

Glædelig jul hele vejen rundt.
m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11829 - 19/12/2011 22:38 Re: Mystik [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Hvordan disse ord om at "have forstået verden" skal opfattes, ved jeg jo ikke, men for mig er det nok det at mene at have forstået verden, jeg opfatter som menneskeligt storhedsvanvid.

Verden er for mig et ufatteligt mirakel.

Bilder man sig ind at have forstået dette mirakel, tror jeg man tager fejl, og den smule man faktisk har forstået kan fint sammenlignes med at lig - i forhold til den sande levende verden.

Sådan ser det ud for mig.
Men jeg har jo ikke patent på at tyde disse ord blinker

P.S.: Noget kunne i øvrigt tyde på, vil jeg mene, at Einsteins indstilling til at fatte verden gik lidt i samme retning smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11831 - 20/12/2011 12:37 Mystik og spiritualitet, øst og vest [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
HansKrist: jeg har sagt at jesu bønspraksis kender vi og at dette ikke er meditation, da der er fader Gud bevidsthed og relation og virkelighed hos Jesus
[x] Hanskrist: og selvfølgelig går han ikke i ørkenen for at meditere uden denne sin gud fader dimension pludselig
[x] Hanskrist: præcist hvornår han har pisset og ladet vandet og bag hvilken klippe etc ved vi intet om
Arne Thomsen: Trist at se så megen bedreviden.
[x] Hanskrist: michael har meditationer, stilheds meditationer uden Gud Fader,, det har Jesus næppe haft
[x] Hanskrist: ihvertfald er han i religionshistorien verdensberømt for at have det med Gud Fader med overalt i sin praksiss
Arne Thomsen: For nu at komme væk fra emnet
[x] Hanskrist: og om han pludselig i ørkenen skulle have haft en anden praksis jeg tror han ville ha fortalt os herom
[x] Hanskrist: jeg har sagt at jesu bønspraksis kender vi og at dette ikke er meditation, da der er en fader Gud hos Jesus
Arne Thomsen: Ja, du er sandelig "troende" - på dine egne idéer.
[x] Hanskrist: nu modsiger du dig selv,, altid får jeg skyld for at studere andres tanker om sagen,, og det her er også en studie i andres tanker om de her forhold
Arne Thomsen: Hos mig er du "vejet og fundet for let". Slut herfra.
[x] Hanskrist: det er sgu da noget jeg har lært gennem årene ved at lytte til folk der har overblikket over de her forhold
[x] Hanskrist: ha ha ha nu blev den ærekære dyrelæge fornærmet igen igen for gud ved hvilken gang,,
[x] Hanskrist: godt du lige fandt mig du kunne personfnidre med arne,,
[x] Hanskrist: at jeg hos dig er vejet og fundet for let har du sagt højlydt og offentligt siden jeg i 2003 begyndte at debattere, du har "pralet" af eller ikke forsømt at sige du ikke læste mig og gad læse mig, da jeg var en uværdig debattør
[x] Hanskrist: så er der nu også noget nyt i hvad du der siger ovenfor, intet
[x] Hanskrist: du har haft en lille tvivl eller krise periode, hvor du ikke kunne forstå der var andre der var interesseret i hvad jeg skrev og lod sig inspirere af mig,, i denne periode bad du mig kort fortælle om min position, da du jo selvfølgelig ikke kendte den da
[x] Hanskrist: du aldrig havde været interesseret i det jeg skrev og ej heller læst det
[x] Hanskrist: I Ideen om et Guds Rige, saaledes som Jesus udtalte den, laa, som allerede sagt, Muligheden af, at de enkelte Personligheder kunde naa det Højeste, uden at Forskellighederne udslettedes.
[x] Hanskrist: Karakteristisk er da ogsaa den Skare af ejendommelige Personligheder, Apostelkredsen frembyder. Buddhas Disciple mangle dette individuelle Præg. Dette hænger vel sammen med Raceforskellen mellem Inder og Jøder
[x] Hanskrist: Det er endog paastaaet, at Indien er Typernes Land, og at kraften til at danne Individualiteter var negtet det indiske Folk. Men det hænger i hvert Tilfælde sammen med Stifternes Personligheder
[x] Hanskrist: Jesus førte sine Disciple ind i en stor historisk Bevægelse, en Kamp for Idealet mod Verdens Modstand, og det er kun i en saadan Kamp, at Personlighederne ret udvikles i deres Ejendommelighed.
[x] Hanskrist: denne kamp eller mission er ikke ophævet fordi Jesus går nogle uger i ørkenen, ja han gør det netop for at få svar på denne kamp, sin mission som Guds Søn
[x] Hanskrist: han bliver ikke pludselig uden sin mission, han bliver ikke pludselig Gud Fader løs og gør sig selv fri af sin Søn mission
[x] Hanskrist: det er hvad jeg har sagt om den tur i ørkenen og dette er aktivitet og ikke passivitet, det er den maskulinitet, engagement og kamp der præger Jesus hele vejen igennem,
[x] Hanskrist: pludselig at påstå Jesus ikke har det forhold til tiden og historien, kan man ikke
[x] Hanskrist: kristne har altid holdt på at vi er i verden, men ikke af verden som den er i sin syndefaldne tilstand, det er vigtig at forstå at naturen og skabelsen er godt i kristendommen
[x] Hanskrist: men denne er blevet grundet det der kaldes syndefaldet, korrumperet og forstyrret el forvreden
[x] Hanskrist: derfor er det en forløsning af naturen, det legemlige og verdslige forhold, af verdensforhold, mellemmenneskelige skæve forhold, og ikke en forløsning fra
[x] Hanskrist: som kristne hæver vi os ikke over tiden eller det der er i tiden, men det gør arne og michael konstant fordi de ikke forstår forskellen på øst og new age og så vestlig spiritualitet og kristendom
[x] Hanskrist: man forbliver jorden tro kunne man sige
[x] Hanskrist: alt dette skyldes de inkarnatoriske kenotiske forhold der er i kristendommen som er vertikal downforce spiritualitet
[x] Hanskrist: principielle forskel på øst og vest kan udtrykkes:
[x] Hanskrist: "Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite (1)*, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite
[x] Hanskrist: in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real
[x] Hanskrist: dette får følgende konsekvenser:
[x] Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place
[x] Hanskrist: fit within the eternal. A. Schweitzer
[x] Hanskrist: det er det vi har religions -historiker og -filosoffer og teologer til, at kunne skelne og forstå de her altafgørende vigtige forhold, ellers er alle katte grå om natten

[x] Hanskrist: og alle køerne på marken i skumringen og mørket er grå, er ens
[x] Hanskrist: jeg ber til at der må komme lys, daggry over de her forhold for michael og arne, for det hele sejler, det er mørkt og ubevidst og alle køerne på marken er grå, er ens
[x] Hanskrist: jeg bliver anklaget for min utrættelighed og iver efter at studere de her forhold, men i dag kan jeg se mit udbytte som er stort, og ja som man sår, høster man, og sår man i sit eget sind, sine egne forestillinger høster man også derefter som arne og mich
[x] Hanskrist: I forbliver år efter år på samme niveau
[x] Hanskrist: et og andet sted er jeg dog bange for at hverken arne eller michael kan overskue denne debat og det er omsonst at informere jer
[x] Hanskrist: men at michael har og tar den position han giver udtryk for er i orden, blot har det ikke noget med nye testamentes Jesus der erklæres at være Kristus at gøre
[x] Hanskrist: for mig må michael og arne indtage en hvilken som helst postion de lyster, og ekim esther, men det har bare ikke så meget at gøre om overhovedet noget med det nye testamente
[x] Hanskrist: det er selve den urigtige sammenrodning og blanding jeg kritiserer ikke jeres ståsted som sådan, som I for min skyld gerne må beholde

ja kort det er den nye tids ånds ukritiske sammenrodning og sammenblanding jeg kritiserer
[x] Hanskrist: ikke forstået sådan at jeg ikke vil relatere til new age, den nye tids ånd, det vil jeg gerne, og min kritik er da også tegn herpå
[x] Hanskrist: men næste skridt, efter nyreligiøsiteten, new age, den nye tids ånd, er at forstå kristendommen,
[x] Hanskrist: og dette bliver fremtiden
[x] Hanskrist: hvor ser vi dette allerede, jo i filosofien hos Badiou og Zizek og mange andre med dem
[x] Hanskrist: før dem hos Tillich og Barth
[x] Hanskrist: new age's store problem er at de ingen løsninger har på det forhold at menneskets fanges i dets religiøse sind, hvorfor demens lurer hele tiden lige om hjørnet, da man risikerer at gå til grunde og fare vild i sit eget religiøse sind

[x] Hanskrist: 3 debattører som trues hele tiden med at gå til grunde i deres eget religiøse sind og må kæmpe med depression (demens og sentimens), humørsvingninger ret så alvorligt i hverdagen, er michael, arne og esther
[x] Hanskrist: og de er da også de 3 mest lunefulde og humørsvingende debattører vi har på stedet

[x] Hanskrist: måske bortset fra esther der har gjort sig selv til ven med det religiøse sind og sindelag
[x] Hanskrist: formiddagens folkeuniversitet er slut, desværre, beklager
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 25 < 1 2 ... 22 23 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk