annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 25 < 1 2 3 4 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11225 - 02/08/2011 18:19 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Tak for linket til Karen Sybergs artikelserie, hvor jeg lige har læst det seneste interview med Peter Elsass. Det er et lidt "sjovt" interview, fordi det indeholder så mange modsætninger. Jeg vil under alle omstændigheder læse det igen ... hvor jeg ikke føler mig viftet om ørerne med en rød klud af overskriften smiler

"Spiritualitet er hårdt arbejde" ... Men jeg synes også at læse mange gode ord og overvejelser om spiritualitet. Men her i Vesten kan vi ikke blive meget andet end "Vestlige buddhister". Vi er opvokset, præget og befinder os i en kultur, der er og bliver vestlig ... og det kan vi ikke rende fra, uanset om vi vil det eller ej. Vesten er ikke Østlig og ikke buddhistisk, så under alle omstændigheder kan vi kun nærme os den østlige og buddhiske tankegang og væremåde og aldrig få den helt ind under huden.

Men jeg vil forsøge mig med hele artikelserien ... Karen Syberg kender jeg fra hendes havedagbog "Admiraler elsker sukkerpærer", som jeg holder meget af smiler

De bedste hilsner fra RoseMarie

Top Svar Citer
#11227 - 03/08/2011 08:58 Re: Mystik [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Det er ren fryd for mig, at du ka' li Karen Sybergs artikelserie om mystik og mystikere.
Og når jeg læser dine ord om vi vesterlændinges vanskeligheder med at slippe vores lokale særpræg i forsøget på global menneskelig indsigt, så tror jeg, du ta'r noget frem, som nok har endda meget vide perspektiver, som nok både omfatter fremmedhad/-angst og altså tillige det, at vi har så svært ved at slippe vores jeg, og derfor kun kan se tilværelsen som jeg og verden, men er udelukket fra at se verden - som jeg er en del af.
Det er egentlig først nu, hvor du skriver, at det perspektiv for alvor rigtig går op for mig.

I dag præsenterer Karen Syberg så den næste artikel i serien om mystik: En dansk mystiker.
http://www.information.dk/274909
Det er J. Anker Larsen, der levede indtil 1957, og som vandt Gyldendals store litteraturpris i 1923 med sin roman: De vises sten.

Jeg har kendt til Anker Larsens bøger siden min ungdom, men vidste ikke, at han en overgang var med i dansk teosofi (som han kasserede).
Derimod vidste jeg godt, at han kasserede alle religioner.
Kassere er nok ikke helt sandt, for som det er typisk for Anker Larsen forklarede han sig i symbolsk billedform: En slange skifter ham gentagne gange. Den aflagte ham er en religion, men slangen selv, den befinder sig et andet sted blinker

Man behøver ikke at være intellektuelt trænet for at forstå, hvad den mand skriver smiler

Anker Larsens eget møde med "slangen" - for nu at blive i billedet - fortæller religionshistorikeren Vilh. Grønbech om i sit forord til Anker Larsens uanselige lille bog: FOR ÅBEN DØR, ISBN 87-89452-26-7.

Her skriver Grønbech bl.a.:
Citat:
Således taler mystikerne i hovedsagen ens til alle tider; så stor er overensstemmelsen imellem dem, at de ofte kommer til at bruge samme ord og billeder. Man kan finde næsten enslydende sætninger his inderen, som levede et årtusinde før vor tidsregning, og hos munken i Europas sene middelalder; og endnu fødes der ord hos den moderne digter, som umiddelbart leder tanken hen på de gamle skrifter.
Deres overensstemmelse kommer af at de har en oplevelse til fælles, de lever på en erfaring, der i sig selv er lige så klar og præcis som de iagttagelser hverdagsmennesker gør på verden udenom. Her bliver der slet ingen plads for drømmerier eller fantasier; mystikeren er ganske simpelt bunden af den erfaring som bestemmer hele hans liv.
Denne erfaring strider tilsyneladende mod det daglige livs vidnesbyrd og den sunde sans; men forskellen kommer ikke af at mystikeren lever i en anden verden, han ser blot livet fra en anden side. Han fornægter aldrig videnskaben og den sunde sans, men siger blot at der er mere til end det strykkevise og mangfoldigheden. Hverdagsmandens syn og mystikerens oplevelse står imod hinanden; men dette betyder ikke, at det ene eller det andet syn er rigtigt, i den forstand at det er det eneste mulige; livet er så rigt og mangesidigt, at det kan ses fra forskellige synspunkter, - det er mystikerens visdom.
Men han går videre og lægger til, at først når man har oplevet det som evighed, som et Nu, har man fattet noget af dets rigdom og herlighed.

Ikke så ringe endda - vil jeg tillade mig at mene blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/08/2011 08:58)
Top Svar Citer
#11229 - 04/08/2011 11:54 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit citat og dine tanker om mystik. Jeg synes, at denne tråd er en naturlig fortsættelse af tidligere tråd om naturvidenskabens begrænsning - det er sådan, jeg ser det i hvert fald. Det er nemlig mit håb, at flere og flere bliver i stand til at række ud over den rationelle tankes begrænsning.

Noget af det interessante med den mystiske oplevelse er, at dens essentielle aspekter går igen på tværs af sted og tid.
Top Svar Citer
#11231 - 04/08/2011 12:57 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Mystik forefindes overhovedet ikke, det er så ligemeget hvad div.filosoffer, præster, paver og andre med forstyrrede hjerneceller påstår, mystik er syge menneskers mærkelige påstande som igennem tiderne har skabt religionerne og fanden ta dem.
Men det er da en god narresut for et utal af mennesker, der med "barnetroens" uhyggelige angreb på vores unge mennesker tror at de er med i noget meget mystisk og så er det bare ren hjernevask af den art hanskrist er god til at levere, bortset fra at ikke mange forstår denne selvbestaltede gud.

Som gør nar af videnskaben, den formår ikke at tilfredsstille mennesket siger han endda, her er han på totalt vildspor, som mange andre troende er, de er tilfredse med lidt "mystik" i folketossekirken og tænker slet på om det nu også virkelig var rigtigt,hvad ham den sortklædte djævel påstod.

Men nej, emnet kan drejes og drejes og er blevet det i alt for mange år, uden at mystikken er blivet bevist på et eneste punkt.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11232 - 04/08/2011 14:39 Re: Mystik [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Ja, jeg synes også, det er bemærkelsesværdigt, så meget mystikeres beretninger ligner hinanden - uanset tid, sted, religion og lokalt dominerende religion.

Ligger menneskets evner for sådanne oplevelser dybere i sindet end det netop nævnte?
Det er i hvert fald en nærliggende tanke, vil jeg mene - og set med mine øjne er det nok også det mest sandsynlige.

Hvad sådanne evner er værd, er vel nærmest en smagssag - og bruges til at dominere verden med, kan de jo nok ikke blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 25 < 1 2 3 4 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk