annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10992 - 12/06/2011 11:50 HELLIGÅNDEN
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hvad er egentlig Helligånden?

For ateister er det jo nemt: Helligånden er nonsens! (Ret mig, hvis jeg tager fejl) blinker
Men for dem, der kalder sig kristne - nok især her i Vesteuropa - er det jo straks vanskeligere.

Den nok mest "klassiske" kristne idé-verden, den ortodokse ("den rette ære"), opererer med Den hellige Treenighed (eller Trefoldighed), hvor Sønnen og Ånden udgår fra Faderen.

Det fik Karl den Store dog paven i Rom til at ændre, sådan at nu Ånden udgår fra Faderen og Sønnen ("filioque").
Det var paven meget imod, men han bøjede sig alligevel for den politiske magt.

Helligånden blev hermed reduceret - underordnet Faderen, men nu også underordnet Sønnen - og siden er dette ikke ændret i de vestlige kirker (heller ikke af Luther).

Hvis jeg husker ret, antydede religionsforskeren, Micea Eliade: "De religiøse ideers historie" (Gyldendal, 1985), at den bagved liggende årsag kunne være den, at den vestlige verden allerede havde store problemer med at acceptere Jesus, som guddommelig (egentlig på linje med islam hér).

Det var den såkaldte arianisme, som dominerede Vesteuropa helt frem til et møde blandt gejstlige i Toledo i 600-tallet (hvis jeg husker ret fra Eliades bog).

Og når det var vanskeligt for vesteuropæere at acceptere Sønnen (i kød) som guddommelig, så var det jo nok endnu vanskeligere at acceptere Helligånden (i ånd).

Her har mellemøsten nok haft det lettere.
"Ånden i flasken" (1001 nats eventyr) var måske ikke så fremmed i mellemøsten, hos bl.a. persere og arabere, som hos os, hvor grund-idéen dog også findes i Grimms Eventyr og andre steder (vinånd).

Kristendommen - og eventyrene - gør ånden - den guddommelige ånd - til et væsen, eller som den ortodokse kristendom siger (om Faderen, Sønnen og Helligånden): Tre personer - ét væsen, hvilket jo nok taler mere til vores intuition end til vores forstand.

Og med den kristne pinse er det jo så - i kristen forstand - ånden, der hersker.
Lidt mere jordnært kunne man måske sige: Den kristne idé.

Her er det så ordene fra beretningen om den barmhjertige samaritaner, der først falder mig ind:
Citat:
Du skal elske Herren, din Gud, af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke, og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
med tillægsspørgsmålet:
Citat:
Hvem er så min næste?
For mig er næsten lig verden - og alt hvad der er i den.

Men der er jo helt sikkert masser af andre opfattelser - både indenfor og udenfor kristendommen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/06/2011 11:50)
Top Svar Citer
#10993 - 12/06/2011 14:06 Re: HELLIGÅNDEN [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Tak for smukke og gode ord om pinse, treénighed, Helligånd og næstekærlighed, som for mig beskriver kristendommens hovedhjørnestene på en måde, hvorpå jeg forstår (intuivt, som du skriver) og derved også kan åbne mig for både ordene og mysteriet ... hengi' mig, overgi' mig til det, jeg ikke forstår intellektuelt ... og så alligevel på en og samme tid forstår så godt ... i min sjæl smiler

Glædelig pinse til dig, Arne ... og til alle andre, der kommer forbi ler

Solrige sommerlige pinseKNUS fra RoseMarie




Redigeret af RoseMarie (12/06/2011 14:09)
Top Svar Citer
#10994 - 13/06/2011 13:47 Re: HELLIGÅNDEN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
i den trinitariske virkelighed er der ingen underordning her er alt ligeværdigt og om Ånden kun udgik fra Faderen det ville være en skævhed, uligeværdighed.

og at Ånden udgår fra både Faderen og også Sønnen er ikke en underordning Faderen og Sønnen; for også Ånden har sine fortrin og dyder, primat, da den åbenbarer Sønnen og opløfter Faderen (i lovpris fx) og befrier Faderen fra dæmoni og det demiurgiske. Hver af dem har indflydelse på de 2 andre. At sige Ånden kun udgår fra Faderen ville være en opløsning af den trinitariske virkelighed og være en ugyldig særstilling til Faderen og en svækkelse Sønnen (Gud Søn aspektet).

Ingen af de 3 har særstatus eller gudestatus, men der er ej heller gud bagved de tre. At tænke sig at de 3 blot er manifestationer af Gud bagved er også forkert, der er ikke gud bagved nogen steder. Deri har vi at den treenige Gudsforståelse er et opgør med både jødernes og grækernes Gudsforståelse og senere ikke kan med islams, der er en tilbagevenden til grækernes og jødernes Gudsforståelse (the one and only (at der er én Gud og million millard tilbedere denne ene Gud, hvilket ikke eksisterer i kristendommen på grund af inkarnationen, Kristusparticipationen for menneskets vedkommende, hvor Gud er det der bliver ud af os og Kristus sammen, her er Gud blevet virkelighed, Kristusvirkeligheden som Luther siger i Luther filmen)).

Citat:
Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, det vil sige som begivenhed. Det er dette, inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.



Vestkirken er hyperkritisk og på vagt overfor at Jesu sande menneskelighed ikke svækkes eller forurenes, det er det sandt menneskelige vestkirken står vagt om, den menneskelige opgradering, den antropologiske stigning (1)*, som ikke må forvirres af en guddommeliggørelse (monofysitisme (2)*), men ikke afvisende overfor at Gud er Jesus, her er Gud, at Jesus altså er sand Gud.


(1)*:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Derfor får vi i vest kirken, den protestantiske tradition især, den eksistentielle frihed og individet og personligheden som en heroisk modig kreativ konstruktion der er bygget op over den eksistentielle frihed. Dette er vestkirkens fortjeneste at helliggørelsen ikke er en simpel monfysitistisk guddommeliggørelse, fordi her er bevaret det sandt menneskelige i Kristus: there is no loss of self but an enriching of it
Østens religioner og new age ønsker egoet, eller mennesket, og dets unikke personlighed og karakterdannelse udslettet og overløbet af entet det guddommelige eller af noget udifferentieret og diffust. Det vigtigste for dem er at få det distinkte unikke duelige dygtige kunstneriske skabende kreative professionelle menneske svækket, da det er ego, da det er syndighed imod gud, nej siger vesten og vestkirken med dens iboende eksistentialisme som den har arvet fra Paulus, hans specielle Kristusmystik og vores Kristusparticipation, vores Kristusvirkelighed, virkelighed med Gud i Kristus.

(2)*:

Monofysitisme: er den kristologiske position at Jesus Kristus kun havde én natur (den guddommelige). Vestkirken er antidoketisk (som Paulus og Johannes), modsat de synoptiske evangelier hvor doketismen virker forvirrende med Jesus guddommelige oprindelse som født af en jomfru og undfanget ved Helligånden, hvor Jesus mister sin sande biologiske menneskelighed, som Jesus har så tydeligt hos Paulus.

Svagheden ved Johannes der står i den Paulinske skoles tradition, med vægt på Søn-ligheden, Kristusmystikken, er at han indimellem forvirrer diskursen om Sønnen eller Kristus, vores Søn-lighed, med simpel Gudsmystik, altså modsat Paulus så finder vi eksempler på hos den hellenistiske Johannes at Kristusmystikken forvirres med simpel Gudsmystik (som en sjæl der bliver et med Gud, går op i Gud, dette sker aldrig hos Paulus hvor den her er bevaret hele vejen igennem: there is no loss of self but an enriching of it ).


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

jeg elsker naturen og den energi, de vibrationer og de storslåede biosemiotiske perceptioner jeg der finder påvirker mig fysisk og sanseligt. Men dette har ikke meget at gøre med kristendommen og eksistentialismen. Og jeg tænkte at Arne måske burde interessere sig for Tao'ismen (Daoismen) (yin yang), yoga og Qi Gong i stedet for konstant at blande kristendom og eksistentialismen ind i sine natur betragtninger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10995 - 13/06/2011 17:57 Re: HELLIGÅNDEN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Som sædvanlig fører Hanskrist sig frem med en nærmest uendelig strøm af ord - godt spækket med besværlige fremmedord - dog denne gang uden de mange skældsord - men i en tone, der på mig virker både selvsikker og "bedrevidende" - belærende - ikke just egnet til at inspirere blinker

Jeg er af den overbevisning, at hvis man ikke kan udtrykke sig enkelt og klart - på almindeligt dansk - så er det afsenderen, der endnu ikke er rigtig afklaret om sit budskab.

Og jeg tror på, at hvis dialoger/debatter her på Trosfrihed.dk mere går på at inspirere hinanden end på at nedgøre hinanden, så vil det hele være meget mere frugtbart.

"Det er mig, der har ret! - du har uret!", det bliver meget hurtigt en gold snak, synes jeg - ikke just præget af Helligåndens nærvær blinker

Citat:
Vestkirken er hyperkritisk og på vagt overfor at Jesu sande menneskelighed ikke svækkes eller forurenes -
skriver Hanskrist - blandt en forfærdelig meget andet - herunder også en masse ikke begrundede nedgørende påstande om idéer, som samme Hanskrist ikke tilslutter sig.

Den ortodoks kristne engelske biskop Kallistos Ware skriver (om filioque):
Citat:
I det latinske Vesten hævder man normalt, at Helligånden udgår "fra Faderen og Sønnen", og ordet filioque ("fra Sønnen") er blevet føjet til den romersk katolske version af Trosbekendelsen.
Ortodoksien er af den opfattelse, at filioque er en uautoriseret tilføjelse, for den blev indføjet i Trosbekendelsen uden Østkirkens godkendelse. Vi anser endvidere læren om "den dobbelte udgang", som den kaldes, for at være teologisk upræcis pg åndeligt skadelig. Ifølge de græske Fædre fra det fjerde århundrede, som Den Ortodokse Kirke også i dag støtter sig til, er Faderen den eneste kilde og grundlaget for guddommelig enhed. Hvis man også gør Sønnen til kilde, på linie med Faderen eller i kombination med Ham, risikerer man en sammenblanding af personernes disinktive karakteristika.
(Den dobbelte udgang: Frelse eller evig fortabelse).

Hvis Hanskrist kunne udtrykke sig lige så enkelt og klart om sin tilslutning til filioque, ville det være muligt at se de to idéer overfor hinanden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/06/2011 17:58)
Top Svar Citer
#10996 - 15/06/2011 09:26 Re: HELLIGÅNDEN [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Opdagede lige du var igang med helligånden, the holy gost eller det hellige spøgelse som jeg hellere vil benævne det og rigtigt om du sagde, det er det rene nonsens som kun vildfarne hjerneskadede personager kan tro på, det er sku synd for dem vil jeg så sige, men det er jo ikke sådan når man bliver belemret ned disse hellige spøgelser i en ung alder så tror folk sku på dem.
Men såden er det med al gudesnak, nogle mennesker skal have en sutteklud og jo mere mystisk og virkelighedsforladt jo bedre, dette kan samle nogle mennesker i et kor af på mavefaldende narrer til the holy gost´s "ære".

Vi kloge ateister står så hovedrystende udenfor og betrager med væmmelse disse vildfarne "mennesker" og deres slavepiskeres (præsternes)dødsyge ritualier.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk