annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10846 - 28/04/2011 12:16 SAI BABA
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information v. Karen Syberg skriver i dag http://www.information.dk/266473 om den i Påsken døde indiske Guru, Sai Baba, der stod for den "upanishadiske hinduisme", der kan udmøntes i fire korte sætninger:

- Der er kun én religion: kærlighedens
- Der er kun én kaste: menneskeheden
- Der er kun ét sprog: kærlighedens sprog
- Der er kun én Gud: Han er over alt.

En tiltalende religion, synes jeg.

Ateister, som ikke kan bruge ordet: "én Gud", kunne måske i stedet bruge udtrykket: "én verden".

Det er svært at se, at en sådan hinduistisk religion skulle kunne være skadelig.
Det samme gælder den islamiske religion: sufismen, vil jeg mene - og i dele af kristendommen - især nok den ortodokse - bli'r det nok også svært at finde noget skadeligt, vil jeg tro smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/04/2011 12:17)
Top Svar Citer
#10848 - 29/04/2011 18:10 Re: SAI BABA [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg opdagede lidt sent at du ligefrem berømmede Sai Baba, hvilket godt kan undre mig meget, men du er ikke den eneste der ikke har opdaget hans sande jeg, mange danskere har berømmet ham og sluttet sig til hans skare af beundere.
Men som Ole Bjørn skrev, er han berygtet vel mest for hans pædofili, så han er på højde med de katolske gejstlige, eller måske kun 90% af dem.

Flere hinduistiske religioner er desuden berygtet for det samme, og bl.a. de indiske kvinder er tit udsat for grusomme overfald af deres gode religiøse ægtemænd, fordi disse vil af med dem, man hører bl.a.om kvinder der bliver lemlæstet af syre.
Jo religionerne er skam gode, det har de altid været - ha ha.
Og var der en gud så skulle han sku skamme sig, for ALDRIG at have hjulpet mod al det onde.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10849 - 30/04/2011 17:44 Re: SAI BABA [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hvis Baba har gjort, hvad du siger, så følger han ikke den lære, han prædiker, hvilket hverken er den læres skyld, ej heller Guds.
Top Svar Citer
#10850 - 30/04/2011 20:30 Re: SAI BABA [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Så mødes vi igen - hvad skulle vi dog have gjort, hvis ikke Sai Baba var død? blinker

Nu er det ikke budbringeren, men derimod budskabet, der interesserer mig - enten det så er Sai Babas særlige form for upanishadisk hinduisme, det er Muhámmeds profetiske åbenbaringer, det er Siddharta Gautamas (Buddha's) oplysthed, det er Jesus Kristus' næstekærlighedens og Gud-Menneske-kærlighedens budskab, det handler om - eller det er alt det, jeg ikke fik med her.

Et af kendetegnene ved Sai Babas fire korte sætninger er jo bl.a. at alle mennesker er lige (også diskriminerede indiske kvinder i andre former for hinduisme), at religionskrige ikke har nogen mening, og at den altomfattende kærlighed er det, der skaber harmoni - både for den enkelte og for menneskeheden som helhed.

Det er i hvert fald sådan, jeg opfatter det.

Nu spekulerer jeg så på, hvad det er, du synes, der er så forkert ved de fire korte sætninger - og jeg spekulerer også på, om du eventuelt kunne opstille fire alternative sætninger, der kunne være vejledende for os mennesker?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/04/2011 20:30)
Top Svar Citer
#10851 - 02/05/2011 09:31 Re: SAI BABA [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

En interessant tråd… Jeg spekulerer på om man tænker på at Sai Babas egentlige mirakel var at han fik millioner over hele verden sporet ind på næstekærlighed - på moral og på værdien af indre menneskelige kvaliteter. Hans budskab var såre enkelt, men det er som om visse rygtesmedes ihærdige arbejde overskygger det. Eksempelvis var en af anklagerne om pædofili - i virkeligheden selv pædofil og dømt for det. Det hører man blot ikke meget til. Er der flere af dem? Jeg ser mange historier som er anden og tredjehånds beretninger. Så er der dem der antyder Baba havde så meget indflydelse at det var derfor han ikke blev anklaget officielt i Indien. Men interessant er det jo, at den stort anlagte sag i USA også blev afvist - i USA….

De fleste store skikkelser i verden er ofte blevet anklaget for misgerninger, hellige mænd, præsidenter, statsmænd med mere. Den menneskelige natur er ofte lidt grusom, fordi den slags kan skabe medie omtaler og store debatter, mens det disse mennesker gjorde af gavn træder i baggrunden.

Nu kendte jeg selv Baba og har besøgt ham tre gange, og aldrig set tegn på nogle ugerninger, men det vigtigste for mig har været hans rolle i mit liv til at finde en sandhed inden i mig selv. En fokus på en energi ( kærlighedens), som har ændret meget af mit livssyn. Jeg har mødt utroligt mange som det samme er sket for. Og jeg synes der er alt for mange som aldrig nogensinde har sat en fod i Indien som har en mening om noget de på ingen måde kan vide noget om. Vi burde lære, at være ekstremt skeptiske overfor anden og tredjehånds medieguf ! Samme med Mel Gibson for den sags skyld. Gad vide hvor mange der reelt ved hvad han mener og hvad han står for. Eller vigtigere endnu, betydningen af det han mener og står for, fordi citater er oftest taget ud af en helhed som vi andre aldrig får at kende.

Og det gammelkendte tema sex… Ja, det kan vi altid som sidste udvej bruge til at sætte nogen i miskredit. Oftest uden nogen reelle vidner. Bare antydningen af at en kendt skikkelse er trådt ved siden af får alle fordommene frem. Jeg tror simpelthen ikke på at Baba f.eks. ville have antastet en række vesterlændinge som der skrives flere steder. Det er selvmodsigende at han både skulle have kradset en masse donationer ind fra disse mennesker, og på samme tid skulle have foretaget handlinger som logisk set ville have bragt det i stor fare. Men jeg har set flere vesterlændinge reagere negativt hvis de ikke fik den opmærksomhed fra Baba som de håbede på.

Sathya Sai Baba var et ualmindeligt stort eksempel for menneskeheden med et budskab som er vigtigere nu end nogensinde. Se på verden idag, og forestil dig at vi levede efter hans budskaber.

Jesus blev hængt ud og spottet. Hvad er forskellen? De magtfulde kan ikke lide at se når det spirituelle får mere indflydelse end penge….Måske er vi meget fattige, fordi vi er ikke i stand til at se og erkende storhed og menneskelighed når det er lige foran os. Men at se sensationer og noget vi kan pege fingre af og gøre os selv gode på bekostning af - DET er vi gode til Tjek f.eks. Paradise Hotel serien…. Det siger næsten alt om vores egen natur.

Jeg personligt hylder Sai Baba for alt det gode han satte igang i så mange mange mennesker, inclusive mig selv. Og for alt hans humanitære arbejde der har hjulpet hundredetusinder. Kunne vi efterleve DET eksempel, så kunne der ske seriøse fremskridt for menneskeheden generelt…

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk