annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10888 - 12/05/2011 14:27 Re: SAI BABA [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Nu er du vist dér, hvor jeg tror, enhver kan gennemskue dig.

I stedet for at forholde dig til spørgsmålet om årsagen til verdens væren forsøger du at "smutte udenom" med:
Citat:
Mener du din kærlighed til Babaens små anekdoter illustrerer hidtil ukendt information der ekskluderer geo- og astrofysikeres arbejde, hvorfor så ikke overbringe verden de glade budskaber, Arne?
Det du kalder Sai Baba's "små anekdoter" er ikke mine, er ikke mit standpunkt, men det har min sympati, fordi det - i modsætning til de fleste religioner - ikke forsøger at udelukke men i stedet at sammenfatte - og da heller ikke, mig belkendt, søger at udelukke naturvidenskabens præstationer.

Mit eget standpunkt - som det i øjeblikket ser ud - er mere præget af sufien Jalal al-Din Rumi's ord (for flere hundrede år siden):
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel -
Det er netop en umiddelbar reaktion på dét at opleve, at verden ER.
Det udelukker ikke hverken logik eller naturvidemskab, men du slipper jo ikke udenom at indrømme, at her har disse - i hvert fald indtil nu - intet væsentligt præsteret blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/05/2011 14:27)
Top Svar Citer
#10889 - 12/05/2011 15:54 Re: SAI BABA [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Det du kalder Sai Baba's "små anekdoter" er ikke mine, er ikke mit standpunkt, men det har min sympati, fordi det - i modsætning til de fleste religioner - ikke forsøger at udelukke men i stedet at sammenfatte"

- Hvad er det de sammenfatter?

Du skriver: citat: "Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel".

- Hvor i mine indlæg henter du dette citat fra?

Videre skr. du: "Det udelukker ikke hverken logik eller naturvidemskab, men du slipper jo ikke udenom at indrømme, at her har disse - i hvert fald indtil nu - intet væsentligt præsteret".

- Hvad er det naturvidenskaben ikke har præseteret at beskrive logisk, så enhver kan forstå fornuften deri?

At verden er til er i sig selv noget du kan observere, men til hvilke meninger i mine indlæg retter du nu pludselig spørgsmål om universets tilblivelse. Kort sagt, hvilken relevans har dine meninger her overfor de spørgsmål jeg stiller dig tidligere i tråden her?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/05/2011 16:02)
Top Svar Citer
#10891 - 12/05/2011 23:39 Re: SAI BABA [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Rettelse:

(Du skriver: citat: "Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel". - Hvor i mine indlæg henter du dette citat fra?)

- Jeg ser du er begyndt at citere dig selv - det besvarer selvsagt spørgsmålet her...

mvh




Top Svar Citer
#10892 - 13/05/2011 07:41 Re: SAI BABA [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Er du forvirret?

Når jeg citerede sufien Jalal al-Din Rumi (P.t. den mest citerede poet hos USA's ungdom, hævdes det), så var det jo hverken dig eller mig selv, jeg citerede (Hvad du jo åbenlyst ikke rigtig har styr på).

Grunden til citatet var, at han så klart udtrykker forundingen (og glæden) over, at verden eksisterer (Det er jo da i hvert fald dét, vi oplever - at verden eksisterer), og det forekommer mig at være noget af det samme, der kommer til udtryk, når Sai Baba ser universet som et udtryk for kærlighed - i modsætning til, hvad du jo 02/05/2011 startede med i denne tråd, hvor du bl.a. skrev:
Citat:
Men for ganske mange ateister er den nøgne ”klistrede” eksistens selve tilværelsens absurditet, hvor mennesket som et udspring fra naturen jo kan opleve sin egen overflødighed, hvor erkendelsen af verden som obskøn og nihilistisk, kun ansvarliggør individet for at se sin egen skæbne i øjnene!
Det viser da ret klart, synes jeg, hvad "den rene fornuft" fører os til, når den skal stå alene blinker

Dine spørgsmål - her på det sidste - gi'r mig det indtryk, at du foregiver ikke at forstå.
Det kan da vist ikke være svært blinker
Det må du selv rode med.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10893 - 13/05/2011 10:44 Re: SAI BABA [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Om jeg er forvirret? Nej, men det kan være svært at holde sig vågen her, når man bombarderes med dine bortforklaringer..;)

"Når jeg citerede sufien Jalal al-Din Rumi (P.t. den mest citerede poet hos USA's ungdom, hævdes det), så var det jo hverken dig eller mig selv, jeg citerede (Hvad du jo åbenlyst ikke rigtig har styr på).
Grunden til citatet var, at han så klart udtrykker forundingen (og glæden) over, at verden eksisterer (Det er jo da i hvert fald dét, vi oplever - at verden eksisterer), og det forekommer mig at være noget af det samme, der kommer til udtryk, når Sai Baba ser universet som et udtryk for kærlighed - i modsætning til, hvad du jo 02/05/2011 startede med i denne tråd, hvor du bl.a. skrev: "Men for ganske mange ateister er den nøgne ”klistrede” eksistens selve tilværelsens absurditet, hvor mennesket som et udspring fra naturen jo kan opleve sin egen overflødighed, hvor erkendelsen af verden som obskøn og nihilistisk, kun ansvarliggør individet for at se sin egen skæbne i øjnene!"

- At verden opleves som eksisterede, afhænger jo af din og hans egen evne til eksistens - og selve problemet med eksistens er jo ophøret med eksistens, hvorfra livssynsidéaler om extra livsformer opstod fra religionerne, fx. reinkarnation osv.osv. Så frigørelsen fra religioners selvbedrag ligger altså i erkendelsen af livets endeligt, hvor det at se sin egen skæbne i øjnene, men ikke i at stirre sig blind på den, var det frigørende for et hav af store forfattere som de jeg tilbød dig en oplevelse af.

Det er mærkeligt at man skal gentage sig selv overfor dig, hvorfor forstod du ikke pointen i første ombæring, hvorfor alle disse gentagelser, Arne?

"Det viser da ret klart, synes jeg, hvad "den rene fornuft" fører os til, når den skal stå alene".

- Nej. Fornuften hjælper mennesker til at håndtere sin egen livssituation og praktisere livet som det foreligger for mennesket. Deri ligger muligheden for at tømme livets tilbud for indhold, evt. i at skabe sig en mening i livet, ikke med livet. Dette er langt vigtigere end det at fortabe tiden i livet med selvbedrag fra religioner der mistolker og bortforklarer naturen i og udenfor os som det den faktisk tilbyder til observation.
Så vi kan bruge konklusioner bygget på fornuftige antagelser til en hel masse, men ikke det at tabe hovedet i meningsløse håb om menneskers efterlivsdrømme. Det er ren tidsspilde i livet - som fx. anekdoter om folkeforsamlinger alene fordi man kan finde glæde, for det ved og oplever vi da i forvejen, så hvorfor pludselig gøre det og kærligheden til en religion?

Det var ét af spørgsmålene du ikke havde lyst til at besvare, og som du oplever, frustreres man når man ikke kan finde fornuften i de meninger man besynger som ren poesi uden forhold til verden omkring sig...;)

"Dine spørgsmål - her på det sidste - gi'r mig det indtryk, at du foregiver ikke at forstå".

- Næh du. Som sagt blir det svært at finde en fornuftig forklaring med dine meninger, fordi der ingen er at finde. Og det er kort sagt bare dette du har vist her i tråden - hvilket også viser sig i selve frustrationen du udtrykker her og dér.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/05/2011 10:52)
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk