annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10758 - 08/03/2011 19:46 "SYNER FRA GUD"
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Syner fra Gud er jo nok ikke lige ateisters livret.
Det har det generelt heller ikke været i den vesteuropæiske kristendom, mens mystikere respekteredes i den østeuropæiske kristendom (og tillige i islam - i hvert fald dele af islam).

Kristendom.dk skriver i dag - i anledning af kvindernes internationale kampdag - bl.a. om Hildegard af Bingen - en benediktinernonne fra 1100-tallet.
http://www.kristendom.dk/artikel/410688:Indfoering--5-markante-kristne-kvinder

Hun citeres for:
Citat:
”I året 1141 efter at Guds Søn, Jesus Kristus, var blevet menneske, da jeg var 42 år og 7 måneder gammel, kom der et stort strålende lys som en ild ned fra den skyfri himmel. Det oplyste min hjerne og gennemglødede mit hjerte og bryst, ligesom en flamme, der ikke brændte, men varmede på samme måde, som når solen varmer noget med sine stråler. Og pludselig kunne jeg se meningen med Skriften, med Davids Salmer, med Evangelierne og de andre katolske bøger i Det gamle og Det nye Testamente.”

Og artiklen fortsætter:
Citat:
Sådan skriver nonnen Hildegard af Bingen (1098-1179) i sit hovedværk ”Scivias”, der betyder ”Kend Guds veje”. Heri skildrer hun sine visioner om Guds frelsesplan, en frelsesplan, der omfatter hele kosmos, naturen og menneskeheden. Ved verdensløbets afslutning er skabelsens mål nået: at alt er gennemtrængt af Guds Ånd, det vil sige af kærlighed.

Gud skabte alt af kærlighed og ved verdensløbets afslutning vil Gud blive alt i alle. Det er, hvad Hildegard så i sin mystiske skuen og denne tanke gennemtrænger hendes værker om natur, urtemedicin, musik og den store brevveksling, hun førte med tidens kirkefolk og magthavere.

Er det en løgnehistorie?
Nogle ateister vil nok ufortøvet svare: JA!
Andre vil måske hæfte sig ved ligheden med nutidens naturvidenskabelige forestillinger om universets skæbne om X milliarder år.
Og atter andre vil måske finde et andet begreb, der kan erstatte begrebet: Gud.

Men løgn eller ej, det er en vidunderlig smuk og inspirerende kærlighedshistorie, synes jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2011 19:47)
Top Svar Citer
#10761 - 08/03/2011 20:38 Re: "SYNER FRA GUD" [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Det er ikke bare en historie, men Sandheden. Alle vil blive berørt af Guds Lys. For de, der nærmer sig tiden for deres omvendelse, vil det føles som Ild - en rensende Ild. Dernæst som et Livgivende Vand.
Top Svar Citer
#10763 - 08/03/2011 21:11 Re: "SYNER FRA GUD" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Den stakkels hjerneforladte nonne fik ski nok solstik, det kan være den eneste forklaring,men sådanne røverhistorier skal der jo til for at holde fårene på stien, de skulle jo nødigt begynde at tænke selv, det er ikke meningen med religionerne.

Ja ah hvor det var smukt, alt med gud er smukt, for de frelste, vi andre kan grine af tåbelighederne.

Jeg forstår ikke at du kan falde for sådanne nogle billige tricks,men du tror måske også på skrønerne??.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10764 - 08/03/2011 21:31 Re: "SYNER FRA GUD" [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Korrekt.

Gud er den højeste forstand og forstanden afviser al overtro og troldom.

Derfor er det så vigtigt at forstå sig selv.

Derved kan man også identificere al illusion og beskæftige sig med det som betyder noget.

Livet med alle dets virkelige genvordigheder som allesammen stort set hidrører fra vore indbyrdes forhold.

At se alting nøjagtig som det er, dette er den højeste forståelse og den højeste årvågenhed.

Denne klarhed ser altid alting som det er. At se alting som det er er ærlighed.

Denne klarhed fordømmer aldrig og retfærdiggør aldrig. Den tilgiver aldrig for den dømmer aldrig, bærer ikke nag og tager ikke sig selv højtideligt.

I brændpunktet mellem at se sig selv som maner i forbindelse med andre, livet og i at se andre som de er, bor den. Klarheden.

Man kan ikke nå den ved at stræbe efter den, man kan kun se den. Lige nu.

Altid at være vital og levende, altid at være vågen og opmærksom overfor det, som virkelig er fra øjeblik til øjeblik.

Det er at leve.

Og det er Gud. smiler



Top Svar Citer
#10766 - 08/03/2011 23:34 Re: "SYNER FRA GUD" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Din replik er nok ikke overraskende smiler

Men for mig giver "nonnens åbenbaringer" mindelser om noget, jeg selv har oplevet - omend i meget mindre format.

Lyset, som en flamme, der ikke brænder, men varmer. Det er en kendsgerning for mig. Det er noget, jeg har oplevet. Det er noget jeg ikke ærligt kan benægte (Husker stadig, at jeg undrede mig - og lynhurtigt sagde til mig selv: Gamle idiot hold dog op med at spekulere. Nyd det dog! Og det gør jeg stadig smiler ).
Og det er navnlig noget, der afgørende ændrede min indstilling til tilværelsen.

Og ja, det var det billedlige kærlighhedsbudskab fra en Ikón af Kristus, der gjorde det - og stadig gør det.

Kristus, den salvede (hædrede).

For mig må du da gerne springe det guddommelige over.
Det er ikke dét, der for mig er det afgørende.

Inspirationen i mit sind er det afgørende.
Det er nu snart en hel del år siden - og inspirationen vokser sig stadig stærkere.

Jeg oplever nuet langt mere intenst. Jeg græder mere. Jeg smiler mere. Jeg oplever harmoni i mit sind, og jeg har masser af overskud til omsorg for andre mennesker og alt omkring mig.

Kort sagt, jeg er lykkelig.

Du må for mig gerne påstå, at jeg er "gak i hovedet" smiler

Jeg ku' ønske dig den samme dejlige oplevelse blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2011 23:35)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk