annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 203 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10641 - 22/01/2011 13:04 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?) skal man da knibe begge øjne i for at undgå at se, at her kommer naturvidenskaben uhjælpelig til kort.


såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


disse er ikke eksistentielle spørgsmål, men eventuelt videnskabsteoretiske overvejelser,, men det er netop ikke eksistentielle spørgsmål

enten er det en skrivefejl, eller en tanketorsk fra din side Arne eller også har du ikke styr over hvad der er eksistentielle spørgsmål og ikke eksistentielle spørgsmål.

Måske du skulle læse op på hvad eksistentialisme dækker over?


mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10642 - 22/01/2011 14:42 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Maj være got klar over, du være majet dyktig blinker

Det jeg tænker på, når jeg skriver "eksistentielle spørgsmål", er den slags, der ligner dette:
http://www.eventyranalyse.dk/Eksistentiel%20tematik.php

Det, du skriver om, ser for mig ud til at være dette:
http://da.wikipedia.org/wiki/Eksistentialisme

Der er f.eks. også forskel på "islamiske spørgsmål" og "islamisme" - ligesom der er forskel på "rationelle spørgsmål" og "rationalisme", vil jeg mene.

I øvrigt er det ikke vigtigt for mig, om det, jeg skriver, er intellektuelt fuldt korrekt, når blot det er klart forståeligt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2011 14:42)
Top Svar Citer
#10643 - 22/01/2011 18:36 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg er 100% enig med dig i dine betragtninger over videnskabens anvendelse og begrænsninger. Bare flere ville forstå det!
Top Svar Citer
#10644 - 22/01/2011 19:01 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
hey Arne,

stadig selv om vi undersøger dit første link,, så står der intet om det her forhold (1)* som bestemt ikke har at gøre med noget eksistentielt, og ja vi finder det jo ej heller i dit første link:


(1)*:
såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


dette ovenfor er ikke eksistentielle spørgsmål, men videnskabsteoretiske overvejelser. Derfor finder du ej heller noget om "hvor kommer verden og naturlovene fra" i dit første interessante link.


Min eksistentialisme er Viktor Frankl; Medard Boss; Rollo May; Nicolas Berdyaev; (Heidegger; Jaspers og Sartre) Irwin Yalom; Emmy van Deurzen-Schmidt

og og, ja den første og den største, selve faderen til eksistentialismen Paulus og så Nietzsche,,,

og Kirkegaards eksistentialisme er alt for tomt, uden indhold, indholdsløst, der er intet kød på Kirkegaards eksistentialisme, der ender i paradoks tænkning (valg og afgørelse (her ser man virkelig hvor vægelsindet og dybt dybt neurotisk Kierkegaard er)) og så kommer vi ikke videre, men det gør vi med Paulus og ikke mindst med Nietzsche, her kommer der virkelig kød på og vi kommer dybt dybt ind i spiritualitet og kreativitetens væsen.

Kierkegaard har opdaget menneskets individualitet og så magter han ikke at sige mere herom, men Paulus har ikke bare opdaget dette forhold, han fylder på og fylder på og fortæller positivt herom, hvad det dækker over og hvordan det skal forstås, som Nietzsche også gør det. Kierkegaard har ingen former for Helliggørelse og han forstår ikke denne dimension, som de moderne lutherske og tidehverv heller ikke forstår denne dimension, ja ligefrem benægter den,, derfor er de så glade for Kierkegaard,, disse skingrer højtråbende tidehvervs folk af i dag, fordi Kierkegaard netop intet formår at sige om Helliggørelsen, han forstår slet ikke Paulus den gode Kierkegaard.

mvh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10645 - 22/01/2011 19:55 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Så nemt slipper du ikke fra din vildfarelse: Ikke at kunne kende forskel på eksistentialisme og eksistentielle spørgsmål.
Citat:
- Kommer jeg i himlen?
- Findes der et paradis?
er, som du selv kan se, regnet for eksistentielle spørgsmål, men selvfølgelig ikke for at være eksistentialisme - og helt bestemt ej heller "videnskabsteoretiske overvejelser".

Det er ikke klogt at accelerere i fremmedord, hvis man ikke er helt defekt i dem blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2011 19:55)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj taknemmelig for hjælpepakke: ..
24/04/2024 05:39
Biden: 'Jeg underskriver ny hjælpepakke..
24/04/2024 04:44
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte en stopper for TikTok..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Nyheder fra Religion.dk