annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 13 1 2 3 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10512 - 14/12/2010 15:03 Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael: Vi er stille og derfor fuldstændig tilstede. Det, man kalder opmærksomhed, Gud eller kærlighed. Det, som er.
Michael: Tænk, aldrig at have været stille. Sikke en oplevelse man så har tilgode. Ikke kan man forestille sig hvad der sker når man bliver stille. Det kan ikke nås af tanken.
Michael: Virkelighedens umådelige hav er fyldt med kærlighed, forståelse og stilhed. En fred der overgår enhver forstand. En dynamisk fred, ikke en vegetativ tilstand, men den uendelige forståelse.
Michael: En helt anden bevægelse end frygtens, begærets og uvidenhedens bevægelse. Den evige bevægelse i nuet, som kun kan nås når tanken er stille og opmærksomheden tager over.
Michael: Vi er her og vi går ikke væk igen. Menneske, kend dig selv.
Michael: hvordan kan man tale om Gud og fornægte nuet. Han findes ingen andre steder. Kærlighed er det helligste af alt.
Michael:
RoseMarie: Kærlighed er det helligste af alt ... ja



Michael: Vi er stille og derfor fuldstændig tilstede. Det, man kalder opmærksomhed, Gud eller kærlighed. Det, som er.
Michael: Tænk, aldrig at have været stille. Sikke en oplevelse man så har tilgode. Ikke kan man forestille sig hvad der sker når man bliver stille. Det kan ikke nås af tanken.
Michael: Virkelighedens umådelige hav er fyldt med kærlighed, forståelse og stilhed. En fred der overgår enhver forstand. En dynamisk fred, ikke en vegetativ tilstand, men den uendelige forståelse.
Michael: En helt anden bevægelse end frygtens, begærets og uvidenhedens bevægelse. Den evige bevægelse i nuet, som kun kan nås når tanken er stille og opmærksomheden tager over.
Michael: Vi er her og vi går ikke væk igen. Menneske, kend dig selv.
Michael: hvordan kan man tale om Gud og fornægte nuet. Han findes ingen andre steder. Kærlighed er det helligste af alt.
Michael:


Kærlighed er det helligste af alt ... ja
[x] Hanskrist: Michael du skriver: Vi er stille og derfor fuldstændig tilstede. Det, man kalder opmærksomhed, Gud eller kærlighed. Det, som er.
[x] Hanskrist: det er det pureste vrøvl og direkte forkert,
[x] Hanskrist: gang på gang har du en redegørelse for NU'et opmærksomheden og tankens stilhed og ophør, os hinsides tænkningen i denne stilhed, tomhed og det uendelige rum etc,, og så kobler du lige kærlighed på og Gud på
[x] Hanskrist: men Gud og kærligheden er beskrevet stik modsat i kristendommen fx
[x] Hanskrist: du beskriver det uberørte menneske i en tilstand af ren opmærksomhed som værende Gud og du kalder det også kærlighed,,, men Gud og kærlighed er det berørte og forstyrrede elller grebne menneske,, det spirituelle menneske
[x] Hanskrist: det du taler om er den ensomme munk, eller moderne individ der mediterer, men her finder man ikke hverken Gud eller kærligheden,,, som er et brud på denne ensomhed eller individ orienterede opmærksomhedsbevidst
hed i NU'et
[x] Hanskrist: kærlighed og Gud har altid at gøre med 2 der bliver ført sammen eller lever i samspil, det du taler om er den ensomme mediterende, munken eller det moderne individ der mediterer,,, og dette er gudløs og kærlighedsløs
[x] Hanskrist: først den dag dit NU, din individcentrerede opmærksomhed bliver brudt, noget bryder dig, først da kan du tale om Gud og kærlighed
[x] Hanskrist: du er ikke tvekønnet, men du er kønsløs, eller kun feminin, kun natur, kun dig selv, hvilende i dig selv og din naturlige opmærksomhed,,, dette er at være uden spiritualitet, uden Gud, uden kærlighed, men det er ensomhed, det er at være sig selv
[x] Hanskrist: det er new age,,, du taler nøjagtig som Tolle,, også når du fortolker evangelierne gør du dette,,, og det skyldes netop at det moderne individ i dag centrere sig i sin lejlighed og mediterer,,,(eller parcelhus),,, og dette gør millioner og atter millioner
[x] Hanskrist: mennesker i det moderne vesten i dag

Hanskrist: og når du kobler Gud og kærlighed på den ensomme individs opmærksomhed uden tænkning,,, da er det et kunstgreb, som ikke holder,, det er din fejltolkning af Gud og kærligheden,,
[x] Hanskrist: og det sjove er at Gud og kærlighed faktisk pr religionsfilosofisk definition betyder nøjagtig det modsatte af hvad du siger det er
[x] Hanskrist: og at gøre sig selv til ren opmærksomhed, og fjerne intentionaliteten og det der er i bevidstheden, er iøvrigt farligt, det medfører demens før tiden,,, og bør undgås,, al neurovidenskab viser at det gælder om at tænke, og være motiveret, bevare kontakten
[x] Hanskrist: til ens intentioner, motiver og ideer og tanker og ja det sproglige i det hele taget, intet modvirker demens bedre end sproglig aktivitet,,, ja det skulle lige være fysisk aktivitet, idræt

Hanskrist: det du kalder Nu'et, er den bevidsthedstilstand du kommer i når du kobler fra og forsøger blot at være opmærksom,,dennne tilstand lovsynger du så som Gud og kærlighed, selv om det er helt tydeligt at Gud og kærlighed netop slet ikke er heri,,,
[x] Hanskrist: du er netop UBERØRT, uberørt af Gud og kærlighed,,, der er ingen spiritualitet overhovedet
[x] Hanskrist: men du er ikke alene,, der er millioner og atter millioner af mennesker i vor moderne individ samfund, der mener det samme som dig, og fejlagtig opfatter det med Gud og kærligheden i dit perspektiv

netop Gud og kærligheden, vil bryde dit NU og din stilhed, som du selv har fundet som den bevidsthedstilstand som følger af individcentreret opmærksomhed (det moderne menneske der mediterer), vil bryde din tomhed, stilhed og uendelige rum,,, du har ikke engang et ego, det er en yderst alvorlig oral psykotisk leg du og millioner andre har gang i der medfører demens før tiden


men du er ikke alene,, der er millioner og atter millioner af mennesker i vor moderne individ samfund, der mener det samme som dig, og fejlagtig opfatter det med Gud og kærligheden i dit perspektiv
Hanskrist: netop Gud og kærligheden, vil bryde dit NU og din stilhed, som du selv har fundet som den bevidsthedstilstand som følger af individcentreret opmærksomhed (det moderne menneske der mediterer), vil bryde din tomhed, stilhed og uendelige rum,,,


Hanskrist: netop Gud og kærligheden, vil bryde dit NU og din stilhed, som du selv har fundet som den bevidsthedstilstand som følger af individcentreret opmærksomhed (det moderne menneske der mediterer), vil bryde din tomhed, stilhed og uendelige rum,,,
ALH: Når det er sagt, så er det jo rent faktisk ikke så tosset at være stille en gang imellem, og, det er vel slet ikke så nemt, som det lyder
ALH: Men det stikker ikke et godt dansk contraløb eller et jubel-driblende specialeboldløb direkte mod målstregen..
[x] Hanskrist: korrekt Anne,,, men vi drøfter spiritualitet her, og spørgsmålet er om det er stilheden med Gud som den levende anden, Du i ens liv, eller om det er stilheden via meditativ individorienteret opmærksomhed
[x] Hanskrist: er det rendyrket new age buddhisme og meditation eller er det den kristne spiritualitet omkring Gud og kærligheden i ens liv
[x] Hanskrist: jeg forsøger at stille tingene på spidsen, og jeg fører mig skråsikkert frem overfor Michael, altsammen i et forsøg på at få folk til at kunne se forskellen på Buddha og Jesus Kristus
[x] Hanskrist: en forskel stort set ingen i dag magter, fordi den kristne spiritualitet ikke er forstået og de kristne teologer har meget svært ved at formidle den, hvorfor new age og buddhisme også fuldstændig har løbet den kristne spiritualitet over ende
[x] Hanskrist: derfor Dan Brown, derfor Tolle, derfor new age, derfor Michael og det han skriver,,,
[x] Hanskrist: og at det er sådan fat skyldes de kristne teologer selv, og det skyldes trosbekendelserne der bombastisk hagler ned over det moderne menneske fra kirkens side,,, trosbekendelser ingen teologer magter at udlægge tilfredsstillende for det moderne søgende
[x] Hanskrist: menneske..... og det skyldes disciple, og hajmad og alle disse evangeliske bibeltroende, mere end de er Kristus-troende og har nogen gedigen kristen spiritualitet,,, disse bombastiske forkyndere af kristendommen skæmmer mange moderne mennesker væk
[x] Hanskrist: den kristne mystik og spiritualitet, Kristusmystikken må igen på banen, der er stort set ingen teologer der magter det,,,og det skyldes meget trosbekendelserne der står i vejen og dominerer og biblicismen fra de evangeliske
[x] Hanskrist: Så når jeg buldrer frem og siger at Michael er UBERØRT af Gud og kærligheden, er det alene en øvelse der går ud på at få os til at kunne skelne new age spiritualiteten fra gedigen kristen spiritualitet,,, og få Michael og andre der tror de er kristne til
[x] Hanskrist: at indse at de i så fald mangler alt det væstentlige der hører til den kristne spiritualitet
[x] Hanskrist: jeg tar Michael på ordene, altså på hvad han skriver, og det er her ud fra jeg påstår han er UBERØRT, og at han hverken er berørt af Gud og kærligheden i kristen spirituel forståelse
[x] Hanskrist: jeg tar ikke personlig stilling til om der er Gud og kærlighed i Michaels liv, jeg forholder mig kun tekstnært til det Michael skriver,
[x] Hanskrist: og siger så at set ud fra den kristne spiritualitet og forståelse af Gud og kærligheden,,, er der intet af dette at finde i det Michael skriver,, for netop det Michael skriver er ifølge kristen spiritualitet,, slet ikke i nærheden af Gud og kærligheden
[x] Hanskrist: håber mine pointer her, som jeg forsøger at få frem ved min lidt specielle kontante retoriske adfærd bliver forstået af i det mindste 1 eller 2 begavede mennesker,,,
ALH: Jeg ved det, dit projekt, men det skader ikke at se tingene lidt nedefra en gang i mellem, i det menneskelige møde med sin omverden. Roden, som du også er inde på, er jo bl.a. at finde i forholdet mellem bekendelserne og kirkens måde at være kirke


ALH: Jeg ved det, dit projekt, men det skader ikke at se tingene lidt nedefra en gang i mellem, i det menneskelige møde med sin omverden. Roden, som du også er inde på, er jo bl.a. at finde i forholdet mellem bekendelserne og kirkens måde at være kirke på.
ALH:
[x] Hanskrist: man skal netop se tingene nedefra, men new age, buddhismen og Michael mfl, går ifølge kristen spiritalitet ikke dybt nok, men bliver på overfladen og de søger i deres eget sind,, og kan endda finde på at sige at opmærksomhedsfunktio
nen har at gøre med Gud
[x] Hanskrist: de forbliver i væren og i det værende som det tager sig ud fra deres sinds opmærksomheds funktion
[x] Hanskrist: de påstår opmærksomheden er ren og ja bevidstheden ren og de kan finde på nå dette forekommer dem allermest sublimt at kalde det for Gud
[x] Hanskrist: fra Platon og med kristen spiritualitet findes der en tradition der netop lagt fra ser sådan på tingene og benægter disse forhold, af mange grunde,,, blandt andet, er der ikke sådan noget som ren opmærksomhed og ren bevidsthed
[x] Hanskrist: og man skal ej heller træne, disciplinere sig selv herpå
[x] Hanskrist: østens religioner gik den vej at søge hvor kvietistisk ophøjet og sublimt vi kunne erfare os selv som åndelige væsner
[x] Hanskrist: med kristendommen der ikke er bange for kærligheden, bliver det hele et drama, et sandt kærlighedsdrama, og pludselig er det hele mennesket og hjertet, kærligheden, liv og død, vigtigere end det bevidsthedsmæssige og åndelige. Nu er det mennesket der er
[x] Hanskrist: lidende og elskende også i forhold til Gud det drejer sig om
[x] Hanskrist: man går dybt ind i denne hjertet og kærlighedens Kristologiske antropologi,,, og man ser mere på mennesket end på det åndelige
[x] Hanskrist: og det sublime bevidsthedsmæssige,, mystikken er at mennesket er meget mere end ånd og åndelig,, meget mere end ren opmærksomhed og bevidsthed, meget meget mere end et åndeligt væsen
[x] Hanskrist: derfra siger Paulus fra overfor en englelig forståelse af mennesket og vi havner i hjertet, hjertet af kød og blod, den kristologiske antropologi om det nye menneske, med guddomsfylden i kød og blod
[x] Hanskrist: østens åndelige sublime monistiske opfattelse af mennesket bliver med Platon og kristendommen sagt imod,,, derfor bliver den vestlige spiritualitet så meget anderledes og med vægt på det antropoligiske mere end det åndelige og sublime

Hanskrist: så kristendommen har altid været meget mere nede på jorden, i hjertet, i kærligheden,,,og i det dybe drama kærlighedsdrama der foregår mellem Gud og mennesket og mellem menneskerne indbyrdes,,, derfor er kristendommen kærlighedens og passionens og lidensk
[x] Hanskrist: og lidenskabernes og lidelsen religion pr se,,,
[x] Hanskrist: og pludselig har mennesket af kød og blod i Kristus fået en selvstændig stilling og en højere stilling end det englelige og åndelige menneske
[x] Hanskrist: et af de vigtigste kapitler overhovedet til at forstå forskellen på kristen spiritualitet og buddhisme og new age er Kol 2 og 3,,, især kap 2, vers 16 - 23 burde være pensum i gymnasium og HF
[x] Hanskrist: denne hjertets Kristologiske antropologi som Paulus barsler med er det afgørende nye
[x] Hanskrist: og det spirituelle er nu pludselig ikke længere sublimt og åndeligt, men dynamisk og kraftfuldt og stikker dybt ind i mennesket af kød og blod er immanente drivkræfter hvor kærligheden spiller en hovedrolle
[x] Hanskrist: og det der er på spil er ikke sublimt kærlighed, men ægte kærlighed, i kristendommen er der ingen angst overhovedet for at knytte sig og binde sig i kærlighed
[x] Hanskrist: selvrealiseringen foregår i Kristus, the new man, The Anthropos, second Adam, the Heavenly Adam of the Cabbala (og selvfølgelig finder vi her den kroppende og sexede Madonna, hvor ellers og hvordan skal man ellers forstå inkarnationen og de nye skabninger
[x] Hanskrist: vi er i Kristus
[x] Hanskrist: denne inkarnationens Kristusmystik om de nye skabninger vi er, varsler en hel anden vej, en østens højdepunkt af åndelig sublimt monisme
[x] Hanskrist: Østen kunne ikke komme videre, så langt kunne man nå af denne kvietiske asketiske pessimistiske vej, derfor kom Paulus og igangsatte en hel ny udvikling

Hanskrist: hvis man overhovedet ønsker at forstå det duelige kreative og frie historiske individ, så er det Paulus og hans Kristusmystik man skal forstå

[x] Hanskrist: her river mennesket sig fri af religiøs og åndelige monisme og styring, og gør sig selv i hjertet fri med Kristus¨'
[x] Hanskrist: dette er den sande dualisme, den sunde dualisme,, hvor mennesket i Kristus får friheden og ånden fra Gud, stolthed og frimodighed, fri taleret overfor Gud,,, opfør sig slem overfor Gud ifølge nogle,, og det koster da også Jesus livet

[x] Hanskrist: at vi i Kristus, i hjertet, i kærligheden, har hele guddomsfylden i kød og blod, det kostede utallige martyrer døden
[x] Hanskrist: disse Gud-mennesker der blev anset for at være ikke troende på Gud, de blev udsat for forfølgelse alene pga af denne absurde tro der giver mennesket friheden og den høje stilling

Hanskrist: i hjertet med Kristus, symboliserer netop at vi skal ned fra ånd og bevidsthed, det åndelige,,og vi skal ikke se tingene ud fra ren opmærksomhed og bevidsthed

[x] Hanskrist: Hanskrist: kristendommen er liv og kærlighed og rørelser, bevægelser, mere end det er åndelig opmærksomhed og sind og ophøjet ro, stoisk ro fx

] Hanskrist: kristendommen er for komplekse sjæle, med stor forskel på højre og venstre hjernehalvdel
[x] Hanskrist: blandt andet fordi det sproglige, Ordet, og tankerne er med,,, forstanden er med som Paulus siger,, ham der siger vi skal huske at lovsynge med vores forstand side om side med troens virkelighed, Kristusmystikkens virkelighed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10513 - 14/12/2010 21:47 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ordet er ikke virkeligheden. Ordet er en beskrivelse af virkeligheden og vi bruger ordet til at kommunikere vores individuelle forståelse til hinanden.

Denne forståelse, som vi kommunikerer, drejer sig om vores liv, vores oplevelser og vore tanker og følelser i forbindelse med disse oplevelser. Hvis det menneske, vi kommunikerer med,, har haft de samme oplevelser kan vi meddele os til hinanden, selvom vi måske bruger forskellige ord om de samme ting, men hvis det andet menneske ikke har oplevet det samme, så vil det vi siger være volapyk for vedkommende. Det er nødvendigt at kunne se bag om ordet, meddelelsesmidlet, og forstå det som bliver meddelt i kraft af ordet.

Michael siger: ’’Alt er tanken. Vores jeg, vores samfund, vore religioner, vores viden er tanken. Resultatet af tanken findes alle vegne omkring os i det vi kalder samfundet, men den findes først og fremmest i vores sind som erindring. Al vores viden er erindring. Denne erindring er tid. Alt hvad vi erindrer, er det, som har været. Tanken som tid og samfund er f.eks. bilen. Bilen er et resultat af hestekærren, som har udviklet sig over tid. Der er i filosofisk forstand ingen forskel på hestekærren og automobilet andet end udviklingen i tid fra det ene til det andet. Tidens bevægelse er derfor samfundets bevægelse og alt hvad vi finder i samfundet er et resultat af menneskets tanke.

Tanken på det personlige plan er ligeledes et resultat af tid. Vi ser, lever, føler, er opmærksomme og det vi ser, bliver i samme sekund til erindring. Vi ser direkte en smuk solnedgang og i næste øjeblik er denne solnedgang og de følelser den vækker i os, erindring. Vi fortæller en anden om denne solnedgang og han danner sig et billede af den ud fra erindringen om de solnedgange han selv har oplevet.
Vi kan tale i det uendelige om alle de solnedgange vi har oplevet men denne tale er ikke solnedgangen selv. Vi fortaber os i samtalen om alle de solnedgange vi har set og vi går derfor glip af den forhåndenværende.

De fleste mennesker elsker at leve i erindringen. Erindringen er at huske. Erindringen er at tale og fortælle om det man har set og mens man gør det, ser man ikke det der rent faktisk sker omkring én i livets nu.

Dette kaldes at det beskrevne ikke er det, som det beskriver. Erindringens bevægelse som tanke er støj, denne støj forhindrer os i at lytte fordi den konstant forstyrrer det, som er. Det som er er opmærksomhedens egenskab, der er at lytte og at se. Det, man ser er det, som er, både en selv og omgivelserne. Man kan kun lytte og se i stilhed uden at lade sig forstyrre af erindringens konstante bevægelse som tanke og følelse.

Derfor ser man, mens man hele tiden vifter tanken væk mens man er opmærksom på det nuværende. Tanken er erindringens reaktion som hele tiden manifesterer sig i en meninger, synspunkter og en drøm om fremtiden. Dette er tankens bevægelse.

Tanken er alt hvad man er og kan derfor kun være stille når man forstår sig selv. At forlade nuet fordi man forstår tanken er en virkelighedsoverskridende ting. At forstå at man selv er et resultat af tanken er dybt foruroligende hvis man ikke har kyndig vejledning.

Det er ikke en vej jeg anviser, der findes ingen vej til det, som er her og nu. For at kunne være tilstede i det nuværende må tanken være stille.

Michael siger: ’’Man skal ikke udslette sig selv, man skal forstå sig selv. Man kan kun forstå sig selv når man er opmærksom på sig selv, hver sekund i sine forhold til omverdenen. Denne opmærksomhed er ikke en villet handling for enhver villet handling er koncentration og derfor ikke opmærksomhed.

At tanken bliver stille betyder ikke at man ophører med at eksistere, for man er tanken, som er fortidens samlede sum, der udtrykker sig som tanke og følelse.

Men når der er opmærksomhed, det lys, man ikke man selv kan tænde, så er man klar over, i modsætning til at være forvirret og uvidende om - sammenhængen. Det er den højeste intelligens, at være klar over og det er, at være født af ånd på ny.

I denne opmærksomhed er man selv og den verden man lever i.

Der er ingen vold, ingen magt og ingen disciplin udført af jeget eller viljen, men der er en kolossal disciplin som kaldes frihed.

Når al energien ikke går til spilde i tanke og følelse så er der også en kolossal energi til at se, lytte og opdage. Alt sammen i en stilhed, som man ikke er sig bevidst.

Paulus (2.kol, 3): …i hvem alle Visdommens og Kundskabens Skatte er SKJULT tilstede.´´ (Altså siger han: Når tanken er stille er alt hvad du er, hele erindringen tilstede som en mulighed). Det er denne samlede sum, der handler overfor nuets udfordring. Du møder en begivenhed i dit liv med det du er, det du er blevet til, den samlede sum af dit liv.

Paulus (2. Kol, 8): ’’Tag jer i agt, at ikke nogen skal fange jer ved verdslig Visdom og tomt Bedrag, som støtter sig på menneskers overlevering og Verdens ’’Magter’’, ikke paa Kristus’’. Overleveringen er erindringen som den forefindes i os, hvert enkelt menneske. Overlevering er at forholde sig til det, som andre har skrevet, men som man ikke selv har erfaret og set. Kristus derimod, er den levende forståelse.

Her er din Paulus helt på linie med Jesus, når han omtaler ’’verdens magter’’. Det er en fejl at tro, at kvantitet er lig med kvalitet, som Disciple gør når han tror at det betyder noget at mange bekender sig til kristendommen. Jesu sande ’’tilbedere’’ (frygteligt ord) er ikke en del af en massebevægelse, som er den menneskelige bevidsthed og dens samfundsmæssige udtryk. Du kan sagtens drage en parallel mellem udtrykket ’’den offentlige mening’’ og udtrykker ’’Verdens fyrste’’.

Vi lever i verden uden at tilhøre den. Det vil sige at vi ikke deler dens meninger, opfattelser, handlinger og ord. Vi lever i nuet. Det kan man kun når man dør fra verden og tidens bevægelse.

Den bevægelse, som er tanken der aldrig tier stille. Har du aldrig lagt mærke til hvordan mennesker taler og taler hele tiden? Hvis du forstod at lytte vil du se, at denne konstante tale er frygt. En konstant flugt fra erkendelsen, der bor lige bag alle de sagte ord. Tomheden, som frygten er en flugt fra er den tomhed, som ligger bag ordene ord, der ikke betyder noget, ord som ikke er baseret på en erkendelse, som sigeren selv har gjort. Det er, i sandhed, tomme ord. smiler

Jeg vil ikke gå nærmere ind på det her. Jeg taler kun om disse ting til mennesker der ønsker at lytte og forstå og det tør du ikke. Det er uendelig kompliceret og kræver en vis følsomhed. smiler

’’Nu ser vi jo i et Spejl, i en Gaade, men da skal vi se Ansigt til Ansigt; nu kender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg jo selv er kendt fuldt ud.’’

Hvem er det, som kender hvem fuldt ud? Det er Paulus, som kender sig selv.

Hvem er det, som erkender stykkevis? Det er tanken, som vejer den ene mening op mod den anden i modsætningernes korridor.

’’Thi stykkevis erkender vi, og stykkevis profeterer vi, men naar det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forsvinde.’’
Stykkevist profeterer du HansKrist mens ordene kommer ud af din mund. Men udgangspunktet for dine ord er en helhed som du prøver at udtrykke. En forståelse som du selv har. For at udtrykke denne helhed må du bevæge dig vidt omkring for at udtrykke denne helhed. Ligesom jeg gør, for en sjælden gangs skyld, nu.

Gud er ikke antropomorf, HansKrist. Han er ikke en entitet som bøjer sig ned imod dig. Gud er aldrig tilstede andet end som erkendelsen. Når Paulus kender sig selv fuldt ud, så er Gud tilstede som denne erkendelse, for at kende sig selv er sandheden.

Spejlet vi ser i er os selv og vore projektioner ud på omverdenen og at se uden spejlet er at opfatte direkte.

Hvis du vil vide hvorfor vi ikke kan opfatte direkte vil jeg fortælle dig det, ellers ikke.

Imens må du glæde dig over at du har vundet Paulus for mig ved at tvinge mig til at læse ham.

Mens du glæder dig over Menneskesønnen, der gav sit liv for dig, må du ikke glemme at der er en anden. Én, som sendte Ham for at du kunne blive frelst. Al glæde til det, hvis det ellers er et udtryk for kærlighed ,men selv om du har behov for en tro, så er denne anden stadig tilstede bag dine historiske begivenheder. Hvor tror du, at han er? I virkeligheden ikke sandt? Den eneste virkelighed. smiler

Og vi, som i kraft af erkendelsen, ikke kan tro, vi søger stadig denne anden, som ikke er JesusKrist. Jeg kunne da ikke drømme om at gå udenom Jesus, men Han kom jo for jeres skyld, ikke for min.
Så jeg vil nøjes med at vedblive at vippe med mine tæer her i den uendelige tomhed.

Og ønske mig at alle kunne blive stille således at de kunne se at handle. smiler
Top Svar Citer
#10514 - 14/12/2010 23:00 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
nu er det et langt indlæg hvor du forklarer en masse som jeg ikke finder lige relevant for vores debat i chatten.

nå men dyr er i virkeligheden, næsten 100% i virkelighed, de er prisgivet virkeligheden,,

men det er mennesket ikke takket være ordet blandt andet, og dette at kunne skelne mellem ydre virkelighed og indre virkelighed, ved at kunne skelne mellem mig og ikke mig, eller jeg og ikke jeg. Dette begynder selv ved en bakterie og meget simple organismer og jo længere vi kommer op jo bedre bliver denne evne at kunne skelne mellem flere forskellige virkeligheder og vide hvordan man klogt kan skelne de forskellige virkeligheder fra hinanden.

så din ide om at virkeligheden er et entydigt begreb er forkert, ligeledes er din ide om at virkeligheden er det eneste saliggørende falsk, for jo mere du er prisgivet virkeligheden og omstændighederne, jo mindre spiritualitet og ånd er du i besiddelse af,,, og ja du er endda psykotisk og sindssyg, fordi du intet ejer til at holde dig sammen,,, og til at kunne modstå virkeligheden

tvinger man et barn til at det skulle leve i opmærksomheden og nuet og virkeligheden her, ville det være skingrende sindssyg i løbet af kort tid. Voksne mennesker må så selv om hvordan de vil ha alzheimer og blive tomhjernet,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10518 - 15/12/2010 22:19 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

I er som en blind, der leder en blind. Den ene taler om tankens stilhed, den anden om tankens flid. Men ingen af jer bærer Jesu ord videre. Ingen af jer vidner om Guds bud - uselviskheden. Hjertets skat.
Top Svar Citer
#10519 - 15/12/2010 23:59 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
kære thomas,, Jesus var utrolig karismatisk og maskulin,,, så det er ikke uselviskhed som selvopgivelse,,,

og forfatterne til evangelier genren har en tendens til at feminisere Jesus hvilket ikke er tilfældet, hvis man går til de ældste skrifter

uselviskheden er det offer der altid er i at rejse sig op i en kreativ indsats med Guds ånd og Ordet, kaldet, virkende til gavn og opbyggelse for næsten,,,

uselviskheden betyder ikke apati og veg opførsel, og alternativ begavet og lidt ved siden af sig selv,,,

ej heller skumle urene motiver fordi man gerne vil om af en bestemt gruppe af mennesker,,

Jesus var ligefrem, ydende en kæmpe kreativ karisamatisk socialpolitisk indsats imod religiøs tyranni og lovreligiøsitet og Guds bud religiøsitet der forhindrede at mennesker levede

1): i overensstemmelse med det suveræne Guds billede de var skabte til (derfor alle de mirakuløse helbredelser, selv på en sabbat fx) vi finder her den eigenweltske psykologiske psykiatriske medicinske dimension

2): og til gavn/opbyggelse og hjælp for hinanden,, vi finder her den socialpolitiske dimension, den mitweltske dimension

det var kernen,,,

men nu kan du jo heller ikke kende forskel på en skid,, og du finder Jesus og Jesu ord alle steder hvor manden aldrig har sat sit aftryk, eller udtalt sig,, så du er ikke den rigtige til at kloge i de her forhold,,,

det første Jesus ville kalde dig var en hykler og han ville gå i krig med dine urene motiver,,, det er så synd for dig at du har disse urene motiver thomas,,, jeg ka se du har gjort rigtig meget for at skjule dem og du stort set hver ½ år har ændret radikal position og teologisk opfattelse,,, men de urene motiver er svære for dig at komme kvit,,,

men held og lykke med kampen,

jeg håber du en dag forstår der er en grund, du har et motiv, til at du konstant skriver som du gør,,,

var jeg for slem ved dig,,, nå men man kan vist ikke være for slem ved en snedig rad som dig,,, der om noget forstår at tænke strategisk (både stormestet i skak og manipulation med Jesu ord)

Den ene taler om tankens stilhed, den anden om tankens flid.

den var go min ven,,,

men det er altid i kraft af Ordet, sproget og tankerne, at vi mennesker kan uddybe og intensivere alting, lige fra sex som en dyrisk aktivitet der bliver til hengiven tantra lignende erotiske sexuel kærlighed mellem mand og kvinde,,, til stilhed der bliver til erfaringer af evigheden og så videre,, dette ved man fra neurobiologien,, så det er altså i kraft af tankerne og ordene at vi kan være stille så denne stilhed får kvalitet af evigheden (det er deri utallige guru'er og meditationslærer og Michael, jmp og så mange andre nyreligiøse tar så grueligt fejl, derfor må man aldrig bekæmpe Ordet, sproget og tankerne, kaldet og Guds Ord og tanker (motiver og ideer) eller opgive dem, slippe dem fra Gud (vores numinouse kreative kilde for Ordet og kaldet i vores liv), gerne dem fra andre mennesker der lægger unødig pres på os eller dem hidrørende vores højt specialiserede arbejdsliv må vi koble fra),

alt dette skyldes Ordet, det ordet (sproget og tankerne) forårsager neocorticalt og den hyperkompleksitet som Ordet skaber i hjernen (lateraliseringen; gerne dominant venstre hjernehalvdel) og om noget bibelen begynder og slutter med Ordet,,, 1 Mosebog og Johannes evangeliet og Pauls breves erkendelsesteoretiske kapitler og overvejelser.

men disse ord kan ikke læses thomas,, se 2 Kor 3 og 1 Kor 2,,, vi har kaldet, vi har tankerne og ordet, direkte fra Gud,,, du kan ikke skubbe en bog ind som i islam fx, og det takket være Paulus,,, denne gigant til at forstå hvordan Jesu Kristi binder Guds Riget til sin egen persons skæbne og Guds Helligånd. Guds Ord er skabende og direkte fra Gud til den enkelte, det er Kristusbegivenheden i folks liv og det gør fri, den frihed Jesus uløseligt forbandt Guds Riget med:

Og det skal ske derefter, at jeg vil udgyde min ånd over alt
kød, eders Sønner og eders Døtre skal profetere, eders gamle
skal drømme Drømme og eders unge skue Syner; også over Trælle og Trælkvinder vil jeg udgyde min Ånd i de Dage.
Joel 3.

Det drejer sig om den samme åndelige/spirituelle/intellektuelle numinose autonomi kreativitet og KALD så vidt disse forhold angår som var oplysningstidens parole om at have mod til at bruge og stole på sin forstand. Der går en mægtig forbindelse eller linie og gæring fra Paulus til Kant over Luther udenom den katolske kirke her i vesteuropa. Derfor eksploderer vesten i intellektuel, videnskabelige og kunstnerisk spiritualitet, når vi takket være Paulus kommer fri af den katolske kirke.

og den hænger også sammen med denne her, hvorfor også eksistentialismen kommer bragende:

"dette at finde en person i stedet for en lære, noget individuelt i stedet for noget universelt, er ensbetydende med sammenstødets, forargelsens mulighed, med muligheden af at blive kastet tilbage på sig selv som individ,,, forargelsens mulighed? Den er, at et menneske skulle have den realitet som enkelt menneske at være lige over for Gud",

mange kærlige HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 13 1 2 3 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk