annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10605 - 05/01/2011 01:15 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

"Flemming Vang (den urbane, velovervejede, lidt kedelige)"

Du skriver det samme om:

"PeterRubæk (den urbane, velovervejede, lidt kedelige)"

Det må du kunne gøre bedre. Differentiér mellem disse to meget forskellige mennesker!

"Visdommen (Han er altså ikke ked af det. Farisæer, det er han. Hans gentagne opfordringer til et andet og helhedskærligt liv implicerer, at han selv er nået dertil – og det er de andre hundehoveder ikke)"

Dette er et motiv, *du* TILLÆGGER ham. Og måske du skulle finde dit eget motiv for at tillægge ham dette motiv. (Han vil næppe selv påstå at være fuldkommen i den aller ringeste forstand).

Farisæer... lad mig fortælle dig, hvem der er en farisæer. Det er de, der pryder sig med religiøse og teologiske abstraktioner, der intet betyder, men kun dækker over, at de ikke vil tage imod Guds lov, Guds ord, Guds bud - kravet, bestræbelsen, kampen.

- Og når andre fanger dem i deres mundgas, så vredes de og giver fordømmelser af sig... hån og spot - i spandevis.
Top Svar Citer
#10606 - 05/01/2011 11:34 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hey Thomas Visdom,

jeg er lidt usikker på om hvorvidt du er klar over at det er en vis mentor jeg citerer der siger det der enslydende om Rubæk og Vang og ja altså også udtaler sig om dig (vi er mange der har en mening om dig thomas, ikke kun mig).

det er altså ikke noget jeg har sagt eller skrevet.

Du har ikke helt styr på det med farisæerne som du blander sammen med de skriftkloge igen og igen. Farisæerne står dig og dit projekt ganske nært, dem ligner du meget, I har meget tilfælles om en religionshistoriker skulle kigge jer efter i sømmene. Dem du ikke ka li og forveksler farisæerne med er de skriftkloge (den tids akademiker), og jeg ser gang på gang du opbygger dine argumenter om farisæerne som om de skulle være de skriftkloge.

Et og andet sted kan jeg godt lide akademiker, ihvertfald i forhold til præsterne eller den teologiske uddannelse, hvor vi fx i Århus har haft de 4 store Regin Prenter; P. G Lindhardt; K. E. Løgstrup og Johannes Sløk. Tænk hvis der skulle undervises i at urevangeliet var et ægte evangelium som kirken havde gjort alt for at undertrykke eksistensen af (og alt det Rubæk siger af vrøvl fra ende til anden om Paulus),, eller tænk om disciple og hajmad, der "hader" Århus Universitet teologi, fordi de ønsker en ukritisk dogmatisk bibelfundamentalistisk kristen undervisning, hvorfor de roser menighedsfakultetet, ja tænk om disse folk fik magt som de har agt, i sinde. Altid min fars omkvæd om de missionske, tænk hvis de fik magt som de har agt.

Jeg bryder mig ikke om den offerrolle du tar på dig selv thomas, og så de bånd og begrænsninger du ønsker at påføre menneskeheden (næppe sådan den historiske Jesus var; ihvertfald ikke som den forfatter i NT der er tættest på Jesusbevægelsen beskriver Jesu praksis, tværtimod). Alt tyder på jo tættere vi er på den urkristne tro, urmenighedernes tro, at der nærmere har været tale om det stik modsatte af hvordan du opfatter Jesu politiske mission. Ikke dermed sagt at intentionerne i lovene og budene ikke kunne være okay, det er netop pointen som vi (Zizek, Lacan og HansKrist) læser Rom 7 - 8; men vi er lidt enige med Paulus og Freud i at det ikke hjælper noget med et påtvunget moralsk overjeg, hvor den subjektive glæde (livets ånds love) ikke får en chance hos den enkelte. Alt tyder på, både ud fra Paulus og ud fra det forhold at urkristendommen spredte og bredte sig som en steppebrand med flest kvinder i menighederne, at den subjektive glæde var stor og repræsenteret af Jesus Kristus selv (Rom 8) og sanktioneret i kraft af Gud som Jesus Kristus der stadig lever, den virkelighed der stadig gælder for os, og vi er med i en apokalyptisk eskatologisk revolutionær (dog uden vold) politisk bevægelse som det der kommer ud af os og Kristus sammen over tid (det samfund vi stræber mod er det der nås når Kristus er blevet alt i alle (1)*). Paulus er socialdemokrat om en hals, hvis man kigger ham efter i sømmene. Vi kristne gør alt vi formår for at fjerne uligheder og skel i samfundet, vi er forpligtiget som de mere priviligerede at hjælpe de mindre priviligerede i det her samfund og vi må ta os af hinanden og leve for hinanden. Men vi går ikke ud og hugger hovederne af dem der har magten (magt kan også være et gode, som orden og magt), men vi gør alt vi kan for at få magthaverne overbevist om vores projekt. En vis portion af uret kan et menneske godt tåle, og behøver ikke være dårligt, synes Paulus og Hegel og min far Murermester Anton at mene, ihvertfald må det forhold at vi lider en vis form for uret ikke få os til at gribe til vold, kun når det når ud over en vis grænse, krænker nogle fundamental menneskerettigheder, legemskrænkelse og frihedsberøvelse, men økonomisk og i stand, fødes vi forskellig stillet, og vi dør ikke af at være født mindre priviligerede end andre. Men vi vil som ægte paulinske kristne der har Kristus som Herren gøre alt for at afskaffe disse uligheder og skel i samfundet. Hvordan???? Ved punkt 1 at ta vare på de fattigste, og ved punkt 2 at leve for hinanden til gavn (hele loven og Kristi efterfølgelse er heri) og ikke for os selv kun.


Som barn sagde min mor nogle ord jeg ikke ret forstod (vi var et ikke-kirkelig hjem og erklærede fritænker):

Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. v4 Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. v5 I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus,
v6 han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
v7 men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;



Måske hun, min mor, har sagt det var Paulus, men jeg var ihvertfald ikke klar derover. Og jeg bliver også voksen før jeg finder ud af at Luthers lille katekismus, stort set udelukkende er bygget op over den Paulinske teologiske tænkning.

og så knoklede hun og far videre i håb om at få en folkevogn en dag (min far var på det tidspunkt murerarbejdsmand og min mor arbejdede på fabrik). Vi fik en folkevogn, jeg husker det stadig, og hvor stolt min far var. Vi kørte til Langeland, Ristinge camping, hver pinse for at bade, vi elskde den badestrand, og vi dyttede indimellem til andre danskere vi kom forbi i folkevogn, så glade og taknemlige var danskerne dengang for at have erhvervet sig et køretøj, og det ved hårdt arbejde.

Jeg tiggede i over et år om at få en yankee bar, men det var der ikke til. Tro nu ikke at jeg led nogen nød, for der var til agurk og tomater og sund varieret kost, min mor havde været pige i huset hos Læge Eberholst.

At jeg hader VK regeringen af et godt hjerte siger sig selv med min opvækst, denne anti-Robin'Hood regering. Vi taler om krise og dronningen og statsministeren tar selvhøjtideligt disse ord i deres mund og taler ned til os, mens fakta er at aldrig har så mange danskere haft så megen realløn som netop nu. Krisen er et andet sted, et helt andet sted, hos dem der er ramt af arbejdsløshed, fra akkord på simens eller slagterrierne ned på dagpengesats (en indtægtsnedgang der vil noget), disse mennesker har fået sig en gevaldig ændring i økonomien og aldrig har man fx i Frederikshavns området set så mange skilsmisser som nu og netop pga det forhold. Krisen er hos de arbejdsløse og dem der er skubbet ud af det her samfund, har en social arv af dimensioner måske at slås med og som skolen og ungdomsuddannelserne ikke fik fat i. Men ellers takket være VK regeringen stinker så mange danskere af mange mange mange penge til privatforbrug som aldrig før, mens skole, veje, vuc, ungdomdsuddannelse og en lang række forhold går ad helvede til.

Mine venner, mit netværk, der er omkring middelklassen, mange af dem har fået op mod 10000 kroner mere pr måned pr hustand i realløn i den tid vi har haft en VK regering. Og allerede før Fogh tog over havde de en realløn der sparkede røv, hvor de talte om at de næsten ikke anede hvad de skulle bruge deres mange penge til. Der er så store grupper af danskere der skovler ind måned for måned så vi tror det er løgn og de sidder i gode solide stillinger og vil ikke kunne fyres. Ligeledes har de en friværdi mange af disse, der sparker røv.

Lønningerne i danmark er skruet op, så det betaler sig at flytte slagterier til syd for grænsen.

VK vrøvler også, for at danmark har et af verdens højeste skattetryk fortæller intet, intet, om reallønnen, der findes masse af lande hvor man næsten ikke beskattes, men hvor man ikke engang kan leve af den løn man får, endda om man er højtuddannet. Derfor hvis mine rige økonomisk priviligerede venner skal have skattelettelser, så skal de ikke se disse penge selv, som en reallønsforbedring, men skattelettelserne skal bruges til at lønnen i stedet kommer tilsvarende ned, så vi kunne beholde slagterierne her i danmark.

VK har slet slet ikke magtet at styre den danske økonomi, de har bare haft deres beskidte usympatiske usolidariske fingre dybt nede i kagedåsen, skattekisten og hevet penge op til deres kernevælgere. På få år er det lykkedes Hjort og VK regeringen ved dansk folkepartis hjælp at rive det danske samfund over, så vi i dag ligner USA desværre mere og mere.


Hovsa Hansi,,, der var vist noget der trykkede dig,,, eller er det valgkampen du har skudt igang?



Hvis du vil noget thomas visdom, så glem urevangeliet, glem dine jesu ord bud som vi kender alt for godt, meld dig i stedet ind i socialdemokratiet eller SF eller enhedslisten og gør en arbejdsindsats, og hvis du er Jesus tosset, så fortæl det på en sober måde, at dette naturligt forbindes med dit politiske ståsted, men fortæl det ikke så vi får kvalme af at høre på det.




mange kærlige hilsner HansKrist.


(1)*:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10607 - 05/01/2011 12:29 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

"Jeg bryder mig ikke om den offerrolle du tar på dig selv thomas, og så de bånd og begrænsninger du ønsker at påføre menneskeheden"

- Thomas påtager sig ingen offerrolle. Han er et 'offer' for dine fordømmelser, men det virkelige offer for disse er dig, der ytrer dem. For de viser mere om dig end om ham.

- 'Bånd og begrænsninger' ønskes ingen påført, snarere frihed for sjælen i Guds ord og bud... Hans krav er et frydefuldt åg, om du blot ville tage det på dig og erkende det.
Top Svar Citer
#10608 - 05/01/2011 12:49 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kristus som jeg har mødt ham kommer dine bud og ord i forvejen eller i forkøbet, han overløber dem, og gir mig tilgivelse, siger mine synder er mig forladt, og han fjerner skel mellem mennesker, mellem mig og mine medmennesker, så vi kan begynde at leve for hinanden, som han selv gjorde, og ikke lade os være defineret og grupperet af religiøs moralsk perfektionisme som du og farisæerne står for.

du er den omvendte Jesus fordi du ikke formår at læse NT, du er fuldstændig ukritisk og forstår ikke en dyt kunne jeg fristes til at sige. Du er ihvertfald ikke min kop te til at præsentere og repræsentere det Jesus stod for eller kristendommen.

du er fundamentalist og du er fanatisk, Jesus var det stik modsatte, denne pointe som går igen overalt har du slet ikke fået øje på. Du magter ikke at læse i NT,,, vel også derfor du tror urevangeliet er et sandt evangelium. Du ligner mere og mere Rubæk for hver dag der går. Det skrider mere og mere for jer, og går mere og mere i subjektivistisk pyskotisk retning for jer. Måske vi skulle ind og kigge på hjernen, for kan det være rigtig at man for at følge Jesus skal give afkald på sin forstand. Paulus siger nej, og ingen har som ham fulgt i det spor Jesus anviste som en mulig vej for menneskeheden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10609 - 05/01/2011 16:13 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Denne gang ventede du med dine fordømmelser til sidst i dit indlæg. Smart; det gjorde det lettere at læse.

"Kristus som jeg har mødt ham kommer dine bud og ord i forvejen eller i forkøbet, han overløber dem, og gir mig tilgivelse, siger mine synder er mig forladt"

- Sådan tænker det dovne menneskehjerte. Det vil gerne have, kræve, men intet yde selv. Så det vil gerne, at alt er det blevet forladt på forhånd - bare sådan uden videre! Pr. ego-ønske.

Jesus derimod gav os Guds ord, bud og krav. Kærlighedens bud! For at vi ved efterlevelsen af disse må lære kærligheden at kende. For kærligheden lærer vi ikke at kende ved at kræve den, men ved at øve den i og fra hjertet.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk