annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10471 - 29/11/2010 17:26 Går vi den rigtige vej?
Zenia
Uregistreret

Spørgsmålet, jeg tænker meget over p.t. er begrundet i følgende autentiske historie:

En lille dreng er til skolefest i sin skole ca. 3 km fra sit hjem. ... Der er ingen forældre med, idet de arbejder travlt for familiens eksistens og overlevelse i et for dem fremmed land. ...

Da drengen skal hjem efter, at festen på skolen er slut, kommer hans storebror for at følge ham hjem. ...

De to drenge bevæger sig ... i den forkerte side af en mørk, smal landevej ... hjemad, og flere bilister bemærker dem og den fare, de helt åbenlyst udsætter sig for, og nogle ængster sig endda så meget, at de ringer til politiet og fortæller om den farlige situation, drengene er i. ...

Storebror på 13, som går tættest på trafikken påkøres imidlertid og dræbes af en bilist. ...

Der må da være nogle, som har det rigtig skidt efterfølgende. ...

Er vi virelig blevet så kyniske og os-selv-nok, at vi kan køre forbi og tænke, at det er der nok nogle andre, som tager sig af?

Adspurgt i vennesammenhæng, svarede alle, at de nok heller ikke ville have stoppet, men bare ville være kørt videre, for som en af dem sagde: "Man kan jo ikke stole på nogle i dag, og en 13-årig kan jo være stor at se på."

Dyb eftertanke har dette givet anledning til hos mig, og ... selvom jeg ved, at man skal og må tro på LYSET, er det altså ind imellem svært. ...

m.v.h.
Zenia



Top Svar Citer
#10475 - 30/11/2010 15:22 Re: Går vi den rigtige vej? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Du peger på tendensen til at vi kun tænker på os selv og er ligeglade med alle andre - undtagen vore nærmeste.

Jeg kan kun få øje på to årsager.

Den ene er, er vi har institutionaliseret den fælles omsorg.
Det er jo udmærket, at vi har gjort det - velfærdssamfundet - men det frister jo til at sige: Jeg har betalt min skat, og så må dét være nok.

Den anden årsag, jeg ser, er vores materialistiske forbrugersamfund.
Hvorfor har vi dét?
Det har vist mange årsager: Det private erhvervslivs hidsige reklameindustri, men nok også manglen på eksistentielle alternativer, der magter at udkonkurrere materialismen, er vel de to vigtigste.

På globalt plan er det jo endnu værre:
Vi relativt få mennesker i den rige verden lever i et forbrugerorgie - mens en snes tusind børn i de fattige lande dør af sult - hver dag! - selv om der er mad nok til, at vi alle kunne blive mætte.

Næstekærlighed - hvabehar trist

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/11/2010 15:22)
Top Svar Citer
#10476 - 30/11/2010 17:19 Re: Går vi den rigtige vej? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Zenia og Arne,

Forfriskende at høre noget nede-på-jorden-snak fra jer to. For hvad gavner det nogen overhovedet at høre på al den højtragende teologi-snak med et utal af teoretikere...? Hvem får gavn af det?

Lad os derfor blive her på jorden, hvor vi faktisk kan gøre noget.

- Zenia, du talte om helt konkret at få handlemuligheder. Hvad siger I til, at vi finder ud af, hvad vi kan gøre for de fattige hjemløse her i kulden? Så kan vi finde sammen og rent faktisk gøre noget.

Thomas
Top Svar Citer
#10478 - 30/11/2010 17:59 Re: Går vi den rigtige vej? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,
Jeg er enig med dig i dine betragtninger:

Vort "velfærdssamfund", som er så hårdt tilkæmpet ... viser nu med al tydelighed sit grimme ansigt. Jeg tænker, at det er ærgerligt, at vi åbenbart ikke kan tåle at få det så godt, som vi har det her, men "bare" vil have mere og mere!!!

Min opfordring skal alligevel gå på, at vi alle hver på sin måde søger at "lyse" så godt vi formår det ... for det er jo det eneste, hver især kan gøre. ...

Og måden? Som jeg er skruet sammen og fra mit ståsted (og kald det bare naivt dem, der vil det!) ... MÅ det vedblivende at tro på, at LYSET og det bedste i mennesket vil sejre til sidst. ...

Jeg VIL ikke være negativ ... men fortsat søge at gå LYSETS VEJ. ...

Om det virker? Ja heldigvis, når man følger den indre stemme/Gud/intuitionen/sjælens røst/det gode i mennesket ... så KAN det KUN gå den rigtige vej ...

Udfordringen er jo, når den sunde (?) fornuft forsøger at få overtaget.

Når man nu ved, at mennesket tænker 50.000 tanker hver dag (hvordan man så har fundet ud af det?) ... og man ved, at sindet består af tanker, som får deres power fra den Højeste Kraft ... ja så må man jo, som jeg ser det, begynde med tankerne, og den første faldgrube er så "fornuften", som råder en til ... ud fra utallige måske dårlige erfaringer gjort i lige så talrige liv ... at "passe (på) sig selv", så man undgår at blive såret denne gang også. ... Eller m.a.o: tænke i egoisme frem for fællesskab med sine medmennesker.

Derfor er jeg også enig med dig i dit andet synspunkt og vil måske give den lige en tand mere. ... Hvorfor ikke slippe behovet for kontrol over alting ... overlade det til Godhedens Gud, som kun vil mennesker det bedste ... og derudaf søge at tænke og handle ud fra denne Højeste Kraft,

Lidt snørklet udtrykt tænker jeg, men forhåbentlig forståeligt:
Hvert enkelt individ kan i virkeligheden - når det er optimalt - ændre verden og dens mennesker på deres livsvej. ...
(Måske en måde mere at sige de viise ord om, at man må blive som barn igen. )

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#10479 - 30/11/2010 18:44 Re: Går vi den rigtige vej? [Re: Anonym]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Ja, vi må LYSE ... vi må lyse som enkeltmennesker for det enkelte medmenneske ... hver og én vi møder på vores vej ... i livet som i Brugsen smiler

Og vi må LYSE sammen i et fællesskab ... i rummelighed og gavmildhed ... og mildhed og venlighed ... og ikke splitte os op i dem og mig, dem og os. Vi er et VI og et OS ...

Og sådan vil vi LYSE OP ... i det nære og i det fjerne.

Sammen ...

LYS og tanker fra RoseMarie
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk