annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691170
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382504
Et andet syn 1992087
Åndelig Føde 1526296
Jesu ord 1523702
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 443 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10486 - 03/12/2010 15:43 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7206
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Nu er det for mig som ikke værende religiøs, også at nogenlunde finde en mening med tilværelsen, selvom det for mig ser ud til at du tror at ikke troende ikke kan finde en mening med tilværelsen, selfølgelig kan vi det, vi inkoopererer bare ikke nogen mystik, religiøse skrøner for at leve livet på en tilfredsstillende måde.
Og jeg glæder mig da over, at du har fundet en mening med din tilværelse - hvad det så end er, du er nået frem til.
Jeg mener ellers netop ofte at have hørt ateister sige, at tilværelsen er meningsløs.

Nu ved jeg ikke rigtigt, hvad du mener med ordene "de troende".
Du kan selvfølgelig pege på de mange, der underkaster sig en bestemt religion og dens dogmer og ritualer.

Men når jeg taler om "de religiøse", så var det jo, som jeg skrev:
Citat:
Nu er dét at være religiøs for mig vel nogenlunde det at finde sin egen mening med tilværelsen - underkastet, som vi jo er, "de højere magter": Universets naturlove, som vi ikke ved hvor kommer fra, ligesom vi jo heller ikke ved hvor universet selv kommer fra.
Om det er at være "troende", det ved jeg ikke.
Jeg synes ikke rigtig ordet passer.

Det, jeg er nået frem til, er vel nærmest - simpelthen - følelsen af at være elsket af tilværelsen, der føder min spontane kærlighed til verden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/12/2010 15:43)
Top Svar Citer
#10487 - 03/12/2010 17:00 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Livet som sådan er vel helt meningsløst, da alt er opstået helt af sig selv, som Darwin har forklaret. Altså opstået uden anden grund end den, at der var specielle vækstbetingelser i forbindelse med at der fandtes vand og fosfor her på kloden.

Der har ikke været nogen mening med dette, vil jeg påstå, selvom du nok vil mene, at der må være noget andet til grund for at vi findes og verden er, noget "større" og mere kærligt?.

At mennesket så er i stand til selv at gøre livet meningsfuldt, ihvertfald de fleste af os, selvom mange behøver en sutteklud i form af noget gudeligt-ophøjet, som vi mennesker ikke forstår, det gør så livet mere besværligt for dem, mens vi der ser på fra sidelinien kigger ned på dem og bare nyder livet, uden behov for at falde på røven i bar befippelse over de troendes mening med livet.

Jeg tror ikke at "tilværelsen" elsker os, den er sku da ligeglad.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10488 - 03/12/2010 22:02 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7206
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu begynder det at knibe for mig med at finde ud af, hvad det egentlig er, du mener, men måske kan vi afklare det.

03/12/2010 12:32 skrev du;
Citat:
Nu er det for mig som ikke værende religiøs, også at nogenlunde finde en mening med tilværelsen, selvom det for mig ser ud til at du tror at ikke troende ikke kan finde en mening med tilværelsen, selfølgelig kan vi det -
"Selvfølgelig kan vi det."

Men nu skriver du 03/12/2010 17:00:
Citat:
Livet som sådan er vel helt meningsløst, da alt er opstået helt af sig selv, som Darwin har forklaret. Altså opstået uden anden grund end den, at der var specielle vækstbetingelser i forbindelse med at der fandtes vand og fosfor her på kloden.
Helt meningsløst.

Og du tilføjer:
Citat:
At mennesket så er i stand til selv at gøre livet meningsfuldt, ihvertfald de fleste af os, selvom mange behøver en sutteklud i form af noget gudeligt-ophøjet, som vi mennesker ikke forstår, det gør så livet mere besværligt for dem, mens vi der ser på fra sidelinien kigger ned på dem og bare nyder livet, uden behov for at falde på røven i bar befippelse over de troendes mening med livet.
"Bare nyder livet"

Skal det forstås sådan, at din mening med livet er: Bare at nyde det?

(Darwin forklarer jo ikke noget om Big Bang, hvad der forårsagede den store eksplosion eller hvad det var, der eksplodere - eller hvor det kom fra, så nøgternt set, synes jeg mest af alt, det ligner, at vi står som "idioter" foran et ufatteligt mysterium)

Når jeg skriver, at jeg føler mig elsket, så skyldes ganske enkelt den kendsgerning, at jeg den dag i dag, 77 år gammel, føler mig sund og rask, og har fået lov at leve et godt liv, hvor jeg bl.a. også oplevede at være med til at indføre nogle grundlæggende globale forbedringer at tamsvins sundhed - og selvfølgelig også meget andet, som jeg er taknemmelig for at have oplevet i mit privatliv og i mit arbejde.
Der er såmænd ingen grund til at mystificere dét, men det gi'r mig en spontan kærlighed til livet, der har givet mig så rige muligheder, og det får mig til at elske verden aktivt.

Du synes at mene, at maksimal personlig nydelse er dit livs mening - midt i alle de meningsløse tilfældigheder (Har jeg forstået dig ret?).

For mig er det en "kærlighedsaffære" mellem verden og mig, som kræver, at jeg hele tiden yder mit bedste, men som giver mig oplevelsen af lykke.

Hvad er bedst?
Det ved jeg ikke, men jeg har intet valg blinker

Var Big Bang en tilfældighed?

Jeg aner det ikke.

Og det tror jeg heller ikke, du gør blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/12/2010 22:05)
Top Svar Citer
#10489 - 04/12/2010 09:13 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Du kan sq gøre det indviklet, men det er så ok, der skal da ikke være så let at leve livet.
Vi har nok vidt forskellig opfattelse af hvad livet er og til for, du bryder dig ikke om at jeg bare nyder livet og hvad katten er der galt med det?? Selfølgelig er livet ikke en dans på roser, det ved jeg ihvertfald nok om, men et er noget jeg ikke gider samle på, her tænker jeg på alle de sygdomme mm. jeg har været igennem.
Hvis livet ikke er til for at nydes, hvad katten er vi så her for?
Der er sortseere nok i verden, men det er selfølgelig heller ikke alle der er lige heldige med livet, men det skulle ikkke gøre vores glæde ved livet mindre eller skulle det?
At religiøse som du vel tilhører, har problemer med at nyde livet, er sikkert fordi de er bundet til at leve livet efter nogle regler som nogle skøre individder har opfundet, een af mine svigerfædre var indre missionsk og han og min svigermor havde store problemer med at omgås mennesker, hvis de ikke tilhørte gruppen, så kan du se mig komme ind i en sådan familie, men ok det gik godt, med store dramatiske diskutioner,heldigvis støttede min daværende viv mig fuldt ud.

Hun var træt af at blive stopfodret med religionen flere gange om dagen, hun måtte ikke gå i biografen, hun måtte ikke danse, spille kort, måtte ikke gå til fest hos sine venner, er det en måe at leve livet på.
Jeg var tit med hos mine svigerforældres familie til sønderjysk kaffebord, det startede med bordbøn og sluttede med bordbøn, ikke noget med små sorte, ike engang en enkelt øl blev der serveret, nu er jeg ikke til spiritus og øl så mig generede det ikke.

Det samme sker vel indenfor den muslimske verden, ingen fornøjelser, bare ren koranlæsning og total nedgørelse af deres kvinder og os vantro.

Og du mener så du kan se en mening med det hele, det er sq godt set Arne, og nej jeg ved ikke om det var the Big Bang der skabte det hele, men tror slet ikke på at en gud, een af de 5.000 var istand til at skabe hele universum.

Jeg elsker muligvis verden ligesåmeget som du gør, men jeg har skabt min egen mening med hvorfor jeg er her-og det er ganske tilfældigt, ingen har planlagt at lige netop jeg udaf flere millioner spermatozoner fik chancen for at opleve universet, men det tror du så kan jeg forstå, der skal fanden galemig være en mening med det hele.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10490 - 04/12/2010 17:18 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7206
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg kan ikke være enig med dig i din påstand, at jeg "gør det indviklet" - tværtimod synes jeg det hele er meget enkelt.

Ej heller er jeg enig i din påstand om, at jeg vil, at det "ikke skal være så let at leve livet" - tværtimod synes jeg at livet for mig er blevet meget lettere og mere glædeligt at leve, siden jeg kom til en slags afklaring.

Du skriver:
Citat:
Vi har nok vidt forskellig opfattelse af hvad livet er og til for, du bryder dig ikke om at jeg bare nyder livet og hvad katten er der galt med det??
Den påstand har du ikke belæg for.

For jeg skrev - om din og min måde at leve livet på:
Citat:
Hvad er bedst?
Det ved jeg ikke, men jeg har intet valg
blinker

Og når du skriver:
"Hvis livet ikke er til for at nydes, hvad katten er vi så her for?" -
så er mit alternativ at være her for at elske (verden) - og at opleve den lykke, der ligger gemt i kærligheden.

Du skriver også - om mig:
"Og du mener så du kan se en mening med det hele, det er sq godt set Arne, og nej jeg ved ikke om det var the Big Bang der skabte det hele, men tror slet ikke på at en gud, een af de 5.000 var istand til at skabe hele universum."

Det nu lige lovlig flot synes jeg, for jeg skrev jo kun, at jeg er glad for de vilkår, jeg har fået, og det fik mig til at tilføje:
"Der er såmænd ingen grund til at mystificere dét, men det gi'r mig en spontan kærlighed til livet, der har givet mig så rige muligheder, og det får mig til at elske verden aktivt."

Og angående naturlovene og verdens eksistens er vi jo alle lige snotdumme - og spørgsmålet gud(er) eller ej - det tør jeg ikke at gøre mig klog på blinker

Til sidst skriver du:
"Jeg elsker muligvis verden ligesåmeget som du gør -".
Det tror jeg på smiler

Men når du så tilføjer, at det hele er "ganske tilfældigt", så har du måske - måske ikke - ret, men hvor ved du egenlig dét fra? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/12/2010 17:24)
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 20:28
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 20:17
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Nyheder fra Religion.dk