annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10472 - 30/11/2010 10:45 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er det sådan at temmelig mange mennesker vistnok stadig tror der fandtes en historisk Jesus, men ikke jeg og heller ikke dig, selvom du klynger dig til dit ikon?.
Men jeg tror at mennesket længe før viste medmenneskelighed, selvom det tillægges en Jesus der skulle være kommet med budskabet, ganske klart, kun det kristne menneske er et godt kærligt menneske, selvom historien mange gange viser det modsatte.
Ja selvfølgelig kommer menneskehedens store ideer til verden, men ikke bare lige som et bombeslag, de udvikles langsomt og sikkert.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10474 - 30/11/2010 12:32 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

"- selvom du klynger dig til dit ikon?.", skriver du.

Der kan jo siges meget dårligt om det at være religiøs - og der kan nok også tilsvarende siges en del dårligt om det at være ikke-religiøs.

Det handler jo om, hvordan vi forholder os til tilværelsens mysterier, og her mener jeg ikke, man kan sige, at det ene eller det andet eller det tredje syn er det rigtigste.

Den Kristus Ikón, som gjorde et dybt indtryk på mig - på et tidspunkt hvor jeg var modtagelig for budskabet - synes jeg ikke, jeg klamrer mig til.
Budskabet derimod - den helt store altomfattende uselviske kærlighed (kan man vist kalde det) - fortalt i former, farver og symboler - det har inspireret min tilværelse rigtig meget.

Andre inspireres af andet - og nogle inspireres slet ikke blinker

Jeg påstår ikke, at der ikke har eksisteret en "historisk Jesus".
Jeg påstår blot, at det er der ingen, der ved noget om.

Du vil ikke være med til at give den kristne idé æren for den bredt favnende næstekærlighed (også til fremmede), og det behøver du jo heller ikke, men jeg mener nu stadig, at det er det mest sandsynlige.

Det skal selvfølgelig tilføjes, hvad vi allerede har været inde på, at buddhismen havde noget lignende ca. 500 år tidligere (medfølelse) - og det bør da også tilføjes at islam også har noget lignende (omsorg for vejfarende, fængslede og dyr) godt 500 år senere.

Hvis du har kendskab til at den brede næstekærlighed - også til fremmede - har eksisteret blandt mennesker tidligere, da er jeg nysgerrig smiler

Ligeså er jeg interesseret i din påstand, at idéerne udvikles langsomt og sikkert.
Det ved jeg ikke noget om. Gør du?

Idéen om demokrati tilskrives Aristoteles (3-400 år før Kristus).
Udviklede han idéen langsomt og sikkert?
Jeg aner det ikke smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/11/2010 12:33)
Top Svar Citer
#10477 - 30/11/2010 17:44 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Det dårlige ved at være religiøs er vel netop det at være religiøs, hvorimod man ikke kan sige det tilsvarende om de ikke religiøse.
Så lige et tv program med hjerneforskere, om hvorfor vi er forskellige fra de andre dyr, det var bl.a. fordi vi var istand til at gøre os tanker om fremtiden og kunne tænke tilbage på hvad der havde hændt i vore liv, desuden var der et punkt i hjernen med nogle celler der indeholdt vor opfattelse af vore medmennesker og omsorg for disse, vores medmenneskelighed, så det er ikke et religiøst budskab, der er skyld i at vi er gode ved vores medmennesker.

Og at dette så ikke udmøntes i praktikken, skrev du om i et andet indlæg af Zenia, verdens befolkning tager sig bl.a.ikke af de mange børn der dør hver dag, da størstedelen af verdens befolkning påstås at være religiøse, giver dette måske det rette billede af deres omsorg for deres medmennesker, så budskabet er ikke sivet ind hos de tykhudede kristne.

Og vi få ateister kan ikke redde verden helt alene.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10484 - 01/12/2010 21:20 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Det dårlige ved at være religiøs er vel netop det at være religiøs, hvorimod man ikke kan sige det tilsvarende om de ikke religiøse.
Det turde da være et par noget frit i luften svævende påstande blinker

Nu er dét at være religiøs for mig vel nogenlunde det at finde sin egen mening med tilværelsen - underkastet, som vi jo er, "de højere magter": Universets naturlove, som vi ikke ved hvor kommer fra, ligesom vi jo heller ikke ved hvor universet selv kommer fra.

Jeg kan ikke få øje på, at der skulle være noget specielt dårligt i dét.

Men du kan selvfølgelig pege på etablerede religioner, der hævder at være de eneste sande, og som undertrykker deres egne religiøse tilhængere.

Det dårlige ved det ikke-religiøse er, synes jeg, hvis det fører til meningsløshed og alene det at hengive sig til ren materialisme.

Det, synes jeg, er åndelig fattigdom.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (01/12/2010 21:21)
Top Svar Citer
#10485 - 03/12/2010 12:32 Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er det for mig som ikke værende religiøs, også at nogenlunde finde en mening med tilværelsen, selvom det for mig ser ud til at du tror at ikke troende ikke kan finde en mening med tilværelsen, selfølgelig kan vi det, vi inkoopererer bare ikke nogen mystik, religiøse skrøner for at leve livet på en tilfredsstillende måde.
Vi ateister er ikke nogen fortvivlede skabninger der flakker rundt i universet, prøvende at forklare tilværelsen med en gudetro, vel vidende at det bare er en tro,vi har en mere fast forestilling om meningen med vort liv.
Hvad angår materialisme så er vi vist på lige fod, både troende og ikke troende.

Især når man ser på den katolske tro, der er materialismen ihvertfald i højsædet, her samler pavestaten ind i mængde af penge og kunstskatte, overdådige kirker med prangende præster, biskopper, cardinaler, og den græsk ortodoxe kirke er vel nogenlunde på samme prangende niveau. Så her kan du tale om materialisme.
Det samme gælder sådan set også i den buddhistiske verden, overdådige templer, med kæmpebuddha statuer i små landsbyer, hvor befolkningen selv bor i det rene slum, går til templet hver weekend og køber falsk tryghed for mange penge, bladgulv der blir klistret på buddhastatuer, vokslys og olielamper købes i massevis, man lægger mønter i skåle der står i lange rækker, hver skål betyder et eller andet godt??ja alskens fup og humbug bliver den stakkels befolkning "presset" til at betale for. Og hvad hjælper det-ikke en pind andet en de arbejdssky munke.

Derfor kan man sige det er dårligere at være religiøs.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk