annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10074 - 17/09/2010 16:12 Re: Dagens chatbox til Michael [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

"Den ville være lam som et indlæg af den vantro Thomas."

- Siger du 'lam'? Taler du om lammet, der bliver ført til slagtning?

"At det hele er overtro betyder intet."

- Kærlighed er ikke overtro. Det er hjertets hemmeligheder heller ikke.
Top Svar Citer
#10075 - 17/09/2010 16:13 Re: Dagens chatbox til Michael [Re: ole bjørn]
Visdommen
Uregistreret

"Den ville være lam som et indlæg af den vantro Thomas."

- Siger du 'lam'? Taler du om lammet, der bliver ført til slagtning?

"At det hele er overtro betyder intet."

- Kærlighed er ikke overtro. Det er hjertets hemmeligheder heller ikke.
Top Svar Citer
#10138 - 30/09/2010 12:00 Re: Dagens chatbox til Michael og RoseMarie [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det er ikke tanken der er problemet, det er det mennesker der tænker tanken.
[x] Hanskrist: et afsnit af Tolle og et afsnit af Krishnamurti og jeg kan gætte mig til resten af det de vil sige
Michael: Tolle er en fis i en hornlygte.
[x] Hanskrist: hvis Tolle er en fis i en hornlygte så er Krishnamurti det mindst lige så meget
[x] Hanskrist: 3 mennesker, jmp fra religionsdebatten og Krishnamurti og Tolle de ligner hinanden vil jeg mene
[x] Hanskrist:
Michael: Forkert.
[x] Hanskrist: " Kvinder er i deres væren.............. mænd i deres gøren".
[x] Hanskrist: siger Karen Blixen,,, måske du skulle tjekke Krishnamurti og dig selv Michael
[x] Hanskrist: beklager RoseMarie jeg er ikke sjov mere, jeg er blevet humorforladt og uden spirit, gejst og humør, alt for selvhøjtidelig, hvad skal jeg gøre???
[x] Hanskrist: på kort tid er jeg blevet trist og kedelig, en humor og charmeforladt mørkemand,,, engang jeg mistede min den dejligste kæreste derved,
[x] Hanskrist: mænd iklædt triste dødalvorlige tanker, er ikke i høj kurs
[x] Hanskrist: godt der kommer CL fodbold i tv de to næste dage, og med FCK i morgen,,, he he,, så bliver jeg dreng igen,,
[x] Hanskrist: og jeg kan glemme for en stund at Paulus er verdens klogeste mand, det er fandeme hårdt at skulle overbevise folk derom
[x] Hanskrist: især Stausholm og Bjørn, dog har Bjørnen indset at Paulus var socialpolitisk yderst begavet
[x] Hanskrist: og at han er skyld i at der er Kirker stort set over hele jorden og at folk der går til alters for at modtage den hellige nadver
[x] Hanskrist: og skyld i den største gruppedannelse (og længst levende), endnu set her på jorden
[x] Hanskrist: Jeg er en Kristus mand, Kristus kriger, jeg er hard core kristen i paulinsk forstand
[x] Hanskrist: hold nu kæft Hansi, vi har hørt det,
[x] Hanskrist: hey Bjørn, tak for dit svar som jeg har læst med interesse og tar til mig, lige nu skal jeg ud efter havtorn, svarer nok senere
RoseMarie: Hva' er den af, H.K.H(umørforladt), selvhøjtidelig og uden gejst ... Kan vi ikke få pustet lidt luft ballonen igen? PUUUUUUST og PUUUUUUST ... Hjælper det? eller skal der en trykluftspumpe til? Måske lidt lappegrej eller en tur til de varme lande?
ole bjørn: Det kan være. at det rækker med lidt havtornebær, RoseMarie. :o)
RoseMarie: Ja, det må vi håbe. Og ellers må vi i fællesskab få pustet lidt energi i ham
Michael: Eller også fuser han endelig ud, bliver stille og opdager hvor dejligt det er at være en grøntsag.
ole bjørn: Det lyder som du taler af erfaring, Michael, og det sætter unægtelig mange af dine udtalelser i et helt nyt lys. :o)




Hey venner og hey RoseMarie smiler tak for omsorgen og tanken om Helligånden med at puste nyt liv i mig. Især mund til mund metoden tror jeg ville vise sig at være yderst effektiv smiler og svinedrengen ville blive prins og konge den dag Bjørnen abdicerede.

Og Michael du er centriker og jeg er excentriker og der er og bliver en verden til forskel. Jeg har som menneskesønnen ikke det sted på jorden jeg kan finde hvile til mit hovede. Som ham er jeg i tiden (Gud i tiden) og vi føres,

ja vi føres sammen fremad mod nye skabte historiske (altså i Kristus) nyskabende vertikale spillerums/friheds vidder af mulige åbninger/lysninger for mennesket at agere i (sådan blev urmenighederne skabt); og imod nye erkendelser konstant.

Det spillerum (de kristne urmenigheder) der er skabt for mennesket i vesten (nu eksporteret til resten af verden) har aldrig været større, det er den rigeste tænkelig tid vi lever i.

Mange mennesker føler ubehag ved disse store forandringer som skyldes menneskets kreativitet (kreative virkelyst) og intelligens.

Hele tiden den yngre generation der lægger pres på den ældre generation. Her er det vigtig at man formår at glæde sig med de glade (hvilket vil sige de unge og lykkelige, altså fremgangsrige/succesfulde) Både Paulus og B. Russell pointere vigtigheden af dette ovenfor nævnte forhold. B. Russell blev 98 år og blev først rigtig lykkelig omkring de 50 år, men han blev så til gengæld fra da af dag for dag mere og mere lykkelig fordi han hver dag øvede sig i at glæde sig med de glade (en sand dopamin mester var manden).

Meget vigtig at man ikke skaber, en religion, et centrum og et NU (altså centrere sig som menneske) fx for at standse tiden (sin egen vækst og forandring)

for der findes intet centrum for mennesket, der excentrisk føres fremad og vokser og forandrer sig hele tiden (og konstant gerne skulle være i nyskabelsens excentriske vertikale begivenhedsøjeblikke)

Det gør også støj og musik, vokalisering (diskurserne), leben og halløj, altså Ordet/sproget (vores kald, at vi er kaldede ud af intetheden/tavsheden), til det vigtigste kendetegn på vores eksistens.

Mennesket er et opvakt væsen, altså vækket/kaldet væsen af ordet (og musik), (diskurserne gir forstand, musik humør). Sådan er vi skabt. Altså sproget har skabt mennesket, men også mennesket har skabt sproget. Der står også bare at kulturen er vores natur, såvidt vores personlighedsdannelse og hjernefunktion.

Som mitochondrierne er en del af vores åndedræt og stofskifte, således er tanken det også.

Det der er svært er andres tankers indflydelse på ens liv og så det at man ikke har lært selv at tænke (altså at bide mærke i sanseindtryk (situationer og begivenheder) og vokalisere dem korrekt; man tager til takke med andres forklaringer (tidsåndens fordomme) uanset hvor langt ude disse forklaringer er).

Et menneske uden ord, uden en tanke, er som Pascal siger en umulighed (jeg selv beviser reglen og Michael du er den undtagelse der bekræfter reglen).

At møde et menneske er det samme som at møde et Ord, en mening, en ide, et motiv, et billede; altså en tanke. Bortset fra Michael, her kommer tomheden og universets uendelighed og intethedens tankeløshed gående.

naturligt er et menneske åndrig, men Michael har tømt sig selv for ånd og gjort sig til et med noget, etwas, denne panteisme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10389 - 04/11/2010 17:33 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hanskrist: erkendelse alene gør ikke mennesket lykkelig (Zizeks kritik af Dawkin) mennesket er en integreret helhed af erkendelse, vilje, sanselighed og følelser, og det elsker hellere end det erkender noget som sandt i objektiv forstand
Michael: Hvilken betydning har det, at menneskene ikke læser Badiou eller Morin?
Michael: Så kan de ikke tænke på det, som disse har sagt. Det er fordi, at tanken er erindringens reaktion.
Michael: At se og lytte er livets essens. Det man oplever bliver til erindring. Det man læser bliver til erindring. Af denne erindring fødes tanken.
Michael: Man må gøre sig fri af tankens berænsede baggrund, så at man kan være opmærksom og lære nyt. Det man lærer bliver igen til erindring og af denne erindring fødes tanken.
Michael: Jeg har aldrig sagt, at man skal udslette sig selv eller udslette tanken. Jeg påstulerer, at når man forstår sig selv, så bliver tanken på en naturlig måde stille.
Michael: Så er der frihed til at se, lytte og opdage.
Michael: At forstå er at se sandheden, hvordan alting rent faktisk forholder sig. For at kunne se er man nødt til først at forstå sig selv. At forstå sine egne illusioner er at være fri af dem.
Michael: derfor er første skridt at se det falske som det falske. Intet nogen fortæller mig er forståelse. At forstå er at se for sig selv og når alle illusionerne falder bort er kun sandheden tilbage.
Michael: Den kan ikke beskrives med ord for ordet er blot en meddeler for min forståelse og for at jeg kan meddele mig til dig må du se det samme som jeg taler om.
Michael: Men du, HKH, ønsker ikke at forstå sandheden, for så ville du miste alle dine illusioner - og hvad ville der så være tilbage?
Michael: Ikke andet end forståelsen og det stille sind.
Michael: Mon dervisherne danser for at undgå tanken? Så er de da intelligente mennesker fyldt med lidenskab.
ole bjørn: Næh, Michael, de danser for at komme i en trancetilstand, hvor de kan hente universets energi ned og sprede den over jorden.
ole bjørn: Derfor vender de den ene håndflade op for at modtage, og den anden nedad for at videregive.
ole bjørn: Erkendelse = forståelse, Hans, hjælper en hel del, når man skal finde en varig form for tilfredshed med tilværelsen. Det er netop derfor at mennesker erstatter manglende viden med en religiøs fantasi, de kan forstå.
ole bjørn: De fleste "åbenbaringer" opstår på baggrund af en foregående depression, som ikke kan håndteres på grund af manglende forståelse.
Michael: Tjah, så er de lige så uvidende som alle de andre. De burde hjælpe det enkelte menneske med selv, at forstå.
Michael: Kommaer er ikke min stærke side.
ole bjørn: Forståelsen af derwisherne kommer når man ser deres dans og lytter til deres musik på ney-fløjten. Deres egen forståelse er af pseudokarakter.
Michael: Det var da synd. men man kunne da godt tænke sig en dans der var udtryk for livsglæde.
Michael: Livsglæde er meget værd, selvom den ikke kan måles i penge.
ole bjørn: Derwishernes Sema-dans er ikke et udtryk for livsglæde, men en rituel tilbedelse af Allah og Muhammed. Den symboliserer ydmyghed og underkastelse, men musikken er smuk.
Arne Thomsen: " - egenskaberne hos de mennesker, der higer efter og elsker sandheden, forstærkes i Sama -", F.D. Lewis: Rumi før og nu, Carsten Niebuhr Biblioteket.
ole bjørn: Det er blot et sufi postulat uden hold i virkeligheden, Arne.
Arne Thomsen: Jo, selvfølgelig. F.D. Lewis er naturligvis ikke lige så klog som Ole Bjørn. Det siger jo sig selv
ole bjørn: Jeg studerede sufisme før Franklin d. Lewis Junior blev født. Han er iøvrigt hverken psykolog eller antropolog men associeret professor i orientalske sprog, og har blot oversat Mevlanas skrifter.


Der fik jeg så sort på hvidt hvad du skriver om at opgive eller give slip på dette at tænke og hvordan det er du definerer tænkning. Hul i hovedet definition af tænkning du har, måske nærmest det modsatte der gælder.

Hvor har du din definition fra Michael?

Kan du argumentere for den? Jeg har nemlig aldrig set dig argumentere for at tænkningen, eller tanken skulle være erindringens reaktion. Selv har jeg ej heller hos andre mødt disse ideer om tanken og tænkning.  

Er tænkning ikke især noget der begynder når man står overfor et problem, et spørgsmål, noget der skal findes en løsning på????

Og er tænkning ikke også knyttet til matematik på den specielle måde at man her kan lære at tænke fx logisk og konsistent og konsekvent, følgerigtigt???

Hvis en mand stikker os en manual og brugervejledning til noget isenkram eller jeg skal undersøge Badiou's tanker om Kristusbegivenheden og jeg griber til den bog hvor Badiou har skrevet herom, da ville det gælde at alle disse tekster tvinger mig til at tænke og forstå i forbindelse med den mig pålagte opgave.

Og i alle disse 3 ovennævnte tilfælder viser ihvertfald at tænkning eller dette at tænke, tanken, ikke er hængt op på at være erindringens reaktion, alle mine eksempler viser at der er meget mere på spil i forbindelse med tænkning. Ligeledes hvordan skulle et menneske kunne få en ny ide få nye tanker, hvis tanker udelukkende er hængt op på noget med erindringen alene??? Netop i det forhold at mennesket forholder sig skabende til sine omgivelser viser at tanken ikke er erindringens reaktion. Igen Michael dig og Krishnamurti I er begge pessimister der er gået til grunde i det værendes essens, netop det bla Paulus sagde fra overfor i forhold til grækernes virkelighedsforståelse også.

Men at tænkning er noget der kan om man så kan sige det, påføres os udefra, noget vi påtvinges. Og erindring er dog ikke noget vi udfordres med, står overfor, påtvinges.

Som jeg får benmuskler af at cykle får jeg intelligens og udvikler og differencierer, gør jeg min hjerne hyper kompleks og stærk ved at tænke.

Hvis tænkning og tanken er som du definerer dem, så er der overhovedet ingen grund til at bruge forhjernen. Også det man skylder Krishnamurti for ikke at gide, han er kulturfornægter som du også er Michael. Du har måske ret hvis vi taler om det før-kulturelle, før-sproglige menneske, men det er satme en del millioner år vi skal tilbage i tid så, og vores hjerner har godt nok i den grad ændret sig radikalt siden dengang.

Det er meget sjovt at du fremfører præcist, ordret, gang på gang det samme om hvad tanken er Michael. Derfor må du ha det et og andet sted fra, og siden har du ubetænksomt blot overtaget det som et dogme omkring tænkning.

Og du har ret i østens meditationsformer er tanken og egoet (forhjernen) en stor fjende. Østen er pessimisme og regression, feminin og passiv, det er at lade al kulturlighed falde og overlade alt til naturen og naturlighed (en tilpasning og underordning til det værende) helt uden projekter for fremtiden og skabende impuls til forandringer som vi finder hos entreprenøren Paulus. Men det er der jo bestemt ikke kommet noget godt ud, ingen samfundsforandringer har det medført eller civilisation som i vesten der har Paulus som deres religiøse åndelige fader.

I dag kan vi jo så se at det var Paulus der vandt og skabte den civilisation (som er den eneste der overlevede), som selv østen og de andre religioner der ikke magtede noget, higer efter og har taget til sig. Globaliseringen er vestens kultur, skønne europa og hendes børn og ideer, der har bredt sig til hele kloden. Og den religiøse eller åndelige kim hertil er Paulus, hans evangelium om Jesus Kristus, har i sig det den nødvendige menneskeforståelse, subjektmetafysik, der skal bane vejen for den moderne vestlige civilisation og frie demokratiske sekulære samfund som vi kender det i dag.

Spørgsmålet er om mennesket skal gå til grunde i sind og demens, gå op i natur og naturlighed og kosmos, eller om mennesket skal med Paulus sige fra heroverfor, og se på sig selv som et historisk fri individ af unik og enestående betydning med en kreativ spirtituel impuls i sig til at forandre sig selv og samfundet i Kristus, og at vi nok har natur, men ikke er natur, og ikke skal gå op i noget eller tilpasse os noget og ikke er en lille luset del af kosmos eller naturen, men at naturen og kosmos er en del af os og vi i Kristus er det hele frie spirituelle historiske kreative menneske der står over alt dette, og derfor kan sige nej til den jødiske diskurs såvel som den græske diskurs om mennesket, ja enhver anden diskurs, der ikke vil tilkende os at vi er historiske frie spirituelle individer.

mange kærlige hilsner HansKrist



_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10421 - 11/11/2010 12:03 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Ole Bjørn: Jeg er ligeglad med Badiou, Hansemand, for jeg kan tænke selv, og har personlige erfaringer fra mere end 40 lande og deres tankesæt.
[x] Hanskrist: og de er marxister og nogle af dem militante ateister, og ja de er psykoanalytiske orienteret så det vil noget
ole bjørn: Du har lukket dig selv inde i en kasse uden vinduer, og hører kun ekkoet af din egen stemme.
[x] Hanskrist: koncentration
[x] Hanskrist: evnen til at koncentrere sig og lade sig inspirere
[x] Hanskrist: gå op i noget med liv og sjæl
[x] Hanskrist: og ja det er altid et offer
[x] Hanskrist: en udelukkelse af noget andet
[x] Hanskrist: bare det ikke udelukker ens forstand og åndsevners aktive og kreative brug
ole bjørn: Du mener en udelukkelse af stort set alt i denne verden.
[x] Hanskrist: men indrømmet, selvfølgelig skal man være på vagt overfor en alt for ensporet udvikling og som psykoanalytisk orienteret er jeg jo meget bevidst herom
[x] Hanskrist: bevidst om symptomer, bevidst om mine drømme og mine forsinkede reaktioner og meget mere
[x] Hanskrist: koncentrationsbesvær
[x] Hanskrist: distraktion
[x] Hanskrist: melankolien ikke mindst
[x] Hanskrist: eller nærmere depressionen,, for melankolien er jo en såre positiv menneskelig egenskab, der blot ikke er vel anset i tidens ånd
ole bjørn: Selvanalyse er det sværeste af alt, Hansemand, og du magter det tydeligvis ikke.
[x] Hanskrist: mange alvorlige depressioner skyldes at vor moderne tid ikke tillader plads og rum for melankolien og ingen aner hvordan man takler sit melankolske temperament
[x] Hanskrist: melankoli er ofte begyndelsen på en politisk bevidstgørelse, eller kunne blive det
ole bjørn: Jo da. Det ved f.eks. både RoseMarie og jeg, og selv serotonin-Jan. ;)
ole bjørn: Melankoli skyldes ganske enkelt en uoverensstemmelse mellem ens fantasier om livet og virkeligheden.
ole bjørn: Derfor er både du og Michael stærkt melankolske.
[x] Hanskrist: nej melankoli er en dyb misfornøjelse med virkeligheden, ens arbejdsgang, verdens logik, orden og regler
[x] Hanskrist: derfor er melankolien vejen til politisk opvågning og bevidstgørelse
ole bjørn: I stedet for at lære af mennesker, der er lykkelige, prøver du at pådutte andre din melankoli.
[x] Hanskrist: men de fleste mennesker tror de hurtigst muligt skal komme ud af deres melankoli og tilpasse sig virkeligheden igen
[x] Hanskrist: nej jeg er en Kant, en Paulus og en Berdyaev,, og en Badiou,,, jeg vil ha at mennesket vågner op af dets på mange måder mere eller mindre selvforskyldte masochistiske umyndiggørelse af sig selv,
[x] Hanskrist: vågne op til etisk spirituel karakterdannelse
[x] Hanskrist: politisk
[x] Hanskrist: folk i dag er meget intelligente, vidende og oplyste, men de ejer næsten ingen numinous åndskraft, altså selvstændighed
[x] Hanskrist: etisk forstået på den måde er det moderne menneske en svækling


ole bjørn: Du har reelt intet at give andre mennesker, som de behøver. Det vrimler med "sandhedsapostle" som vil fratage folk deres individualitet, som du fik frataget din af Paulus og en række verdensfjerne filosoffer.
ole bjørn: Du er jo blot en efterplaprer, Hans, uden forståelse for dine omgivelser. Se det i øjnene, og find din egen sti, fri for fanatisme.
[x] Hanskrist: mine sære individualitet er svært at tage fra mig, da jeg er så speciel genetisk fra naturens side, men min personlighed og karakterdannelse som er noget der kommer i stand i forbindelse med mine egne kreative spirituelle indsats et kunstværk
[x] Hanskrist: dette kunstværk er vi alle forpligtigede på
ole bjørn: Ikke jeg. Jeg har det fint uden forpligtelser.
[x] Hanskrist: Personality in man is the triumph over the determination of the social group. Personality is not a substance but an act, a creative act.
[x] Hanskrist: Personality must perform its self-existent, original, creative acts, and this alone makes it personality and constitutes its unique value
ole bjørn: Mere efterplapren.
[x] Hanskrist: Personality in man is not determined by heredity, biological and social; it is freedom in man, it is the possibility of victory over the world of determination. (
[x] Hanskrist: Freedom ought not to be a declaration of the rights of man; it ought to be a declaration of man's obligations, of the duty of man to be a personality, to display the strength of the character of personality.
[x] Hanskrist: it ought to be a declaration of man's obligations, of the duty of man to be a personality, to display the strength of the character of personality.
[x] Hanskrist: ikke efterplapren men lige for at vise dig hvordan Berdyaev skelner mellem vores individualitet og personlighedsudviklingen og karakterdannelsen

Folk, der tror et kæmpe bogskab vidner om en masse klogskab, glemmer, at det skrevne ord viser blot, hvad andre tror.
[x] Hanskrist: menneskets forstandskraft, intelligens, ånd, tager næring af de kulturelle diskurser,, derfor er det bedre at gå på universitetet end at meditere som munkerne gør,,
[x] Hanskrist: kristendommen er født tænkende, som et skænderi mellem Paulus og Peter, mellem Paulus og søjlerne i Jerusalem,, sådan er kristendommen søsat
[x] Hanskrist: at lovsynge med forstanden og at profetere sættes højest af tænkningens skytshelgen,,
[x] Hanskrist: det er det han forlanger af sine urmenigheder, hvor alle skal have lov til at blive hørt
ole bjørn: Endnu bedre er det at iagttage livet i naturen og tale med almindelige mennesker og opleve deres behov.
[x] Hanskrist: urmenighederne hos Paulus har en kreativ demokratisk og antiautoritær opbygning
ole bjørn: De er døde forlængst, Hans, og de har ikke bidraget til at løse livets gåde.
[x] Hanskrist: dette er usædvanlig, i forhold til grækerne hvor det kun var de kulturelt dannede filosoffer der var værd at høre på
[x] Hanskrist: dtte er usædvanlig i forhold til østens system, hvor man skal gennemgå livslange asketiske praksisser for at være vis og værd at lytte på,, derfor guru bevægelsen der
[x] Hanskrist: nej siger Paulus prompte, alle døbte, alle i Kristus, alle med Kristus virkende i deres liv, er værd at lytte til straks fra dag 1
ole bjørn: Samme opbygning har et stort antal indianerstammer haft i årtusinder.
[x] Hanskrist: selv kvinden, selv slaven, selv Maren fra kæret
[x] Hanskrist: ja har godt set det i film

Virkelighedens verden har et uendeligt antal nuancer, som Dawkins påpeger med det selviske gen og memernes forskellighed.
[x] Hanskrist: mennesker der som simon, dig Bjørn og jmp/Michael der hele tiden forsøger at lave denne manøvre, hvor I påstår at sidde inde med det system der omfatter vores, så vi kan blive puttet i jeres kasser,, den tror jeg ikke på, hopper jeg ikke på, nej vi skal
[x] Hanskrist: alle i arbejdstøjet og deltage i de forskellige seriøse diskurser om mennesket
ole bjørn: Jeg putter ikke nogen i kasser. Du har puttet dig selv i en kasse, og kun du selv kender denne kasse. Udefra ser vi blot, at du er stærkt begrænset i din tankegang.
[x] Hanskrist: ja og det er jo derfor Paulus er så vigtig fordi han giver os vores kalejdoskopiske diversitet og pluralitet og utallige nuancer tilbage,, fordi det almen sande, det generelle, ikke må opløse det unikke frie menneske
[x] Hanskrist: det er derfor Paulus er så anderledes og ingen ka li ham, fordi frihed er svær
[x] Hanskrist: Man is a slave because freedom is difficult, whereas slavery is easy
ole bjørn: Men måske er det bedst, at du er i en kasse, som fåret i Den Lille Prins.
[x] Hanskrist: jeg har givet bogen mange chancer, men den fanger mig ikke
ole bjørn: Noget kunne tyde på, at du hellere end gerne ville æde rosen.
[x] Hanskrist: jeg kan godt se nogle underfundigheder og stor visdom og symbolik
[x] Hanskrist: men som lignelserne i NT så forekommer det mig at være trivielt og jeg mener selv at kunne skrive noget lignende
[x] Hanskrist: okay,, korrekt jeg har ikke forstået bogen så jeg kan bruge denne som nye perspektiver på det her liv, som jeg har bemærket at fx dig og RoseMarie kan, helt sikkert også kræn-p og jmp ville kunne gøre dette
[x] Hanskrist: jeg er ikke den type,, visdom siger mig uendeligt lidt
ole bjørn: Jeg havde heller ikke forventet, at du skulle forstå den, for den er tættere på virkeligheden end alle dine filosoffer.
[x] Hanskrist: den der visdomspegefinger lige i fjæset, har jeg aldrig brudt mig om
[x] Hanskrist: jeg får kvalme når nogle forsøger at pådutte mig visdom
[x] Hanskrist: hvilket jeg tror du har bemærket her på debatten
[x] Hanskrist: dertil er jeg for Paulinske anarkistisk
ole bjørn: Den er ikke en pegefinger. Den er et kærlighedsdigt med stor dybde.
[x] Hanskrist: religiøs visdom, teosofi, og belæringer, har jeg aldrig brudt mig om, derfor kan jeg ikke med østens religiøse visdom, med dem der gør Jesus til en der prædiker ud fra udødelig visdom, frem for at være en politisk historisk tænker
[x] Hanskrist: i tiden
[x] Hanskrist: der er også dybder i HC Andersen
[x] Hanskrist: visdom kan ikke fratage mig at jeg selv må gøre mig mine erfaringer
[x] Hanskrist: vi skal ikke klæde mennesket på med moral og visdom,,
ole bjørn: Visdommen må man selv finde mellem linierne, for sproget er for fattigt til at beskrive virkelighedens nuancer.
[x] Hanskrist: vi skal give mennesket en ukuelig lyst til at participere og engagere sig og turde vokalisere, sætte ord på dets tanker og ideer
[x] Hanskrist: få mennesket ud i en fri demokratisk proces
ole bjørn: Det gælder også H.C.Andersens digte.
[x] Hanskrist: giv mennesket en stemme, vi har som Paulus siger fri taleret overfor Gud selv
[x] Hanskrist: kan man finde dem på nettet, hcandersens digte

kan man finde dem på nettet, hcandersens digte
ole bjørn: Det nytter ikke at sætte ord på sine tanker, hvis ordene ikke forstås af andre. Dit problem er, at du holder taler for dig selv på et sprog, som kun du selv helt forstår.
ole bjørn: Du kan finde dem på nettet eller i sangbøger. Hans eventyr er også digte, hvor forståelsen står mellem linierne. :
[x] Hanskrist: jeg debatterer for de få, vågne unge mennesker, opvakte og intelligente, ikke for de mange,, jeg er et alternativ til alt det gængse i tidens ånd
[x] Hanskrist: og jeg har inspireret her og der
[x] Hanskrist: men jeg upopulær og svær at forstå, men det er også meningen
ole bjørn: Nu venter min frokostsild og snaps, så jeg holder pause.
[x] Hanskrist: jeg har inspireret 2 - 4 - 6, mennesker jeg ved af
[x] Hanskrist: velbekomme
[x] Hanskrist: her skinner solen
[x] Hanskrist: gør den også det i sverige
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk