annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10385 - 04/11/2010 00:27 Svar
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142


smiler bedrøvet.

Farvel.

hvis du spørger, så hedder det stilheden og det uendelige rum.
Top Svar Citer
#10395 - 05/11/2010 10:08 Re: Svar [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
"Stilheden og det uendelige rum".

Jo, månens lys gør mig sentimental, men fremhæver også - i al sin vidunderlige skønhed - eksistensens jublende mirakel, synes jeg.

Det kan meget muligt beskrives videnskabeligt, men bliver dog aldrig mere end en beskrivelse.

SOSL - slip omgående sanserne løs - og lad tårerne, jublen og alt andet, vi har i os, få lov at udfolde sig trist smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/11/2010 10:08)
Top Svar Citer
#10400 - 06/11/2010 00:46 Re: Svar [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
''Få lov'', ja.

Selvbeherskelsen er netop essensen af at kende sig selv. Hvis man slipper sanserne løs uden selvbeherskelse, så er man, besynderligt nok, sanseløs.

I virkeligheden betyder dette ord, sanseløst, det modsatte, nemlig at man er i sansernes vold.

Jeg sad engang ved søerne i København og betragtede nogle fugle. Der lød et højt brag og jeg så en bevægelse i øjnene på den fugl som jeg havde rettet blikket imod.

Men hele fugleflokken reagerede som var de ét og de fløj straks væk allesammen netop som var de ét væsen.

Hvis vi lever med os selv kan vi græde eller juble, men meget mere end det, er det, når vi ophører hermed.

Denne tilstand af ophør er ikke følelsesløshed. Vore små følelser kommer til kort overfor stilhedens dybe fred og når vi møder denne fred møder vi også os selv.

Det er når vi møder os selv, resultatet af hele vores liv, at vi mærker den smerte som vi har ophobet.

Derfor er meditation den yderste ikke-handling. Ophævelsen af flugten væk fra det, som er.

Hvis vi bliver i denne smerte opdager vi, at den kun er møntens ene side. Bag vores gråd, vores møde med os selv, er stilheden, kærligheden, nåden eller Gud, hvad man nu kalder det.

Mens vi græder, og lever vores smerte, tømmes sindet for fortiden og når vi når til en ende med os selv, så er selve mønten blevet en anden.

Kærlighedens mønt, følsomheden, består af disse to sider, smerte og glæde. Uden disse to er der ingen følsomhed.

Dette er renhed og nuet er Gud.

Kun når tanken bliver stille er der fuldstændig opmærksomhed.

I denne opmærksomhed, som er stilheden og det uendelige rum - den fred der overgår enhver forstand - ser man det virkelige rum, det uendelige rum.

Dette rum er fyldt med stilhed og i denne stilhed hvor fortiden, erindringen er hørt fuldstændig op opstår en jublende glæde.

Dette er frihed. smiler
Top Svar Citer
#10403 - 06/11/2010 12:10 Re: Svar [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Kære Michael, gys en mystik og et pessimistisk og træt menneskesyn du har.

Dette er renhed og nuet er Gud.

Kun når tanken bliver stille er der fuldstændig opmærksomhed.

I denne opmærksomhed, som er stilheden og det uendelige rum - den fred der overgår enhver forstand - ser man det virkelige rum, det uendelige rum.

Dette rum er fyldt med stilhed og i denne stilhed hvor fortiden, erindringen er hørt fuldstændig op opstår en jublende glæde.



Gys gys, det er bestemt ikke jublende glæde, det er subjektafkald.


PS: til trods for hvad du skriver i chatten (se nederst her), har du ikke svaret på mine spørgsmål ej har du argumenteret men blot endnu engang påstået at "tanken er erindringens reaktion; det står ikke til diskussion, det er en kendsgerning".

Det siger sig selv at når du tilhører en tradition hvor egoet (det unikke subjekt (mennesket)) skal udslettes og tankerne høre op da de som egoet, det unikke subjekt, er et problem der skal overvindes og forsvinde (opløses og gå til grunde) fordi din "mystik" (dit new age "vrøvl") er anti-ego, er anti-personalistisk, er subjektafkald. I det lys skal ses dine opfordringer til ikke at kunne huske (erindre) ikke at tænke, bruge hovedet, men opgive dette organs funktion, fordi der ikke må være en direktør derinde, Herre/ego i eget hus (hjerne). Din mystik er alkoholikerens logik, hvordan kommer jeg af med mig selv, bliver jeg mig selv kvit, hvordan glemmer jeg min fortid og hvordan dræber jeg min samvittighed (skyld) og min intentionalitet og min tænkning, dette at være ude på noget, at være motiveret og målrettet. Også Ehrenberg nævner dette forhold om subjektafkald og alkoholisme. Hvorfor drikker Jeppe??? Også østens mystik går ud på nøjagtig det samme, og det er jo også her du er inspireret gennem mange år, Krishnamurti og GÎTÂ'en fx. Så der er mange former for selvopgivelse, at opgive sig selv på. Kristendommen er stik modsat (som Steiner, Jung og Berdyaev mmfl), her skal mennesket ikke opgive og opløse sig selv. Kristendommen er Guds ja til mennesket, altså Kristusbegivenheden, friheden og ånden fra Gud i Kristus. Kristus er menneskets jeg-hed (Boehme)det er jeg-legemet (Steiner).

Pure humanity, however, actually is the divine in man. In this lies the fundamental paradox of God-manhood. It is precisely the human independence of the divine, human freedom, and man's creative activity, which are divine. Berdyaev.


Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Om man vælge new age og østens mystik som jmp/Michael eller man vælge den vestlige kristne spritualitet (Paulus, Luther, Kant, Nietzsche, Berdyaev, Jung, Tillich, Bonhoeffer og Barth mmfl (fx eksistentialisterne Sartre, Heidegger, Jaspers)) som HansKrist, der kommer 2 vidt forskellige menneskesyn, menneskeforståelse (subjektmetafysik) ud heraf.



Tanken er erindringens reaktion, HansKrist. Det står ikke til diskussion, det er en kendsgerning.
Michael: Tanken er alting. Tanken er kristendommen, Islam, buddhismen, ateismen. Hvad er der galt i det, tanken er alting.
Michael: Alt det, vi kender al vores erfaring, al vores viden. Og dog er den intet andet end den døde fortid.
Michael: Fortiden, erindringen må dø for at det ny kan være. Fortidens død er livets evige skabelse. Hvert øjeblik vifter Michael: man fortidens bevægelse som tanke og erindring bort for at møde det evigt friske, det evigt nye.
Michael: Nuet.
Michael: Jeg tog fejl. Han har stadig kun mig, så jeg vil gøre min pligt. Fordi jeg elsker livet.
Michael: Sikke en dejlig dag jeg haft i dag. Jeg er ikke bleg for at sige: måske den dejligste dag i mit liv.
Michael: Indtil nu.
Michael: Godnat og sov godt hvis I har gjort gode gerninger. : )
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10405 - 07/11/2010 12:10 Re: Svar [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg kan meget vel følge dig, når du skriver:
Citat:
Det er når vi møder os selv, resultatet af hele vores liv, at vi mærker den smerte som vi har ophobet.

Derfor er meditation den yderste ikke-handling. Ophævelsen af flugten væk fra det, som er.
og når du skriver:
Citat:
Hvis vi bliver i denne smerte opdager vi, at den kun er møntens ene side. Bag vores gråd, vores møde med os selv, er stilheden, kærligheden, nåden eller Gud, hvad man nu kalder det.

Mens vi græder, og lever vores smerte, tømmes sindet for fortiden og når vi når til en ende med os selv, så er selve mønten blevet en anden.
Og ligeså:
Citat:
Kun når tanken bliver stille er der fuldstændig opmærksomhed.

I denne opmærksomhed, som er stilheden og det uendelige rum - den fred der overgår enhver forstand - ser man det virkelige rum, det uendelige rum.

Dette rum er fyldt med stilhed og i denne stilhed hvor fortiden, erindringen er hørt fuldstændig op opstår en jublende glæde.

En jublende glæde - JA!

Og så er det, jeg kommer til at tænke på Prædikerens bog's 3. kapitel: "Alting har en tid", hvor jeg hæfter mig ved ordene:
Citat:
En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne.

For det er i den jublende glæde, jeg går ud og omfavner verden - så godt og så mindre godt - jeg nu kan smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/11/2010 12:11)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 10:30
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Nyheder fra Religion.dk