annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15637980
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378717
Et andet syn 1988039
Jesu ord 1521598
Åndelig Føde 1507070
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, somo ,(1 usynlig), 114 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10185 - 05/10/2010 19:55 Re: VIDENSKAB OG TRO [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg foretrækker at lade dit indlæg stå, som det er blinker
Top Svar Citer
#10187 - 05/10/2010 20:15 Re: VIDENSKAB OG TRO [Re: serotonin]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Jan -Serotonin.

Tak for dine venlige og anerkendende ord.

Det med vores ego er jo også dét, buddhisterne - mig bekendt - er opmærksomme på.

Idéen om enhed - mystikerne - genkender jeg også i den danske mystiker Johs. Anker Larsens skrifter, der bestemt ikke var "højtflyvende" - og dog: Han sammenlignede engang det med religionerne med en slange, der undervejs mange gange skiftede ham. Hammene var religionerne, men slangen var et andet sted smiler

Citat:
Jeg tror at den store forandring for hvert enkelt menneske sker ved at bevæge sig indad og forstå sig selv og ens forhold til den verden man oplever.
"Balsam for sjælen", synes jeg smiler

Citat:
Og universet når det opleves med bevidstheden om kærlighedens tilstedeværelse i vores sind, er en afspejling af vores sande oprindelse. Det kan måske være det er det du kalder verdens sande væren?

Jeg har lyst at svare: Ja - men det er vist for dristigt blinker

M.v.h. - og med tak for dine ord - Arne.



Redigeret af Arne Thomsen (05/10/2010 20:16)
Top Svar Citer
#10201 - 09/10/2010 11:52 Re: VIDENSKAB OG TRO [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
GLOBAL RELIGIØSITET
Det har vi til gode at se.
Ordet "religiøsitet" er egentlig ikke dækkende for dét, jeg forestiller mig; det lugter lidt for meget af gudsdyrkelse og af love (dogmer), og det er bestemt ikke dét, jeg forestiller mig.

Men når vi alene ser på de store religioners bedste sider under ét, hvad er så værd at fremhæve (set med mine øjne)?

Det er, synes jeg, grund-idéerne, noget i retning af at man (med en enkelt undtagelse) har samlet alt det, vi ikke ved, i ét begreb: gud(er).
Og så har man i inspireret og kreativ tænkning, følen, fornemmen og intuition søgt at nærme sig betydningen af dette guds-begreb:
Den jødiske gud, som man kunne indgå en pagt med.
Den kristne gud, som var en fader, og hvorfra udgik både sønnen (der lod sig føde som et værgeløst menneskebarn) og ånden.
Den muslimske gud ("Der er kun én gud!"), som profeten Muhammed søger at beskrive i sine åbenbaringer (Koranen).
Hinduismens mange guder, der for os er svære at overskue, men som dog også har en slags treenighed (Brahma, Vishnu og Shiva) der ikke ligger så fjernt fra antikkens Zeus, Apollon og Dionysos (Odin, Thor og Loke).
Buddhismens ingen gud(er), der fremhæver, at det er en illusion, når vi tror, vi opfatter verden, fordi vi er "formørket" af vores jeg-følelse og derfor ikke kan nå Nirvana, som end ikke kan beskrives ved, hvad det ikke er.

Det gode i disse religioner er, synes jeg, at jødedommen søger den rette måde at leve på (pagten med guden), at kristendommen fremhæver gudens kærlighed til os mennesker (sendte sin søn) og inspirerer os til at elske både guden og hinanden, at islam søger at gøre os ydmyge overfor guden og skaberværket (Koranen), at hinduismens karma-lære og idé om genfødsler stimulerer personlig moral, og at buddhismen inspirerer os til at kende vores sind bedre, så vi kan se klarere og handle bedre (Tibetansk buddhismer er f.eks., mig bekendt, ikke fjendtlig overfor andre religioner).
(Denne ultrasummariske beskrivelse af nogle af de største religioners bedste sider, kan uden tvivl kritiseres sønder og sammen - men totalt ved siden af er det vel ikke? blinker )

Jeg vil sikkert blive bebrejdet, når jeg mener, at det mangelfulde er, at jøderne har travlt med at klare sig, med at overleve, at de kristne nok inspirerer til medmenneskelig kærlighed, men ikke når længere, og derved egentlig svigter verden omkring os, at muslimerne er låst fast i en enkelt profets åbenbaringer, at hinduernes karma- og genfødselslære "retfærdiggør" kastesystemets nød og elendighed, og at buddhismen måske (?) forleder til passivitet overfor andres lidelser til fordel for egen indre harmoni (Buddha smiler, hvor Kristus græder).

Men hvis vi alligevel så nogenlunde acceptere ovennævnte beskrivelse af vi ca. 7 milliarder menneskers religioner - og hvis vi tillige accepterer, at naturvidenskaben ikke i dag kan hjælpe os med de store eksistentielle spørgsmål - så kunne man vel godt forestille sig noget, vi alle kunne være fælles om: at elske og ære den verden, vi lever i - og som vi jo selv er en del af.

Det kunne man vel godt tillade sig - også selv om man måske er bundet mere eller mindre til den religion, som dominerer det lokalsamfund, man lever i? (og så behøver lokale religiøse ledere vel heller ikke at hidse sig op over "frafaldne").

Tænk, hvis "at elske og ære" kunne blive alment accepteret af os ca. 7 milliarder mennesker - det ville sandelig åbne perspektiver.

Og måske kunne det formuleres bedre.
Det ville kræve et globalt forum for den slags - et "trosfrihed.gl" ("gl" for globalt) smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/10/2010 11:52)
Top Svar Citer
#10210 - 10/10/2010 15:46 Re: VIDENSKAB OG TRO [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Se den vedhæftede fil (Ved ikke om det lykkedes).

M.v.h. Arne.


Vedhæftninger
Verdens+7+underværker.pps (397 downloads)

Top Svar Citer
#10211 - 10/10/2010 21:54 Re: VIDENSKAB OG TRO [Re: serotonin]
Visdommen
Uregistreret

Kære Jan,

"Jeg oplever at videnskaben og det spirituelle faktisk peger på det samme, nemlig ideen om eenhed."

- Naturligvis. Hvorfor skulle enheden pege bort fra sig selv? Hvordan skulle den kunne det? Der er virkelig kun Det Ene, Det Absolutte. Den Umanifesterede kan manifestere sig selv i mange former og navne. Men gennem det synlige skal vi ledes tilbage til det usynlige, det fuldkomne, det essentielle, altings væren, Den Ene.

- Når vi ser skel, splittelse, mangfoldighed - og ikke enheden, det absolutte, bagved - så er det fordi, vi er under ignorance. Vi tror da, at vi er en familiefar, en skorstensfejer, en pianist, endda en krop! Vi ser ikke vores enhed med Den Absolutte Væren. Sandheden der ER. Det Ene punkt hvor ontologien og epistemologien er ét.

- Vi kan også tale om flere niveauer af virkeligheden, hvor vi med tiden vil ledes mod det tidløse - det højeste niveau. Den Sande Væren.

- Hvad siger Gud? - "Jeg er, at jeg er". Og du er det!

Namaste
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Jesper Jensen: Fransk OL-valg vidner om ..
16/04/2024 19:05
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Nyheder fra Religion.dk