annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10426 - 13/11/2010 15:49 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael: Det er helt fint at læse Hanskrists chatservice. Det går åbenbart livligt til på chatten, men eftersom der ikke er nogle indlæg fra mig selv, kan jeg ikke se hvorfor jeg skal læse det.
Michael: Visdom, HansKrist - bør du ikke foragte. Søg først Guds Rige så skal alt det andet gives dig i tilgift.
Michael: Sæt dig ned et tilfældigt sted og foretag dig absolut ingenting. Måske du tror, at det er en let sag. Det er det ikke, det er det sværeste der findes.
Michael: Som tankerne opstår opdager du, at de er erindringens reaktion. Du opdagre også, at det er meningsløst at forsøge at kontrollere disse tanker for du er selv en del af dem.
Michael: Efterhånden som du lader alle ordne, billederne og sammenhængende komme til dig - det vi kalder tanken - så forstår du de sammenhænge som de udtrykker.
Michael: Du forholder dig i ro og lader alting komme til dig. Efterhånden som du forstår dit livs sammenhænge bliver ''din'' ustyrlige tanke stille og så er der frihed til at se og lytte og opleve og erfare.
Michael: Hele resten af dit liv vil denne opmærksomhed, som er den højeste intelligens, være virksom. Det er at blive født af ånd påny. Det er at møde livets nu, konstant årvågen, fra øjeblik til øjeblik.
Michael: Men følelsesbetonede sjæle som mig kan ikke altid bevare roen.
Ja, så rundede jeg de 55. Fra nu er er ethvert ord fra min mund et visdomsord.


Du er ikke i nærheden af at forstå kristendommen, når du forbinder ordinær religiøs visdom med Guds Riget.

Du mangler åbenbaringens dimension som du aldrig har haft øje for. Kristus, er visdommen fra Gud. Du kan ikke læse dig til visdom, det er en åbenbaringdimensionens indbrud fra Gud til os mennesker, derfor siger man at Kristus er vores visdom fra Gud. Du er fanget i dit sind Michael, i din immanente dødelige opmærksomhed og kommer ikke ud af stedet. Der er ingen åbninger, ingen frihed, ingen åbenbaringer i det du beretter om. Din forståelse af virkeligheden er helt foruden spænding og dialektik samspil med noget andet (anima fx eller Gud (jeg du forholdet), dynamik og begivenhedskarakter.

Som om du godt aner at der er noget galt med det du skriver, se efterfølgende:

Michael: Hele resten af dit liv vil denne opmærksomhed, som er den højeste intelligens, være virksom. Det er at blive født af ånd påny. Det er at møde livets nu, konstant årvågen, fra øjeblik til øjeblik.
Michael: Men følelsesbetonede sjæle som mig kan ikke altid bevare roen.



Men følelsesbetonede sjæle som mig kan ikke altid bevare roen

Her afslører du at der er noget galt med det du selv skriver, du erkender der er en uro.

Og Luther siger netop at troen (1)* er den mest urolige størrelse af alle (og troen er lig med Kristus selv hos Luther og Paulus). Og ja Kristusvirkeligheden overgår langt din ide om opmærksomheden som den højeste intelligens.

At gå efter at være disciplineret opmærksom er at foragte og stivne her i livet, det er stagnation (lammelse, stivnet intelligens, demens), det er selvforagt og selvovervågning. Opmærksomhed eller orienteringsevnen er noget naturligt der ledsager os og bestemt ikke i nærheden af at have at gøre med den højeste intelligens.

I vesten ved man at der ikke findes en ren bevidsthed eller ren opmærksomhed. Drømmene taler deres tydelige sprog. Tanken eller stemmen i vores indre, der altid er der, vidner om det samme. Vores motiver vidner om det samme. Vores uimodståelige trang til at kommunikere, til at juble, synge, besynge og lovsynge med forstanden, at sætte ord på alting vidner om det.

Det der er interessant er åbenbaringsdimensionen altså det der bryder igennem til os. Og al meditation går ud på at nedbryde opmærksomheden, den vågne opmærksomhed, så den ikke afskærer os fra de vitale numinouse forhold (derfor psykoanalysen bruger drømmene og de frie associationers metode).

Hver gang jeg læser dine indlæg, som bliver mere og mere påståelige og dogmatiske, stivsindede og uden liv, bliver jeg i dårligt humør over hvor elendigt og fattigt et virkelighedsbillede du kan finde på at præsentere os for. Der er ikke kød eller liv på det du siger, det er abstrakt og goldt. Og du åbner selv for muligheden for at du totalt har misforstået noget når du skriver:

Men følelsesbetonede sjæle som mig kan ikke altid bevare roen.

Som om du aner der er noget galt med det du skriver, men du aner det kun som en følelsesmæssig uro og anfægtelse, dette er dog altid en begyndelse og jeg kan kun håbe du opgiver din mystik og din forståelse af meditation, som er så forkert som noget kan være. Dit Nu og din ide om opmærksomhed er fuldstændig uden liv, livløs. Når man så hævder dette, så kobler du blot masse af superlativer ord på Nu’et og hvad der sker i forbindelse med opmærksomhed, men dette er jo ren snyd, for så kunne du jo lige så godt ha sagt det fra dag 1. Ligeledes ser jeg på den anden religionsdebat at du stjæler ideer fra Anne og mig, som nok er de to der mest har anfægtet dine synspunkter og fået dig til at læse både Tillich og Paulus, dog med ringe succes.

Der er et og andet i dit hovede eller i din livsstil der afstedkommer en neurokemi der gør at du bare ikke magter at forstå åbenbaringsdimensionen, som er selve nøglen og indgangen til at forstå den kristne tro. Hvorfor jeg bliver næsten nødt til at spørge dig om du er misbruger af et og andet stof, piller, alkohol eller andet? Eller der simpelthen blot er tale om at du praktiserer en østlig meditationsform der har opmærksomhed som den højeste form for intelligens, hvor det ypperste altså er ren bevidsthed, ren opmærksomhed og den golde abstrakte ånd her uden vitalitet og fylde, liv. Du tilhører i den grad den tradition hvor egoet, og tanken, skal ophæves eller overvældes af noget udifferentieret andet. En form for subjektafkald og pessimisme man også finder i forbindelse med depressive tilstande og som er alkoholikerens logik også (og stofmisbrugers ditto), hvor man alkoholisere eller forgifter sig selv og tankerne, opløser disse for at ende i en hjælpeløs forløsende barnlig tilstand uden egostyrke, uden sig selv, en selvforglemmelse og opløsning (subjektafklad) i oceaniske udifferentierede lystfølelser. Hvis dette er tilfældet forstår jeg godt du som et barn klynger dig til opmærksomheden og kalder denne for højeste intelligens. I dit univers er opmærksomheden nok højeste form for intelligens, ellers ville du jo nok ikke skrive det. Men i Nietzsche, i Paulus, hos Jesus, hos Casper Christensen, Lars Hjortshøj og Frank Hvam og HansKrist og andre kreative dynamiske sjæle er dette bestemt ikke tilfældet.



(1)*:

”Troen er en urolig ting”, lyder et berømt citat af Martin Luther.

Tro (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet) er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10429 - 13/11/2010 20:32 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael: Men følelsesbetonede sjæle som mig kan ikke altid bevare roen. Det gør ikke noget. Der er ikke noget man skal nå. At nå er ikke at være.

Ja, så rundede jeg de 55. Fra nu er er ethvert ord fra min mund et visdomsord.


har du aldrig tænkt der kunne være noget galt med det du skriver og dogmatisk påstår????
Michael: Dette er bevægelsen fra Gud. Stilhedens bevægelse i hvils dyb alting forsvinder.
[x] Hanskrist: jeg undersøger konstant mine påstande hos andre tænkere, som jeg konstant afprøver og sammenligner mine tanker med kristisk
[x] Hanskrist: jeg mangler kritisk sans, selvkritik hos dig Michael
[x] Hanskrist: for mig at se leger du guru
[x] Hanskrist: du troede også at mange universitetsuddanned
e sad og gennemgik dine indlæg systematisk
Michael: Når alting forsvinder, når fortiden dør er der kun frihed. I denne frihed er der kun kærlighed en uendelig bevægelse, som ikke kan nås. Og i frihedens lys er livet, som det udfolder sig og som vi selv er en del af.
[x] Hanskrist: har du aldrig tænkt den tanke at du har selvophøjet dig selv
Michael: Den fuldstændige ikke-handling er den fuldstændige opmærksomhed. Ikke en viljeshandling.
Michael: Men det lys, der hele tiden tænder sig selv.
[x] Hanskrist: du bliver ved som om du er et orakel, jeg mener ikke du har ret meget at byde ind med,, men du kunne dersom du gad at studere, men det gider du ikke, selv om der sidder et godt hovede på dig,, og din læsekapacitet er stor
[x] Hanskrist: synd for dine tanker er så ordinære og platte og intetsigende og hænger ikke sammen med andet end new age og Tolle,, som du ikke kender
Michael: Det sagde de også til min herre og mester. Og de Dræbte Ham på et kors og tiltog sig Hans ord og fordrejde dem til deres eget forgodtbefindende.
Michael: Det sagde de også til min herre og Mester. Og de dræbte Ham på et kors og tiltog sig Hans ord og fordrejde dem til deres eget forgodtbefindende.
Michael: Det sagde de også til min Herre og Mester. og de dræbte Ham fordi de ikke ville høre Hans ord. Bagefter tilegnede de sig Hans ord, fordrejde dem og gjorde dem til deres egne.
Michael: Djævlen hersker i jeres verden.
[x] Hanskrist: du er nøjagtig lige så fanatisk som thomas,,
[x] Hanskrist: ikke blind tro sagde Paulus
[x] Hanskrist: han forlangte at vi lovsang med vores forstand om de her forhold
[x] Hanskrist: ja det du der siger prøver thomas også at sige os andre,
Michael: Hvor er din forstand, HansKrist. Du er styret af dine følelser.
Michael: Hvor Thomas går, der går jeg ikke.
Michael: Jeg kender godt forstanden HansKrist. Jer er den selv, ligesom du og alle andre.
Michael: Jeg - behold jeres satan.
Michael: Kærlighed er forståelse - at lve med i livet, forstå sig selv og sine forhold til omverdenen - og at handle i forbindelse med denne forståelse.
Michael: Alle jeres ord har ingen værdi, kun jeres handling har værdi.
Michael: Elser du Gud, elsker du Jesus, elsker du sandheden så meget at du vil forlade alt for dem. Nej vel?
Michael: Jeg kender dem alle og jeg hører intet fra din side, som giver udtryk for nogen form for forståelswe.
Michael: Du citerer Paulus og Anne citerer Løgstrup, men når I holder éns liv i jeres hånd så er det kun ord uden bagvedliggende forståelse, I formidler.
Michael: Mit møde med jer, har kun fået mig til at fornægte kristendommen med alt dens væsen og med alle dens handlinger.
Michael: Men vær ikke ked af det. Hverken Gud eller Jesus er kristne.



Hvor Thomas går, der går jeg ikke.
Michael: Jeg kender godt forstanden HansKrist. Jer er den selv, ligesom du og alle andre.
Michael: Jeg - behold jeres satan.
Michael: Kærlighed er forståelse - at lve med i livet, forstå sig selv og sine forhold til omverdenen - og at handle i forbindelse med denne forståelse.
Michael: Alle jeres ord har ingen værdi, kun jeres handling har værdi.
Michael: Elser du Gud, elsker du Jesus, elsker du sandheden så meget at du vil forlade alt for dem. Nej vel?
Michael: Jeg kender dem alle og jeg hører intet fra din side, som giver udtryk for nogen form for forståelswe.
Michael: Du citerer Paulus og Anne citerer Løgstrup, men når I holder éns liv i jeres hånd så er det kun ord uden bagvedliggende forståelse, I formidler.
Michael: Mit møde med jer, har kun fået mig til at fornægte kristendommen med alt dens væsen og med alle dens handlinger.
Michael: Men vær ikke ked af det. Hverken Gud eller Jesus er kristne.
[x] Hanskrist: nu slår du ud i de samme mindreværdskomplekse
r som Thomas,, hvor I begge har så svært ved at forstå I ikke er de store orakler,,, hverken du eller thomas kan få dette ind i jeres hovede at i ikke er svaret til verden
[x] Hanskrist: både din og thomas's mærkelige opførsel som er så fanatisk bunder i at I ikke forstår at I måske ikke er svaret
Michael: Sikke en mangel på respekt. At blande Thomas ind i det. Du er ude af stand til ast have ert personligt forhold til et andet menneske. Jeg er mig, og ingen anden. Vær venlig at respektere det, hvis du kan..
[x] Hanskrist: måske I knapt har forstået noget af det her,, og dette har ramt jer så hårdt at I sætter alt ind på at opføre jer grotesk fanatisk,, i stedet for at studere og være selvkritisk,, og ikke tro i er den guru i selv konstant ophøjer jer til at være
Michael: Kun dine handlinger viser hvem du er, ikke alle dine ord for dem kan alle gentage in det uendelige.
Michael: Vær stille, stille. Kærlighed er stilhed og ikke en masse ord.
Michael: Stilhed er frihed og i denne frihed kommer ens personlighedm til et fuldkomment udtryk. Efterhånden som man lever sit liv.
Michael: Du kan stritte imod erkendelsen så megt du vil Hanskrist. Dine ord er ikke Kristi ord, men dine egne.
[x] Hanskrist: du påstår vildt mange ting, som du ikke undersøger rigtigheden af
[x] Hanskrist: stilhed er frihed,, men det undersøger du ikke
[x] Hanskrist: tanken er erindringens reaktion,, men det undersøger du heller ikke
Michael: Hvem er du HansKrist. Er du ikke et dejligt menneske med en masse facetter? Så gå ud og lev dit liv med alle dets facetter.
Michael: Tør, at være dig selv. Der er ingen grund til at blande gud ind i det. Du har dit liv - lev det.
[x] Hanskrist: hvorfor siger du det nu, som ellers overhovedet ikke passer med resten af det du siger
Michael: men Gud er noget helt andet. Den ubetingede kærlighed, forståelse, retfærdighed og sandhed. Det rene hjerte, som aldriig skænker Gud en tanke.
Michael: Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. :
Michael: For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.m
[x] Hanskrist: Hvem er du HansKrist. Er du ikke et dejligt menneske med en masse facetter? Så gå ud og lev dit liv med alle dets facetter. det var disse dine ord min kommentar gjaldt
[x] Hanskrist: Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. :
[x] Hanskrist: For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.
[x] Hanskrist: skrev ikke jeg men Michael, se lidt længere oppe


både din og thomas's mærkelige opførsel som er så fanatisk bunder i at I ikke forstår at I måske ikke er svaret
Michael: Sikke en mangel på respekt. At blande Thomas ind i det. Du er ude af stand til ast have ert personligt forhold til et andet menneske. Jeg er mig, og ingen anden. Vær venlig at respektere det, hvis du kan..
[x] Hanskrist: måske I knapt har forstået noget af det her,, og dette har ramt jer så hårdt at I sætter alt ind på at opføre jer grotesk fanatisk,, i stedet for at studere og være selvkritisk,, og ikke tro i er den guru i selv konstant ophøjer jer til at være
Michael: Kun dine handlinger viser hvem du er, ikke alle dine ord for dem kan alle gentage in det uendelige.
Michael: Vær stille, stille. Kærlighed er stilhed og ikke en masse ord.
Michael: Stilhed er frihed og i denne frihed kommer ens personlighedm til et fuldkomment udtryk. Efterhånden som man lever sit liv.
Michael: Du kan stritte imod erkendelsen så megt du vil Hanskrist. Dine ord er ikke Kristi ord, men dine egne.
[x] Hanskrist: du påstår vildt mange ting, som du ikke undersøger rigtigheden af
[x] Hanskrist: stilhed er frihed,, men det undersøger du ikke
[x] Hanskrist: tanken er erindringens reaktion,, men det undersøger du heller ikke
Michael: Hvem er du HansKrist. Er du ikke et dejligt menneske med en masse facetter? Så gå ud og lev dit liv med alle dets facetter.
Michael: Tør, at være dig selv. Der er ingen grund til at blande gud ind i det. Du har dit liv - lev det.
[x] Hanskrist: hvorfor siger du det nu, som ellers overhovedet ikke passer med resten af det du siger
Michael: men Gud er noget helt andet. Den ubetingede kærlighed, forståelse, retfærdighed og sandhed. Det rene hjerte, som aldriig skænker Gud en tanke.
Michael: Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. :
Michael: For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.m
[x] Hanskrist: Hvem er du HansKrist. Er du ikke et dejligt menneske med en masse facetter? Så gå ud og lev dit liv med alle dets facetter. det var disse dine ord min kommentar gjaldt
[x] Hanskrist: Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. :
[x] Hanskrist: For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.
[x] Hanskrist: skrev ikke jeg men Michael, se lidt længere oppe
[x] Hanskrist: i stedet for at være lidt selvkritisk, går du som thomas i panik,, når du erfarer du måske ikke er den store åbenbaring til verden, den store guru
[x] Hanskrist: når dig og Thomas møde lidt modstand, lidt debat, da har I hver jeres måde at gå i selvsving på, thomas nedlægger sin profil og opretter sig selv igen nogle timer efter,,, du presser dig selv Michael op i et hjørne og siger flere og flere groteske ting
Michael: Næh, jeg er ikke nogen guru og thomas er en anden end mig. Prøv at gætte hvem jeg er.
[x] Hanskrist: du er ham der tror at folk fra universitetet sidder minutiøs og gennemgår dine indlæg,, uden at du stille dig selv dette enkle kritiske spørgsmål, har jeg skrevet noget af betydning og hvad i så fald
Michael: Har du virkelig aldrig prøvet at være stille? Du behøver ikke, at tænke, du ved alt hvad du ved. Vær stille og se hvordan det, som er uden ord, bobler frem i dig.
[x] Hanskrist: du gør dig slet ikke klar hvad det er du skriver og om det har nogen faglig saglig værdi
Michael: Jeg er fuldstændig ligeglad. Haqn har åbnet sin dør for mig og jeg ville være et skarn om jeg ikke var superlykkelig. Selv om jeg da stadig gerne ville møde en sød pige som også ville have mig.
[x] Hanskrist: det er i orden du siger det du der ovenfor siger, det gør new age også, det gør Tolle også og det er i tidens ånd,,, men det har ikke noget som helst at gøre med ham Jesus fra NT at gøre, det er ikke specifikt kristendom og kristen spiritualitet,,
Michael: Mne ord har ingen saglig værdi. Som sagt, kommer de direkte fra Gud. Jeg er helt sikker på, at Han er enig med mig.
[x] Hanskrist: hvad er det for ord, du har hele tiden sagt at der ikke må være ord og tanker og det gælder om at komme undenom disse småting og ligegyldige forhold
[x] Hanskrist: du har hele tiden talt om stilheden tomheden og det uendelige rum
Med de konsekvenser det indebærer.

Michael: Forståelsen (Kristus) opstår i forsdtåelsen af éns eget liv og derfor kan mann ikke meddelem sin egen forståwlae til en anden.
Michael: Det er menneskelig værdighed. At forstå sit eget liv, handle udfra det og se konsekvenserne af sin handlin i øjnene og handle ud fra det.
Michael: Livet er en konstant bevægelse i opmærksomhed hvor man hele tiden smider fortidens reaktion, som tanke, u. og forholder sig til det nuværende.
[x] Hanskrist: din Kristus forståelse snak er noget vrøvl
Michael: Det er alt det, som man er, som forholder sig til livets nu og alt det man er får en stadig større sum alt efter om man lytter og lærer mere og mere.
[x] Hanskrist: aldrig har Jesus været i nærheden af det
[x] Hanskrist: jamen okay,, det har bare intet med Kristus eller Jesus at gøre
Michael: Der er ikke megen vrøvl når tanken er stille. Når den er det, giver alting fuldstændig mening. ::)
[x] Hanskrist: okay michael til alt hvad du skriver,, men det har bare ikke en dyt med Jesus eller Kristus at gøre
[x] Hanskrist: du blander Jesus eller Kristus, og kristendom ind i det hele tiden,, men det er fra en hel anden diskurs,,, du blander noget sammen der ikke hører sammen
Michael: Der er ingen mening. Er det ikke smukt? Meningen er at der slet ingen mening er. Livetv er her og nu. Ogm meget få af os er i stand til at møde dets udfordring og simpelthen leve.
[x] Hanskrist: det gør Tolle også,, der
[x] Hanskrist: fint nok michael,, ganske fin,, okay,, forstå det er okay,, men det har ikke noget med Jesus eller Kristus at gøre,, med kristendommen at gøre
Michael: Det er jeres problem. At I alderig har mødt mig før. Men nu, hvior i taler om Jesus, så kender jeg Ham godt. Det gør I ikke. Så hvad er det I erkender andet end jeres eget behov for et eller andet.
[x] Hanskrist: okay okay til det hele,, men din ide om at du dermed er den store kristne reformator og tænker den holder ikke
[x] Hanskrist: nu mister du igen selvtilliden og slår over i barnlighed og fanatisme med at du har mødt og du har alle dine tanker direkte fra Gud og vi alle er i djævlens vold, nøjagtig som thomas
[x] Hanskrist: stop dine forskruede ideer,

[x] Hanskrist: om dig selv og om kristendommen og Jesus
Michael: Nej, mig. Jeg er ikke en reformator. Jeg beder dig om at forstå dig selv. Jesus og Gud kender jeg godt, men forstår du dig selv?
Michael: jeg har kun været på disse debatter i fem år. Jeg kendte jer ikke, det gør jeg nu,
[x] Hanskrist: livet leves forlæns og forstås baglæns,,, det er ikke nødvendigvis nødvendigt at forstå sig selv for at kunne leve,,, tværtimod
Michael: Hele mit liv har jeg elsket Gud men når I taler om Ham genkender jeg Ham ikke.
[x] Hanskrist: Jesus mission var ikke at vi skulle forstå os selv
Michael: Jeg ved ikke hvem I er, men jeg vil gå tilbage til, hvor jeg kom fra. Jeg håber I finder hvad I søger
[x] Hanskrist: buddhisme måske har denne diskurs
Michael: Jeg kender det ikke.
[x] Hanskrist: ha ha du kendte heller ikke Krishnamurti
[x] Hanskrist: havde aldrig hørt om manden
[x] Hanskrist: altsammen skal det fremstå som om du er den store originale tænker,, og du vil ikke sige hvor du har dine tanker fra,, men indimellem er det så tydeligt hvor du har dem fra
[x] Hanskrist: men husk du er ikke alene millioner og atter millioner af mennesker tænker stort som du gør michael,,, det er tidens ånd du repræsenterer
[x] Hanskrist: din Nu'ets mystik og meditative opmærksomhedsmystik og stilheden og tomheden og det uendelige rum som det eneste der er,,, er hvad det er,, det er så dine meninger, men der hvor det går grueligt galt er når du uløseligt forbinder disse dine tanker til at
[x] Hanskrist: være den samme diskurs som den kristne er beskæftiget med
Michael: Ja, det er korrekt. Krishnamurtis skuldre står jeg på. Og meget gerne det. Men Krishnamurti er død og jeg lever og er helt mig selv. Al tak til hvad han har givet mig.
Michael: Jeg er ikke i tidens ånd. Jeg er fuldstændig imod tidens ånd. Jeg er helt alene og her bliver jeg stående.
[x] Hanskrist: denne ide har Tolle også fået, Rubæk og Esther og Serotonin nogle lignende nært beslægtede ideer,,, det er tidens ånd at millioner og atter millioner af mennesker gør krav på de har den rette forståelse af det kristne evangelium
[x] Hanskrist: du siger stort set det samme som den største guru i tidens ånd siger, Tolle
[x] Hanskrist: skræmmende så ens som I taler
[x] Hanskrist: du er frygtelig meget i tidens ånd michael
[x] Hanskrist: igen altsammen okay,, det er der det går galt for dig,, når du tror dette ikke er okay,, det er okay,,,
[x] Hanskrist: hvis du ville kunne du temmelig sikkert blive en stor guru fra dag 1 af, og få dig mange tilhængerer
[x] Hanskrist: Tolle er ihvertfald lykkedes med dette projekt
[x] Hanskrist: en mand du burde møde, da I to ligner hinanden så meget
[x] Hanskrist: sammen med ham kunne du blive stærk, overfor Anne og HansKrist bliver du svag
[x] Hanskrist: og indimellem mister du selvtilliden og går ud af dit gode skind over den modstand debat vi byder dig,, som thomas også gør det
[x] Hanskrist: det er en lille øvelse dig og thomas skal tage i brug, den hedder selvkritik, og dette at være selvkritisk og besinde jer på hvad I siger og hvor I har jeres tanker og ideer fra,, mere er der ikke i det
[x] Hanskrist: så simpel er det, og sådan er det også for Tolle,, også han burde gøre det samme
[x] Hanskrist: serotonin indrømmer dog hvor han har sine tanker fra, nemlig fra EKIM bibelen
Michael: JEG ANER IKKE HVEM tOLLE ER.


[x] Hanskrist: nej det kan da godt være, selv om jeg tvivler, som sagt anede du ej heller hvem Krishnamurti er,, måske hvis vi besøgte din lejlighed den var fyldt med Tolles bøger og Tolles videoer
[x] Hanskrist: detn er ihvertfald usædvanlig hvor ens I taler og jeg ville opfordre dig til at studere hans bøger og videoer,, for det er om noget vand på din Mølle Michael,,og han forstår evangelierne som du læser dem
[x] Hanskrist: I har nøjagtig de samme ideer om Nu'et, opmærksomheden og stilheden, og tankerne som noget meget slemt og I fortolker Jesus fra evangelierne ens
[x] Hanskrist: du siger så tit at du ikke kender de kristne og ikke bryder dig om dem og har forladt dem og alt de står for,, hvis du gik til Tolle ville du finder en mand der tænkte som dig selv


det er en lille øvelse dig og thomas skal tage i brug, den hedder selvkritik, og dette at være selvkritisk og besinde jer på hvad I siger og hvor I har jeres tanker og ideer fra,, mere er der ikke i det
[x] Hanskrist: så simpel er det, og sådan er det også for Tolle,, også han burde gøre det samme
[x] Hanskrist: serotonin indrømmer dog hvor han har sine tanker fra, nemlig fra EKIM bibelen
Michael: JEG ANER IKKE HVEM tOLLE ER.
[x] Hanskrist: nej det kan da godt være, selv om jeg tvivler, som sagt anede du ej heller hvem Krishnamurti er,, måske hvis vi besøgte din lejlighed den var fyldt med Tolles bøger og Tolles videoer
[x] Hanskrist: detn er ihvertfald usædvanlig hvor ens I taler og jeg ville opfordre dig til at studere hans bøger og videoer,, for det er om noget vand på din Mølle Michael,,og han forstår evangelierne som du læser dem
[x] Hanskrist: I har nøjagtig de samme ideer om Nu'et, opmærksomheden og stilheden, og tankerne som noget meget slemt og I fortolker Jesus fra evangelierne ens
[x] Hanskrist: du siger så tit at du ikke kender de kristne og ikke bryder dig om dem og har forladt dem og alt de står for,, hvis du gik til Tolle ville du finder en mand der tænkte som dig selv
Michael: Jeg gider ikke, at høre mere om Tolle. Jeg kender ham ikke. Sikke en mangel på respekt for det, jeg siger, hele tiden at skubbe en person ind, som jeg ikke aner hvem er.
Michael: jeg har ikke noget mod de kristne hvis de følger Jesu ord om at være barmhjertige og forstående.
[x] Hanskrist: ha ha Michael, du anede heller ikke hvem Krishnamurti er, du aner ikke hvem thomas er når vi taler om ham,, og nu aner du så ej heller en dyt om Tolle,, gå hjem og vug,,, du ved ihvertfald noget om Tolle,, hvor meget skal jeg ikke kunne sige
Michael: Men jeg har alt imod de såkaldt kristne som undskylder al deres ondskab med Jesu ord. Det er kun deres mangelnde forståelse afr dem selov, som kommer til udtryk Dette udtryk er afskyeligt derfor ødelægger de Jesu ord..
Michael: Hveken du eller Anne kan leve op til hvad I selv prædiker. I har ingen emapti - ingen altruisme. Og derfor er jeres kristendom død.
Michael: Fy for pokker - for mennesker uden kærlighedens egenskab. Intet under at jeg ikke bryder mig om mennseker, men derimod esker dyr.
[x] Hanskrist: ups ups michael,,, det du der siger om Anne er det rene vrøvl, om mig kunne det måske bedre gå an
Michael: Vig fra mig.

[x] Hanskrist: det er jo ikke uden grund at Anne denne teologiske skrapand skovler 12 -taller hjem til eksamen på teologi
[x] Hanskrist: hvis Anne's tale var død, ville de næppe så flot kvittere hende
[x] Hanskrist: hvad tror du din fortælling om Nu'et stilheden og det tomme rum og tanken som erindringens reaktion ville kunne indbringe
[x] Hanskrist: i forbindelse med at du ville sovse Jesus ind deri og så det med selvforståelsen også
[x] Hanskrist: hvis du gad studere kunne du iøvrigt blive en god teolog, fordi du har en stor stor læsekapacitet og hurtigt kan sætte dig ind i noget,,, men du vil jo hellere undgå dette hårde arbejde
Michael: Nu har jeg ikke noget med din Anne at gøre. Et forhold består af to personer og hun har smidt mig fuldstændig ud. Men med hensyn til Jesusn og Gud, så er det ikke verdens anerkendelse der gælder. Det verden anerkender er ikke Guds. Guds anerkendelse kan
Michael: derimod måles i verdens manglende samme. :
[x] Hanskrist: forskellen på dig og mig michael er så stor fordi du vil have et udgangspunkt i dig selv, og jeg vil have et udgangspunkter i det der rammer mig, hænder mig, vederfares mig
[x] Hanskrist: du bruger dig selv som udgangspunkt og du havner derfor i opmærksomheden som den højeste intelligens der findes som du har skrevet i dag,
[x] Hanskrist: den opmærksomhed du tilbeder som den højeste intelligens der skal formidle dig Nu'et stilheden og tomheden og det uendelige rum,, ville jeg nærmest frygte og betragte selvforagt og en form for selvmord
[x] Hanskrist: betragte som selvforagt, og en sygelig selvovervågning
Michael: Tra la la. Skal jeg forstå det sådan, at du stadig ikke har lært at være stille, lytte og lære noget nyt?
[x] Hanskrist: jeg har svært ved at finde kærligheden i dette projekt, omærksomhedsprojekt som den højeste intelligens,, der er vist overhovedet ingen kærlighed i dette
Michael: Intet af det du siger, er sandt. Gå hen og kend dig selv.

Kærlighed er ganske usentimental. Den er hvad der er uden at identificere sig med det. Identificering er ego og kærlighed er ganske fri fra egoisme.
[x] Hanskrist: ego er pr definition stort set det modsatte af egoisme
[x] Hanskrist: når vi siger det lille barn kan virke lidt egoistisk er det fordi det endnu ikke har et ego
[x] Hanskrist: uden ego ville du overhovedet ikke kunne elske, ingen ville ane hvad du havde gang i


uden ego ville du overhovedet ikke kunne elske, ingen ville ane hvad du havde gang i
Michael: Du fremturer med dit vrøvl. At elske er at kunne sætte sig ud over sit ego. Egoet er stort set blot et uopfyldt behov for at blive elsket og anerkendt.
Michael: Egoet er et uopfyldt behov, også kaldet forfængelighed. Kærlighed er at kunne sætte sig ud over sig selv, at gøre noget for en anden uden at få noget til gengæld.
[x] Hanskrist: i den grad du vrøvler om egoet og du har ikke sat dig ind i psykoanalysen
[x] Hanskrist: du påstår nærmest det modsatte af hvad der er sandt, fordi du tilhører den østlige religiøse mystiske tradition hvor egoet skulle udslettes og er det værste arveste lort

[x] Hanskrist: hvad fik de ud af dette i øst, intet, det medførte ingen forandringer af samfundet og personlighedsdannels
e eller kultiviering der kunne bruges til noget konstruktivt, fordi real egoet gad de ikke beskæftige sig med
Michael: Prøv at være stille, Hanskrist. Prøv at være stille. jeg kender vært et ord jeg siger.
[x] Hanskrist: i vest med Paulus gik man den modsatte vej som Steiner siger
[x] Hanskrist: hvad er stilheden? en hviskende slange, hvad er talen, Gud der kalder men mennesket gemmer sig og lytter til en hviskende slange
Michael: Kun når man er stille går sandheden op for én og så kan man tale.
[x] Hanskrist: lytter til dig og dit budskab Michael
Michael: Man kan øse af sit forråd og lade ordene finde sig selv som forståelsens udtryk
[x] Hanskrist: mennesket flytter mere og mere ud i stilheden tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist: og til sidst kan det ikke høre Guds kalden, tale, tiltale
Michael: Jeg tror nok, at de kristne kalder det Helligånden. Når forståelsen finder sit udtryk og ordene finder sig selv i det som de ønsker at udtrykke.
[x] Hanskrist: som Paulus som Barth,, not silence, not silence
Michael: Der er itet som stilheden.l I friheden finder man sit udtryk uanset om mann danser, synger eller spiller.
Michael: Fortidens død er nuets tilblivelse. En dans uden ende, for nuet ender aldrig. Det er evindeligt.
[x] Hanskrist: der er intet som kommunikation, som samtalen, som talen
[x] Hanskrist: der er intet som jeg du, som kærligheden
Michael: Lige nu. I al evighed.
[x] Hanskrist: kærlighed er altid 2 der føres sammen
[x] Hanskrist: mennesket er til som nærværende ved altid at være fraværende i det vi kalder for nu'et
[x] Hanskrist: i nu'et stilheden og det uendelige tomme rum, der har mennesket intet at komme efter, det er fravær af kærlighed og mening


Michael: Vrøvl. Nærvær og nuet er det samme. man kan ikke være nærværende og i nuet uden, atden man kender sig selv.
Michael: Nærvær er nuet. At man ikke kun tænker på sig selv.
[x] Hanskrist: nej mennesket er sig selv nærværende som åndsvæsen ved ikke at tilhøre nu'et, ved ikke at være prisgivet nu'et
[x] Hanskrist: man mener også det er den store forskel der gjorde at cro magnon mennesket var bedre stillet i kampen for overlevelse end neandertaleren som var mere i nu'et, prisgivet nu'et
[x] Hanskrist: eller virkeligheden
Michael: Mit nu er ikke Tolles forvrøvlede nu, Hnaskrist. Mit nu er det virkelige nu. Det betyder den fuldt voksne menneskes tilstedeværelse. Ikke en abstrakt idé, men at være tilstede i det nuværende.
Michael: Med hele sin personlighed. Den personlighed, som forstår sig selv.


Hanskrist: det nuværende betyder stort set intet
[x] Hanskrist: som opmærksomheden ej heller er den højeste form for intelligens
[x] Hanskrist: opmærksomhed er vel nærmeste den laveste og mest primære eller mest primitive form for intelligens
[x] Hanskrist: manger dyr har en bedre opmærksomhed end vi mennesker har,, så dersom opmærksomhed er den højeste form for intelligens, så overgår dyrene os og vi må tilkende dem en højere form for intelligens end os mennesker
Michael: Bøvl. Sikke noget vrøvl. Kun ved at være nærværende i nuet kan man være tilstede for et andet menneske. Eller sig selv. Dit vrøvl bliver aldrig sandhed.
[x] Hanskrist: opmærksomhed er nok laveste trin man kan befinde sig på
Michael: Tag dig sammen, HansKrist. Du vrøvler.

Michael: Opmærksomheden, tankens, erindringens fravær, er livet selv.
[x] Hanskrist: et par der elsker ænser ikke nu'et, de er opslugt og optaget af hinanden
Michael:
Michael: De er med andre ord, totalt uopmærksomme. Helt fortabt i deres eget rum. Sikke nogle egoister. )
Michael: Alle vegne omkring deres begrænsede rum er det virkelige uendelige rum. Men dem om det.
Michael: egoister.
[x] Hanskrist: nej de er opmærksomme overfor hinanden
[x] Hanskrist: de gir hinanden opmærksomhed anerkendelse og kærlighed
[x] Hanskrist: de elsker
[x] Hanskrist: hinanden
[x] Hanskrist: de møder hinanden i øjenhøjde og i blikket
[x] Hanskrist: dette er kærligheden modsat nirvana
[x] Hanskrist: dette er flammen i kristendommen
[x] Hanskrist: der er ingen tomhed, stilhed eller uendelig rum eller hvad pokker det er du taler om i kristendommen
[x] Hanskrist: kristendommen har et ansigt der ser os
Michael: Jeg troede at flammen i kristendommen var næstekærligheden. :smad
rpc:
[x] Hanskrist: ja det var jo netop hvad jeg skrev meget tydeligt endda
[x] Hanskrist: kristendommen sætter ikke en flok munke til at stirre meningsløs ud frem for sig med fokus på opmærksomheden
[x] Hanskrist: dette er vanvid
[x] Hanskrist: du tror næstekærlighed er et abstrakt begreb
[x] Hanskrist: derfor morer du dig så meget
[x] Hanskrist: jo mindre mennesket går op i det rum du taler om, jo sundere er de givetvis
Michael: Næh, næstekælighed er da meget konkret.


Hanskrist: hvor er næstekærligheden i stilheden tomheden og det uendelige rum som det eneste der er
[x] Hanskrist: spørg platon, spørg Jung,,, spørg Paulus
[x] Hanskrist: er der nogen af dem der har prædiket opmærksomhed som den højeste form for intelligens
[x] Hanskrist: er der andre steder i verden, andre kulturer hvor opmærksomheden spiller den altdominerende rolle som du tilkender den, og endda kalder den for den højeste form for intelligens
[x] Hanskrist: michael hvem er det du tilhører, hvilken kulturkreds

[x] Hanskrist: hvad er new age, hvor kommer new age fra, hvilken kulturkreds
[x] Hanskrist: magter new age, tidens ånd,, magter denne at reformere kristendommen? nej den magter intet og er til grin ved siden af
[x] Hanskrist: minimum 2000 år bagud i tid
[x] Hanskrist: magter du michael, rubæk, esther eller serotonin at reformere kristendommen,, nej I reducere den og endda uden at have forstået dens


Michael: Jeg er bare mig. jeg kender ikke og bryderm mig ikke om new age. Der andre du næner, kender jeg ikke. lad dem svare for sig selv.
[x] Hanskrist: du kender kun new age
[x] Hanskrist: du er et barn af din tid michael
Michael: jeg er bare mig. Jeg kender ikke, og bryder mig ikke om new age. Der andre du nævner, deler jeg ikke overbevisning med. Lad dem svare for sig selv.
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: du har ikke sagt noget om opmærksomheden og nu'et,, eller hvordan ???
[x] Hanskrist: du kender ikke denne tale forstår jeg på dig
[x] Hanskrist: som du siger, du kender intet til tidens ånd, new age
[x] Hanskrist: meget sjovt at du så i detalje repræsenterer nøjagtig de samme ideer
[x] Hanskrist: jeg er sikker på du har haft næsen nede i et par bøger og du har haft lyttelapperne ude
[x] Hanskrist: at kende sig selv er vel at vide hvor man henter sine ideer og tanker fra,

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10430 - 13/11/2010 21:22 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Michael: Kærlighed er forståelse - at leve med i livet, forstå sig selv og sine forhold til omverdenen - og at handle i forbindelse med denne forståelse.

Citat:
Hanskrist: Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.

Jeg kan ikke se, at du noget steds skriver, hvad det egentlig er, du selv mener, Hanskrist - kort og klart - uden fremmedord - og uden en masse forfatternavne.

Det synes at være umuligt for dig? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/11/2010 21:22)
Top Svar Citer
#10431 - 13/11/2010 21:36 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
lige ganske kort Arne det du gengiver mig for at sige, er mig der gengiver Michael,, det er mig der citerer Michael for at have sagt:

Som sagt forstår du ikke at lytte. Du har aldrig læst hvad jeg har skrevet. For det kommer direkte fra Gud. Vores allesammens Gud.

en udtalelse jeg ikke ville kunne finde på at komme med.

mvh Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10432 - 13/11/2010 23:15 Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jo, det ved du selvfølgelig bedst selv.

Men hvis du i det mindste havde brugt citationstegn, når du citerer, havde det jo været mindre uklart for hvem, der gør sig den ulejlighed at læse den næsten endeløse tekst, at finde ud af, hvem der egentlig mener hvad.

I øvrigt kan jeg stadig ikke se, at du noget steds skriver, hvad det egentlig er, du selv mener blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk