annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10035 - 08/09/2010 12:24 Dagens chatbox til Michael
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael: men vi kan aldrig forholde os til en eventuiel Gud hvis vi ikke forstår os selv. Det menneske der forstår sig selv har aflagt alle illusioner og er i stedet åben overfor alting.
Michael: Denne åbenhed varer evigt, for man får aldrig noget svar. :
ole bjørn: Og jeg tror, at menneskene en dag i fremtiden vil blive lige så kloge som dyrene, og lære at klare sig uden guder.
Michael: Denne åbenhed er det levende og begrebet Gud mister al betydning overfor det som virkelig er. Det levende.
Michael: Selvom mennesket ikke har nogen Gud, vil vi dog stadig ønske at det havde kærlighed.
ole bjørn: Ønsketænkning har den sørgelige vane ikke at blive opfyldt.
Michael: Så lad mig omformulere: Lad os skabe et samfund som ikke ødelægger menneskets sande elskværdige natur til at gøre det til en egosistisk misforståelse. Eller lad os grave hvert enkelt mennskes naturlige elskværdighed ud fra det dyb, det er begravet i.
Michael: Mod er mod til at være spontan. Sig selv uanset hvad andre siger.
Michael: Gud er ikke antropomorf. Gud er kærlighed og derfor bør du spørge dig selv om det du gør er gjort i kærlighed og forståelse eller om det du gør er et udtryk for din egen egoisme.
Michael: Gud har ikke noget problem. Sandheden er sandheden. Men vi mennesker har måske et problem idet vi ikke erkender hvad sandhed er.
Michael: Bare rolig. Sandheden er uendelig blid og smuk.
RoseMarie: Kan ikke være andet end enig
[x] Hanskrist: om noget Guds kærlighed Kristus er antropomorf og konkret og ikke et abstrakt ophøjet princip
[x] Hanskrist: et af psykoanalytikernes fornemste projekter var ikke at romantisere og idealisere (forgude) kærligheden
[x] Hanskrist: nøjagtig det samme kristendommen er bygget op omkring, ikke at forgude kærligheden men at konkretisere kærligheden, menneskeliggøre kærligheden, altså det antropomorfe princip i funktion kunne man sige
[x] Hanskrist: vi må give afkald på det guddommelige og ophøjede og ta vor antropomorfe tjenerskikkelse på og blive mennesker lig
[x] Hanskrist: vi må træde ud af det ideale og begynde at beskæftige os med det konkrete, det sandt menneskelige og her er kristendom, marxisme og psykoanalyse vigtige milepæl
[x] Hanskrist: vi vælger det konkrete og antropomorfe frem for det ideale og ophøjede, guddommeliggjorte
[x] Hanskrist: dette er kristendommens, marxismens og psykoanalysens ærinde
[x] Hanskrist: de 3 trækker på samme hammel
[x] Hanskrist: hvorfor da også de bedste bud på kristendom og på Paulus forståelsen, kommer fra filosoffer der er marxistisk og psykoanalytisk orienterede
[x] Hanskrist: et af naturvidenskabernes fornemste principper er at fjerne alt det antropomorfe (tænk på simon og ole bjørn) og det er korrekt set; men religion er ikke naturvidenskab, altså "det" videnskab, men "jeg" og "du" videnskab
[x] Hanskrist: at tale om Gud i forbindelse med astrofysik er tåbeligt og gir ingen mening, meningen kommer først i forbindelse med psykiatri og samfundsteorier, politiske ideologier
[x] Hanskrist: det med Gud har alene at gøre med 1) individ og samfund og 2) menneskets personlighedsdannels
e el karakterdannelse, altså selvudvikling, udvikling af vores intelligens især (alle formerne for intelligens)
[x] Hanskrist: indrømmet som er forhold vi skal kunne tale om uden at blande begrebet eller størrelsen Gud ind i det, men hvor nogle mennesker magter begge muligheder,
[x] Hanskrist: en ko er en ko er en ko, en gris er en gris er en gris, men sådan forholder det sig ikke med mennesket, og derfor får begrebet el størrelsen Gud pludselig sin mening
[x] Hanskrist: Gud som begreb kommer ind fordi vi ikke kender menneskets potentialer og muligheder for personlighedsdannels
e og selvudvikling og intelligens
[x] Hanskrist: derfor er begrebet Gud og Friheden uløseligt sammenfiltret siden Paulus og op over Kant og videre til Hegel og Marx og så videre til Heidegger og Sartre og alle de moderne filosoffer på kontinentet af vægt
[x] Hanskrist: Gud som begreb kommer ind fordi vi ikke kender menneskets potentialer og muligheder for personlighedsdannels og samfundsdannelse


er det muligt for mennesket at koncentrere sig, kan mennesket yde en koncentreret skabende indsats i verden der gør en forskel. Findes der en mulig koncentration der er en kreativ skabende begivenhed i menneskets liv. Vi taler i så fald om Kairos og Christ event, Kristusbegivenheden i vores liv, hvor friheden (ånden) kysser naturen, befrier og forløser vores nødvendige og lovbundne væsen

og vi forandres og samfundet forandres derigennem

siden Jesus Kristus og Paulus satte denne dagsorden med sit evangelium om Jesus Kristus (Kristusbegivenheden), har dette været kristendommens islæt og stempel på den vestlige kulturelle samfundsdiskurs, som hopper op til Luther og især Kant, så Hegel Marx og så de moderne i dag, især frankfurterskolen, hvor fællesskabet eller samfundsdannelsen hele tiden underordnes at vi øger menneskets frihedsgrader, grader af frihed, selvrealiseringsmuligheder og autonomi. Hvis Kristus var blevet taget med i de revolutionære bevægelser, de ville aldrig have udartet til deres uhyrlige modsætninger og parodi på sig selv og dets intentioner. Kristus -diskursen om mennesket tages idag op af Badiou og Zizek og andre marxister og psykoanalytiker.


hvad ville jeg være uden disse RoseMarie tilkendegivelser, der er jo altid en grund til at vi gør os umage, for at tiltrække os en huns opmærksomhed, eller for at få højstatus blandt hannerne, noget ingen hunner nemlig kan stå for

er det dig RoseMarie jeg skal ønske tillykke med fødselsdagen, eller hvorn skal dine ord forstås. I bekræftende fald et stort tillykke til RoseMarie denne prægtige barfodsdansende bærspisende hun

Grundtvig og Herder har en dimension med omkring respekt for folkelighed og sproglighed som Marx mangler fordi hans subjektforståelse er så koncentreret om industriarbejderen, også derfor (qua denne bias) de folkelige bønder myrdes i million hobetal i sovjet


mange kærlige hilsner til min røde ven Michael

PS:

dette indlæg ovenfor, så du ikke går glip af noget mens du er på arbejder, knokler, eller studerer ænder og hunde eller mennesker i hovedstadens bybusser der sidder i hver deres lille verden og ikke vil ha med dit sølle NU at gøre
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10036 - 08/09/2010 13:06 Re: Dagens chatbox til Michael [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvilken imponerende svada af debattens eneste nulevende dinosaur (de findes i alle størrelser) smiler

Hvad ville debatten være uden Hansemands Tor-ridt over himmelbuen med bukkene Paulus, Marx, Freud og Jung spændt for sin kærre? Den ville være lam som et indlæg af den vantro Thomas.

At det hele er overtro betyder intet. Underholdningen er i top, så hvad kan man mere forlange af en netdebat uden grænser.

Mvh

Ole Bjørn engel


Top Svar Citer
#10038 - 08/09/2010 13:21 Re: Dagens chatbox til Michael [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Endnu et af dine ynkværdige skrivelser, hvor du kun kan tale om 'personen', ikke emnet.

Jeg ler

Og jeg hilser...
engel
Top Svar Citer
#10039 - 08/09/2010 14:15 Re: Dagens chatbox til Michael [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Dinosauer må være vore dages genopstandne metafysiker (Paulus eksempelvis).

Jeg har set tegn på himlen, astrologiske tegn på himlen, jeg har set store bjørn, den store astrofysiske bjørn, gad vide hvornår han sætter sine ben på jorden blandt os andre. Hvornår går denne zarathustra af en bjørn ned fra sit bjerg og ud af sit hi, sveriges hi, og giver os af sin prometheuske ild så vi kan lære dette liv bedre at mestre. Var denne bjørn i sin tid ikke tættere på medicinen og psykiatrien end astrofysikken? Tilbage til dit gesjæft, dit gamle område, du store bjørn der har søgt dit efterårshi i sverigesland.

må vi kalde denne bjørn tilbage til sine seriøse religionshistoriske psykiatriske overvejelser igen, hvilken positiv rolle spiller religionerne i menneskets liv. Religionerne er de ikke tegn på menneskehedens begyndende selvforståelse. Og de er dermed med til at vi får øje på os selv. Eller er der kun og har der alene været tale om kun et fremmedgørende element, hvor mennesket forhindres i at forstå sig selv?

Astrofysik er opium for de lærde i dag (tænk bare på bjørnen selv, og Kræn-p og dyrlægen Thomsen).





Dagens chatbox fortsat og det for Michael's skyld, da han ikke kan være tilstede i sin jagt på NU -et sammen med en and (Tamand); hvilket ægteskab, gad vide om Michael formår at komme ud af fjerene om morgenen nu når han har fundet det helt store NU med sin Andersine.


HansKrist:

Jeg har stor respekt for Grundtvig, hvem har ikke det, og jeg er en lille lort ved siden af, men selv lille mig, lille Hans, har noget Grundtvig præg med inde over sit liv som det: poetiske; kærligheden til kvinderne, som kærlighed til folket (og ikke kun industriarbejderen smiler ), vores kærlighed til ordet, og vores maniodepressive erfaringer, erfaringer med ekstasen og det mere kreative contra udmattelsen bagefter, melankolien


RoseMarie:
RoseMarie: Ordet, ja ... Ordene, poesien og den buldrende livskraftige kærlighed til selve livet. Engagementet i livet og det levende kontra det, der bliver (skin)helligt og (selv)iagtagende ... Han trådte UD over scenekanten og faldt da også i hullerne af og til.

så en krukke honning af en bjørn (næsten ren og uden malurt) og så disse RoseMarie buketter, selvfølgelig med torne som det hører sig til, men stadig en flot buket RoseMarie. I er så søde allesammen imod mig. Jeg behøver ikke titler, kun dialog og meningsudveksling der trækker på smilebåndet i ny og næ og måske bare indimellem er til at få forstand af, afføder et, om ikke interessant perspektiv, så dog et perspektiv (er et synspunkt)

Bjarne Riis vandt på Sestriere etapen og Mader sagde noget med at han nu endelig fyldte de vaser han havde stillet frem i årevis med blomster, således gør også jeg. Min Sestriere er RoseMarie

det her har du sat vaser frem til længe ... nu putter du blomsten i dem.."


Jeg har også stået på sejrsskamlen og henvist ungdomsverdensmesteren til 2. pladsen og jeg har leget med den nordiske mester for juniorer så han måtte tage til takke med 2. pladsen, mens Helge Sander speakede for min fod

Jeg har vundet Großer Hansano Preiss i Kiel foran de bedste tyske og danske ungdomsryttere og fået blomster og bånd, men de bedste blomster er dog disse RoseMarie buketter

så jeg lidt kan gøre mine venners ord om at det hele hos mig sidder i benene og at jeg intet har i hovedet, til skamme, men måske dog det jeg gør i dag, er at jeg lader mine ben tale

for det kommer jo ikke fra hovedet af alt det jeg siger, meget stammer længere nede fra, derfor måske min drøm hvor jeg ved en underjordisk dyb brønd hiver farvestrålende fisk op af dybet

som min drøm da jeg studerede psykologi, hvor jeg havde godt fat i en lang blank sort ål og var ifærd med at hive denne op af en sø og mine medstuderende afviste min beskæftigelse som kedeligt og irrelevant (hvilket bjørnen jo også gør i dag)

men hverken mine medstuderende eller bjørnen får mig til at opgive de fisk (læs: det liv) der skjuler sig i dybet og i vandet, det ubevidste
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10049 - 10/09/2010 11:21 Re: Dagens chatbox til Michael og RoseMarie [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Rose Marie: Hvis du holder godt fast på den sprællende fisk, Hans så lover jeg dig, at jeg vil holde fast i roserne ... også selvom det gi'r rifter hist og pist :-) ... Og på et tidspunkt er der fisk på middagsbordet og en flot buket duftende roser ...


HansKrist: Smukt RoseMarie, ja "det ik' så ringe endda smiler lad os få dækket op her på jorden og bøje fisken mens den er frisk, passe på vi ikke mister livet af hænde, følingen med livet. Vi har næsen (den gl subcorticale lugtehjerne (især det limbiske system, hvor vi også finder hippocampus)) der går efter duft (kemi) og sanselighed og binder os til haven, naturen og hinanden. Michael siger lyt, jeg siger snus duft indånd og sans, lev for pokker! Forbind dig igen til livet, din næse. Intet dufter så godt som en Rose og som en Marie. Og intet er så godt for os (hjernen) som fisk.


Dog Michael, og ja RoseMarie, jeg må indrømme at det selvfølgelig også gælder om at kunne lytte. Lytte til sig selv (samvittighedens og ærlighedens stemme) som nok er det Michael er inde på. Men hvad er der ved at lytte og være så åndelig højt oppe, hvis man ikke har fat i sin sanselighed, livet, sin næse, kemien (har kontakt til ens vitalitet og instinkterne sine, for om noget de vil da kunne løbe om hjørne med en)

alzheimer pt mister netop lugtesansen og de har jo også en rigtig dårlig hippocampus funktion (hukommelse). Min påstand i den sammenhæng er at overjeget, det introjicerede falske overjeg, oftest er en gold neocortical funktioneren (også ofte det overjeg der fremkommer under meditation), hvor neocortex og de subcortikale systemer (fx den gl lugtehjerne, limbiske system og hippocampus her ikke mindst) ikke bliver vel indbyrdes integreret. Og de der lytte og opmærksomheds former for meditation mangler næse, duft og sanselighed, kemi, altså kontakten til den gl instinktive lugtehjerne (molekyle eller kemihjerne som jeg personligt kalder den del af hjernen). Derfor kan man let blive syg og få alzheimer af at meditere hvis man ikke forstår at gøre det korrekt. Mange der mediterer bliver da også allerede som ganske unge "tossede" i hovedet.

ofte vil dette at leve i fortvivlelse, bøn og anråb og støn og suk (ak og ve) være bedre end i en falsk neocortical gold/statisk selvkontrolleret stoisk meditativ tilstand, begyndelsen på falsk åndelighed


Michael: Fjols. Hvad tror du man lytter til? Hvad tror du man lugter til? Hvad tror du man ser på?
Michael: Hvis man lytter i fuldstændig stilhed til det man er og til det, som er, så forstår man sandheden. Men denne forståelse ødelægges hele tiden af tankens bevægelse som jeg, mig mit.
Michael: Jeg ved dit, jeg tror dat, jeg mener dit, jeg synes dat er altsammen tankens røg der indhylder sandhedens klare lys.
Michael: Hvorfor skulle det være svært at være fuldstændig opmærksom og forstå alting efterhånden som det dukker op?


Hanskrist: dog er min tillid til meditation som mindfulness og andre vi her i vesten har været kritisk med inde over og kigge på, ret så stor og fortrøstningsfuld. Her i vesten er vi meget mere dynamiske, kreative og sanselige og orienteret imod initiativ og sociale interesser og engagement. Vi er på ingen måder hinsides metafysisk orienteret, men dennesidigt godt funderet og centreret og motiveret (vi har ingen mål/motiver om at opgive de biologiske aspekter der holder os stærkt bundet til det her liv).


Hanskrist: fjols kan du selv være min ven og er du også fordi du tror du kan gøre mennesket interesseløs og umotiveret, nemlig er mennesket altid ude på noget, igang med projekter for sig selv og sine nærmeste
[x] Hanskrist: derfor findes hverken dit NU eller den der rene opmærksomhed, for det mest urene er netop opmærksomheden
[x] Hanskrist: og bevidstheden
[x] Hanskrist: og uren skal forstås som noget yderst positivt, det er netop det urene vi skal ha fokus på, for her findes vores motiver (intentionalitet), vore instinkter og kreativitet
[x] Hanskrist: vores vitale dynamiske og intelligente udtryk og lyst til at gøre en forskel, sætte vores præg og stempel
[x] Hanskrist: vores skabende impuls



Michael: Sikke en masse ord.
[x] Hanskrist: ja den menneskelige ånd/bevidsthed tager næring af ordene, af vores utallige diskurser
[x] Hanskrist: ordene er for hjernen som ilt er for lungerne
[x] Hanskrist: et menneske der ikke tænker er en umulighed, siger Pascal
[x] Hanskrist: mennesket er pr def som menneske et tænkende væsen
[x] Hanskrist: sprogbrugende væsen
[x] Hanskrist: derfor vores hjerne som den ser ud i dag og vores civilisation som den ser ud i dag. Ord og tanker skal ikke fjernes og de skal lige så lidt udryddes, fjernes, som ilten fra den atmosfære vi tilhører og som mitochondrierne i vore celler
[x] Hanskrist: vi er kaldet (ved hjælp af ordene) ud i bevidsthedens klare lys


Michael: Vrøvl. Ord og tanker er nødvendige for den menneskelige kommunikation når vi meddeler os til hinanden.
Michael: Men det er ikke nødvendigt at henvende sig til sig selv med ord. Man er sig selv og opfattelsen er direkte uden anvendelse af ord.

Hanskrist: mennesket er ikke født passivt, nøgtern objektiv registrerende, sansende, lyttende og opmærksom, men mennesket er født sigende (skrigende og grædende)
mennesket er født med en tunge af ild, mennesket er født kommunikerende og det bliver straks mødt og tiltalt ud fra dets skrigeri og dets ytringer (ja menneskeforældrene omfatter barnets verbale ytringer med den største interesse). Og en sproguafhængig og tankeuafhængig selvopfattelse ville jeg gerne se eller opleve,hvor findes den???
[x] Hanskrist: det er nøjagtig her vi går fejl i byen når vi tror der findes sproguafhængige og tankeuafhængige selvopfattelser. At gå bagom sproget eller udenom sproget, og tankerne og ideerne og motiverne giver for mig at se ingen mening.
Michael: Det, du nævner er altsammen det, som er. Opmærksomhed er transcendens som betyder at være klar over. Det man er klar over er det, som er hvilket er alt det du nævner.
Michael: Et dumt menneske ved ikke slev at det er dumt. Mennesket er sjældent klar over sig selv og de sammenhænge det optræder i. At være opmærksom er at være klar over både sig selv og de sammenhænge man optræder i.

Dvs. at være opmærksom på sig selv og på andre og forstå det liv man lever i stedet for at være uopmærksom og uforstående. Et hjælpeløst offer for livets tilskikkelser.

Denne opmærksomhed er ikke tankevirksomhed, den er opmærksom på tanken. Den er ikke jeget, man kan ikke vælge den. Den er som sagt blot, altid at være klar over hvad der sker i stedet for at være uopmærksom.

Derfor kan man roligt glemme den og i stedet være alt det du siger.

Bare man er klar over det i setdet for at være ubevidst om det. Det er det, som kaldes nuet. Den ikke-valgte konstante vågenhed som ikke lader sig forstyrre af tankens indblanding.
Michael: Det er den højeste form for selvkontrol, som ikke er selvdisiplin men som er et fuldstændigt frit valg om man væler at handle eller om man vælger at lade være.
Michael: Det er den højeste form for selvkontrol, som ikke er selvdisciplin, men som er et fuldstændig frit valg, om man vælger at handle eller om man vælger at lade være.

Hanskrist: Tanker er lyn og uden dem intet lys.
måske vi har en tendens til at glemme vores erfaringer og omgang med tingene og hinanden, ihvertfald er det som om der er noget forkert med den der opmærksomhed og det der NU, som om det ikke holder i byretten

jeg må løbe, kan se på chatten og dine mange mange mange ord at det er et emne du kan snakke om fra nu af og til evighed uden at sige noget (ha ha så fik du den)

drop opmærksomheden og NU'et Michael, og du skal se din næse vil vise dig vejen til din lykke


Michael: Der findes intet andet end nuet, HansKrist og hvis man vil være i det kræver det den yderste uanstrengte opmærksomhed. Mit nu er ikke Tolles nu. Du kan ikke glemme dine erfaringer men hvis du er stille og opmærksom i livets nu så vil din resktion på en
[x] Hanskrist: ført og forført af sin næse rejste den lille Michael ud i verden
Michael: udfordring være den samlede sum af dit livs erfaringer.
[x] Hanskrist: næsen Michael er vigtigere end din kliniske opmærksomhed,



Michael: Når du nu går ud i dit liv, så prøv at være stille og opmærksom. Vær gang du føler trang til at reager, så lad være og lyt i stedet for. Så vil du se noget forunderligt ske. Hver gang.
[x] Hanskrist: nej det sidste du siger er ud fra et psykoanalytisk perspektiv og ud fra min erfaring pivfalsk og usandt

vi må stoppe chatbox'ningen ellers kan vores RoseMarie jo ikke læse det vi har skrevet


Michael: At leve er uendelig interessant hvis man er opmærksom og bag dette at være opmærksom er det, som jeg kalder stilheden og det uendelige rum. Men for at være i det må man evne at kunne være fuldstændig stille og opmærksom.
Michael: Det har hun vist ikke behov for.
[x] Hanskrist: din opmærksomhed minder om selvforagt,, er det nu så godt at ha så meget selvforagt, selvagtpågivenhed med i sit liv, så megen passivitet
[x] Hanskrist: synd og forsigtighed. Det er et spørgsmål om din opmærksomhed ikke er synden, neurosen, selve spaltningen, altså denne selvforagt i alt


Michael: Glem dit eget vrøvl og læs det jeg har skrevet en gang til. Læs det i stilhed uden at mene hverken det ene eller det andet. Kan du det?


HansKrist: med den opmærksomhed hvilende over en i ens liv, hvor bliver selvforglemmelsen og dette at blive sig selv løs og fri, altså selve transcendensen (vore optagetheder og erfaringer og kamp/bøvl med omgivelserne), hvor bliver disse erfaringer af, jeg kan ikke finde dem i dit system, i det du siger
ha ha, så fik jeg de sidste og de klogeste ord som altid sagde den ene idiot til den anden idiot
[x] Hanskrist: at leve er uendelig interessant hvis man er opmærksom mener jeg du skrev, nej siger jeg dertil, at leve er spændende om man tør det,
[x] Hanskrist: og til et værdigt liv hører næsen
Arne Thomsen:Hej Michael. At være stille og opmærksom, det er ikke let, men jeg er helt enig - og det er ikke umuligt
Michael: Opmærksomhed er selvglemsel. Der er intet jeg i opmærksomheden fordi centret er opløst. Der er ingen iagttager kun det iagttagne, det man er. Jeget er begæret, viljen som i yderste instans er frygt. I friheden ophører frygten og jeget og personligheden
Michael: kommer til fri udfoldelse. Det er at forstå sig selv.
[x] Hanskrist: til Arne,, det er nemlig muligt, det er en folkesygdom
[x] Hanskrist: fuldstændig forvrøvlede dogmatiske ugennemtænkte påstande om jeget
[x] Hanskrist: nøjagtig som at høre på de fundamentalistiske kristne og muslimer
[x] Hanskrist: alt er dogmatisk og ugennemtænkt
Michael: Hej Arne. Det er fordi vi ikke forstår forskellen på opmærksomhed og koncentration. At ville være opmærksom er at koncentrere sig. Det er vores vilje der er aktiv.
[x] Hanskrist: At være stille og opmærksom, er skide let, det er en folkesygdom,, og er overhovedet ikke svært at komme ind i, men næsten umuligt at komme ud af når denne selvforagt og forsigtighed, synd har sat sig på en og ens liv

Michael: Når vi ikke anstrenger os for at være opmærksomme, så kommer denne opmærksomhed af sig selv, let og ubesværet.
Michael: Det er dette, som er svært - at være let og ubesværet og ikke forsøge at være opmærksom.
Michael: Hvis vi holder op med at anstrenge os vil vi opdage at vi helt naturligt er opmærksomme. I det øjeblik hvor vi er fuldt opmærksomme har vi fuldstændig glemt fortiden.
[x] Hanskrist: det er tabt frimodighed og tillid til livet
[x] Hanskrist: at glemme fortiden er tab af hukommelse,, så det lyder ikke rart

Michael: Næh, rart er sikkert ikke det rette ord. Jeg tro nok at traditionen bruger ordet lykke, om dette at møde livets nu fuldstændig fri fra fortidens begrænsninger.
Michael: Men det er helt fint hvis du bliver lykkelig over at spise en ostemad.
Arne Thomsen: Jo, Hanskrist, det er da meget muligt, at du har ret. Jeg ved kun, hvad jeg selv har erfaret
Michael: 0 registrerede,0 gæster og 0 søgemaskiner online.

Hanskrist: forstår ikke den der med ostemaden, det er jo netop ikke min position du der gengiver men din egen position du slår til lyd for. Og hvorfor betragter du fortiden som begrænsninger, skulle vore erfaringer og vores klogskab nu være at betragte som en begrænsning. Med den erfaring jeg har i dag, lad mig blive ung igen og jeg ville i den grad kunne profitere heraf.

Jeg skrev engang:

"mennesket er til som nærværende ved altid at være fraværende i det, vi kalder nuet".

Cro magnon menneskets meget større succes end neanderthaler mennesket, skyldes netop dets evne til meget bedre at kunne abstrahere fra nuet. At have forestillinger om fremtiden og bekymre sig om fremtiden er så absolut at foretrække. Mennesket er et motiveret og planlæggende "forsætlig" væsen, der hele tiden forestiller sig at tingene kunne være anderledes end det dødsyge prosaiske servile nu.

At forsøge at leve i nuet er en af de mest tåbelige måder at forsøge at slå tiden (og dermed sit liv) ihjel på (ødelægge sit liv). Stress er sådan set positivt, og fordi nogle er for stressede skal de ikke lære at leve i nuet, for så bliver de da først stressede, men de skal lære at takle stress. Hanskrist citat slut.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk